سیاسی/ بین الملل هر چند شاید انتخابات آمریکا زیاد تحت تاثیر کشورهای منطقه و مقاماتشان قرار نگیرد اما نباید فراموش کرد که انتخاب مجدد ترامپ می‌تواند وضعیت خاورمیانه را به شدت به هم بریزد. به گزارش خبر فوری، عادی سازی رابطه بین اسرائیل و برخی کشورهای عربی از آن طرح‌های دونالد ترامپ بود که واکنش‌های […]

سیاسی/ بین الملل 5f62161ad6c74_2020-09-16_18-11 هر چند شاید انتخابات آمریکا زیاد تحت تاثیر کشورهای منطقه و مقاماتشان قرار نگیرد اما نباید فراموش کرد که انتخاب مجدد ترامپ می‌تواند وضعیت خاورمیانه را به شدت به هم بریزد.

به گزارش خبر فوری، عادی سازی رابطه بین اسرائیل و برخی کشورهای عربی از آن طرح‌های دونالد ترامپ بود که واکنش‌های بسیاری را به خود جلب کرد. در حالیکه بسیاری از رسانه‌های عربستانی و اماراتی و نیز رسانه‌های صهیونیست از این طرح دفاع کردند اما وب سایت‌های خبری قطری و ترک با این طرح به شدت مخالفت کردند.

این اتفاق به خوبی نشان می‌دهد که فارغ از جریان مقاومت و ایران، یک جریان دیگر نیز با این طرح مخالف است و آن جریان مربوط به ائتلاف ترکیه و قطر می‌شود. برخی رسانه‎‌های روسی از دو سال قبل از شکل گیری این ائتلاف جدید سخن گفتند (اینجا بخوانید)؛ اما این ائتلاف امروز در حال نشان دادن اثرات خود است.

در حالیکه عربستان دو یار نزدیک به خود یعنی بحرین و امارات را به جلو فرستاده تا با اسرائیل دوستی کنند، قطر و ترکیه نسبت به این اتفاق به شدت ناخشنود بوده و آن را نشانه اشتباه موتلفین عربستان می‌دانند.

الجزیره: عادی سازی روابط، نقشه ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۰

این نظریه کاملا از گزارش‌ اخیر شبکه الجزیره قطر قابل برداشت است. طبق گفته الجزیره، طرح عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی طرحی کاملا انتخاباتی است و ترامپ به دنبال این است که از این طریق بتواند کشورهای عربی متحدش و به خصوص رژیم صهیونیستی و لابی‌های یهودی را با خود همراه کند. طبق گفته الجزیره این طرح ترامپ از جهتی موفق هم بوده است؛ چرا که بنیامین نتانیاهو و لابی‌های یهودی آمریکایی و اسرائیلی حالا همگی یکدست موافق با ترامپ بوده و از او در انتخابات ۲۰۲۰ حمایت می‌کنند.

طبق گزارش الجزیره، اسرائیل و یهودی‌ها می‌دانند که اگر بایدن به قدرت برسد طرح عادی سازی ترامپ را ملغی کرده و به خصوص به برجام باز می‌گردد. این اتفاق اصلا به سود اسرائیل نیست و از این جهت می‌تواند تمام رشته‌ های لابی صهیونیستی را پنبه کند.

نویسنده گزارش الجزیره معتقد است طرح عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی یک تاکتیک غربی است که به سود دو گروه تمام می‌شود. اولا ترامپ قادر خواهد بود با حمایت یهودی‌ها برنده انتخابات شود و ثانیا اسرائیل می‌تواند از لاک دفاعی درآمده و سیاست های خارجی خود را تطور و تکامل دهد.

اما همانطور که الجزیره گزارش داده این طرح نه تنها باعث آرامش منطقه نمی‌شود بلکه وضع آن را خراب تر هم می‌کند. اولین دلیل این امر، عدم ثبات ترامپ در پیش برد سیاست‌های خود است. ترامپ دائما یکی به میخ می‌زند و یکی به نعل. او در عین اینکه سعی دارد از عادی سازی روابط با اسرائیل حمایت کند، تمام تلاشش را می‌کند تا دل قطر و ترکیه را هم به دست آورد.

این در حالی است که این دو کشور به شدت مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. از این جهت طرح ترامپ نه تنها می‌تواند باعث آرامش در خاورمیانه شود بلکه روابط دو جبهه عربستان – اسرائیل و قطر – ترکیه را بدتر هم می‌کند.

دومین دلیل مربوط به ایران است. طرح عادی سازی روابط با اسرائیل نه تنها باعث کاهش حساسیت ایران نشده و سیاست های منطقه ایش را تعدیل نمی‌کند بلکه این کشور را حساس تر می‌کند تا توجه بیشتری به نیروهای موافق خود کند؛ چرا که می‌داند حضور اسرائیل در بحرین و امارات باعث افزایش احتمال اصطکاک قوا و تهدید علیه امنیت کشورش می‌شود.

الجزیره در نتیجه معتقد است که طرح عادی سازی روابط نهایتا طوفان شنی می‌شود که پس از خوابانده شدن گرد و خاکش نتایج خود را نشان می‌دهد. این طرح نهایتا به نفع ترامپ و اسرائیل تمام شده و به خصوص زمام امور ائتلاف سعودی را به دست غرب می‌دهد.

انتخاب ترامپ و جنگ بزرگ؟

مرور گزارش الجزیره به خوبی نشان می‌دهد دیدگاه کشورهای منطقه در مورد عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای منطقه چیست؟ بر اساس گزارش الجزیره مقامات منطقه خاورمیانه دو دسته شده اند. ائتلاف عربستانی مدافع ترامپ هستند و ائتلاف قطری هم مدافع بایدن.

هر چند شاید انتخابات آمریکا زیاد تحت تاثیر کشورهای منطقه و مقاماتشان قرار نگیرد اما نباید فراموش کرد که انتخاب مجدد ترامپ می‌تواند وضعیت خاورمیانه را به شدت به هم بریزد. آنچه ترامپ در این ۴ سال انجام داد بیرون آوردن نتانیاهو و دولت راست گرایش از لاک دفاعی بود. طبق گزارش الجزیره از بعد ورود ترامپ به کاخ سفید، فعالیت رژیم صهیونیستی بیشتر شده و حالا به صورت فعالانه در دل کشورهای عرب خاورمیانه فعالیت می‌‎کند. این حمایت اگر ۴ سال دیگر ادامه یابد ممکن است منجر به برافروختن جنگی شود.

نباید فراموش کرد که همین حالا روابط کشورهای اطراف مدیترانه به هم ریخته است. این به هم ریختگی و آشوب می‌تواند به داخل خاک خاورمیانه هم کشیده شود. جبهه مقاومت( به رهبری ایران)، ائتلاف سعودی – صهیونیستی و ائتلاف قطر – ترکیه تا کنون درگیری مستقیمی نداشته اند. اگر اسرائیل با حمایت آمریکا بخواهد این حد و مرز را از بین برده و فعالیت جدیدی را آغاز کند ممکن است کل منطقه به آتش کشیده شود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری