رئیس کل سازمان امور مالیاتی، بسته‌های جدید مالیاتی برای حمایت از مشاغل آسیب دیده کرونایی را تشریح کرد. گروه اقتصادی | اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا در ایران و جهان سبب شد تا ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت برخی مشاغل و اصناف را به مدت دو هفته در ۱۵۰ شهر از جمله ۲۵ کلانشهر کشور ممنوع اعلام کند. یک روز پس از اجرای این طرح سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران از سه دغدغه مهم صاحبان کسب و کارهای تعطیل شده گفت.
ممبینی از تعطیلی ۲ میلیون واحد صنفی خبرداد و پرداخت بیمه، مالیات و عوارض شهرداری را از مهم‌ترین مشکلات اصناف تعطیل شده دانست. در همین رابطه دیروز رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به این نیاز فعالان اقتصادی از تصویب و اجرای بسته‌های جدید مالیاتی در حمایت از مشاغل بشدت آسیب دیده از کرونا خبر داد. به گزارش ایسنا، امید علی پارسا خاطرنشان کرد: به سبب اوج‌گیری مجدد شیوع بیماری کووید ۱۹ و اعمال محدودیت‌های شدید و تعطیلی الزامی برخی کسب وکارها در شهرهای دارای وضعیت نارنجی و قرمز (بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، مشاغل و کسب‌وکارها و فعالیت‌های شدیداً آسیب‌دیده از کرونا (ب..

5fbe61bd1881e_2020-11-25_17-23 رئیس کل سازمان امور مالیاتی، بسته‌های جدید مالیاتی برای حمایت از مشاغل آسیب دیده کرونایی را تشریح کرد.

گروه اقتصادی | اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا در ایران و جهان سبب شد تا ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت برخی مشاغل و اصناف را به مدت دو هفته در ۱۵۰ شهر از جمله ۲۵ کلانشهر کشور ممنوع اعلام کند. یک روز پس از اجرای این طرح سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران از سه دغدغه مهم صاحبان کسب و کارهای تعطیل شده گفت.
ممبینی از تعطیلی ۲ میلیون واحد صنفی خبرداد و پرداخت بیمه، مالیات و عوارض شهرداری را از مهم‌ترین مشکلات اصناف تعطیل شده دانست. در همین رابطه دیروز رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به این نیاز فعالان اقتصادی از تصویب و اجرای بسته‌های جدید مالیاتی در حمایت از مشاغل بشدت آسیب دیده از کرونا خبر داد. به گزارش ایسنا، امید علی پارسا خاطرنشان کرد: به سبب اوج‌گیری مجدد شیوع بیماری کووید ۱۹ و اعمال محدودیت‌های شدید و تعطیلی الزامی برخی کسب وکارها در شهرهای دارای وضعیت نارنجی و قرمز (بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، مشاغل و کسب‌وکارها و فعالیت‌های شدیداً آسیب‌دیده از کرونا (بنا به تشخیص کارگروه اقتصادی مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا) که در شهرهای مذکور قرار می‌گیرند، از حمایت‌های دولت بهره‌مند می‌شوند.
بخشودگی جرایم پرداخت نشده
وی در خصوص مفاد این بسته حمایتی گفت: براساس این مصوبه، موارد مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مهلت زمانی اعتراض به اوراق مالیاتی که آخرین مهلت آن از تاریخ یکم آذرماه ۱۳۹۹ لغایت یکم بهمن ماه ۱۳۹۹ می باشد و نیز احکام اجرای ماده ۲۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم و ماده ۲۹ قانون، ارزش افزوده برای مدت مذکور، به مدت یک و نیم ماه تمدید می‌شود. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، همچنین با اشاره به تمدید یک ماهه مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سوم و چهارم سال ۱۳۹۹ و سررسید پرداخت مالیات آن برای کلیه مؤدیان مالیاتی براساس این مصوبه، اظهار کرد: بخشودگی جرایم پرداخت نشده بدهی مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض مصوب۱۳۸۱/۱۰/۲۲ به شرط پرداخت اصل مالیات و عوارض تا پایان سال ۱۳۹۹ تمدید می‌شود. طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، پارسا افزود: صدور یا تجدید پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان سال ۱۳۹۹ نیز براساس این مصوبه، نیاز به اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی نخواهد داشت. وی همچنین تأکید کرد: کلیه عملیات اجرایی موضوع فصل نهم از باب چهارم قانون مالیات‌های مستقیم (وصول مالیات) تا ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ برای اشخاص حقیقی متوقف می‌شود.رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص دیگر مصوبات این بسته حمایتی نیز گفت: آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم که در بازه زمانی یکم آذرماه ۱۳۹۹ لغایت یکم بهمن ماه ۱۳۹۹ می باشد نیز با توجه به این مصوبه، تا تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ تمدید می‌شود.
۱۹۷ کشور در تله کرونا
در همین حال بنا بر گزارش صندوق بین‌المللی پول تقریباً تمامی ۱۹۷ کشور جهان، بسته‌های محرک برای سرپا ماندن اقتصاد را به اجرا درآورده‌اند. اما نکته جالب در این بسته‌ها این است که عمده محرک‌ها مالی بوده‌اند تا پولی، مگر برای کشورهایی که از لحاظ منابع مالی دچار مضیقه بوده‌اند و برای مقابله با این بحران به سمت سیاست‌های پولی روی آورده‌اند و به نوعی افزایش تورم آینده را به جان خریده‌اند. در همین راستا ابتدای هفته بود که محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری از ۱۴ تصمیم دولت برای خانوارهای بدون درآمد ثابت و کسب‌وکارهایی که با محدودیت‌های اخیر، درآمدشان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، خبر داد. معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری در ارتباط با کسب ‌و کارها افزود: برای همه کسب‌و کارها مقرر شد عملیات اجرایی وصول مالیات مستقیم تا بهمن‌ماه متوقف شود و برای صدور یا تجدید پروانه‌های کسب‌و کار واحدهای اقتصادی اشخاص حقیقی، نیازی به اخذ گواهی پرداخت مالیاتی نخواهند داشت. وی گفت: اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده که هر سه ماه یک بار باید تسلیم شود، مقرر شد به مدت یک ماه برای سه ماهه سوم و چهارم امسال تمدید شود. نهاوندیان افزود: درخصوص جرایم پرداخت نشده بدهی مالیاتی و عوارض که مهلتی برای آن در نظر گرفته شده بود، مقرر شد بخشودگی آن به شرط پرداخت همه آن تداوم یابد.وی بیان‌ داشت: مهلت قانونی برای اعتراض به مالیات‌های ابلاغی نیز به مدت یک‌ماه و نیم تمدید خواهد شد.
تمدید خودکار مجوزها
معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری اظهار داشت: درخصوص مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی، اگر این مهلت برای آذر و دی‌ماه باشد، تا پایان بهمن‌ماه تمدید می‌شود، همچنین صورت‌های مالی حسابرسی شده‌شان تا پایان بهمن‌ماه تمدید می‌شود. وی گفت: همه مجوزهایی که لازم بوده دستگاه‌ها صادر کنند، اگر مهلت این مجوزها تا اول بهمن‌ماه به پایان می‌رسد، اتوماتیک‌وار تا پایان بهمن تمدید می‌شود. پرداخت عوارض کسب و پیشه شهرداری‌ها نیز تا ابتدای بهمن‌ماه تمدید می‌شود.
به گزارش ایرنا، وی همچنین درخصوص سه موردی که برای کسب‌و کارهای بشدت آسیب دیده طراحی شده، گفت: در این راستا ۱۴ رسته شغلی شناسایی شده‌اند.این مقام مسئول ادامه ‌داد: برای این دسته از واحدها، از آنجایی که ممکن است مشکلاتی در اقساط وام‌هایشان به وجود آید، اقساط تسهیلات با موعد آذرماه یک ماه تنفس خواهد داشت، همچنین قسط آذرماه به پایان دوره منتقل شده و مشمول جریمه تأخیر نخواهد شد. وی اظهار داشت: چنانچه در فاصله آذرماه و تعطیلی کسب‌و کارها، مشکلات مالی به نحوی شد که فرد یا افرادی با چک برگشتی روبه‌رو شدند و نتوانستند بموقع پرداختی داشته باشند، با مراجعه به بانک می‌توانند آثار مترتب بر چک برگشتی و تبعات آن را پاک کنند. نهاوندیان خاطرنشان‌ کرد: در این واحدها، قبوض گاز که پرداخت گاز آنها از ابتدای آذرماه تا پایان دی‌ماه است به مدت دو ماه تمدید می‌شود.

.
.
منبع : خبرفوری