سیاسی/ بین الملل یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گزارش‌ها درباره صدور معافیت ۶۰ روزه تحریمی برای عراق، جهت امکان‌پذیر کردن واردات برق از ایران را تأیید کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام آمریکایی نوشت با این معافیت عراق برای دو ماه دیگر از شمول برخی تحریم‌های اعمال‌شده علیه تهران خارج خواهد […]

سیاسی/ بین الملل 5f6cd1d53aaa7_2020-09-24_20-35 یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گزارش‌ها درباره صدور معافیت ۶۰ روزه تحریمی برای عراق، جهت امکان‌پذیر کردن واردات برق از ایران را تأیید کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام آمریکایی نوشت با این معافیت عراق برای دو ماه دیگر از شمول برخی تحریم‌های اعمال‌شده علیه تهران خارج خواهد شد.

واشنگتن از بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام، چندین بار بغداد را از این تحریم‌ها معاف کرده است. دوره‌های این معافیت‌ها معمولاً ۹۰ تا ۱۲۰ روزه بوده‌اند.

تحلیلگران به خبرگزاری رویترز گفته‌اند کوتاه شدن دوره این معافیت‌ها ممکن است نشانه‌ای از وجود اختلاف در روابط آمریکا و عراق باشد.

مقام وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفت: «صدور این معافیت تضمین خواهد کرد که عراق، همزمان با برداشتن گام‌هایی در جهت کاهش وابستگی خود به واردات انرژی از ایران قادر خواهد بود در کوتاه مدت نیازهای خود در این زمینه را تأمین کند.»

وی اضافه کرد: «ما معتقدیم ظرف ۶۰ روز آینده برای دولت عراق امکان‌پذیر خواهد بود اقداماتی معنادار برای تقویت خودکفایی انرژی این کشور بردارد.»

شب گذشته ابتدا شبکه خبری اسکای‌نیوز خبر صدور معافیت را گزارش داده بود و بعد از آن یک پایگاه به نام Iraq Oil Report آن را تأیید کرد.

پایگاه Iraq Oil Report نوشت دولت آمریکا بازه زمانی معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران را کوتاه‌تر کرده که نشانه‌ای از تداوم تنش‌ها میان بغداد و واشنگتن است.

یک مقام ارشد عراقی گفت مجوز این معافیت ۶۰ روزه سه‌شنبه توسط «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا صادر شده است.

هنگامی که مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر عراق انتخاب شد آمریکا برای عراق معافیت ۱۲۰ روزه از تحریم‌های ایران صادر کرد.

دولت آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد در راستای حمایت از «دولت جدید عراق»، با صدور مجوزی ۱۲۰ روزه، واردات برق از ایران را برای عراق مجاز می‌کند.

دولت آمریکا قبل‌تر از آن در ماه مارس معافیت تحریمی عراق برای خرید برق و گاز از ایران و همچنین انجام تراکنشهای مالی مربوط به آن را به مدت ۳۰ روز تمدیده کرده بود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری