سیاسی/ بین الملل موشکی که روز شنبه از آن رونمایی شد از موشک Hwasong-15 یا «Mars-15»، که ۳ سال پیش در یک رژه نظامی از آن رونمایی شده بود به مراتب بزرگتر و با قدرت انفجاری تخریبی بیشتری است. به گزارش خبر فوری، قدرت نمایی موشکی اخیر کره شمالی باعث تعجب بسیاری از کشورها و […]

سیاسی/ بین الملل 5f863c25f12f9_2020-10-14_03-15 موشکی که روز شنبه از آن رونمایی شد از موشک Hwasong-15 یا «Mars-15»، که ۳ سال پیش در یک رژه نظامی از آن رونمایی شده بود به مراتب بزرگتر و با قدرت انفجاری تخریبی بیشتری است.

به گزارش خبر فوری، قدرت نمایی موشکی اخیر کره شمالی باعث تعجب بسیاری از کشورها و رسانه‌ها شده است.

تلویزیون رسمی کره شمالی روز شنبه ۱۰ اکتبر ۲۰۲۰ ویدیویی از رونمایی یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید پخش کرد. این موشک قاره‌پیما که بزرگترین نوع موشک کره شمالی به شمار می‌رود، روی یک واحد متحرک با ۲۲ چرخ در رژه ارتش این کشور به نمایش گذاشته شد.

به گفته کارشناسان، موشکی که روز شنبه از آن رونمایی شد از موشک Hwasong-15 یا «Mars-15»، که ۳ سال پیش در یک رژه نظامی از آن رونمایی شده بود به مراتب بزرگتر و با قدرت انفجاری تخریبی بیشتری است. کارشناسان می‌گویند، اگر حجم و اندازه این موشک قاره پیما یک توهم نباشد می‌توانیم نتیجه بگیریم که این موشک قادر است مسافت بیشتری را از موشک‌های قبلی کره شمالی طی کند؛ علاوه بر این، موشک کره‌ای قادر خواهد بود که کلاهک‌های هسته‌ای قدرتمندتری نسبت به موشک‌های «Hwasong-15» با برد ۱۳ هزار کیلومتر را حمل کند؛ هر چند این موشک جدید هنوز آزمایش نشده است.

حالا رسانه‌های آمریکایی به تحلیل این موشک و ابعاد مختلف آن پرداخته اند.
نشنال اینترست ضمن ابراز ترس از موشک قاره پیمای کره شمالی تاکید کرد که بسیاری معتقدند تنها هدف این هیولا می‌تواند این باشد که واشنگتن را هدف قرار دهد. طبق گفته این رسانه آمریکایی، هیچ دلیل منطقی دیگری برای این پروژه وجود ندارد. این موشک قاره پیما فقط توسط شوروی و آمریکا آن هم در اوج جنگ سرد ساخته شد؛ اما حالا کره شمالی نیز چنین تجهیزاتی را ساخته است.

نشنال اینترست در ادامه تاکید دارد که این موشک قاره‎‌پیما ناگهان از دل زمین بیرون نیامده است. کره شمالی مدتی است که آمریکا و متحدانش را تهدید به ساخت چنین موشکی کرده است.

در واقع، این موشک حاصل عدم تفاهم کره جنوبی و آمریکا با کره شمالی است. کشور کمونیستی شرق آسیا وقتی دید که از مذاکره با کشورهای غربی به جایی نمی‎رسد، تصمیم گرفت که به صورت مستقل عمل کند.

طبق گفته نشنال اینترست، آمریکا به خوبی نشان داده که در لحظات حساس به مخالفان منطقه ای خود حمله می‌کند. حمله به عراق، افغانستان، یوگوسلاوی و سایر کشورها به خوبی این سیاست خصمانه را نشان می‌دهند. کره شمالی به خوبی به این نکته پی برده و به همین دلیل پیش دستی کرده و "هیولای" موشکی خود را ساخته است. نباید فراموش کرد که زمانی جرج بوش کره شمالی را "محور شرارت" نامید؛ به خوبی مشخص است که آمریکا هر لحظه ممکن است با تمام قوا به این کشور حمله کند.

نویسنده مقاله در ادامه می‌گوید: البته نباید فراموش کرد که کره شمالی قصد حمله مستقیم به آمریکا را ندارد. مقامات این کشور فقط برای اجتناب از حملات متقابل و ترساندن آمریکا این موشک بزرگ را ساخته اند. به همین جهت شاید این موشک بیشتر از اینکه پیام آور جنگ باشد، پیک صلح باشد؛ چرا که می‌تواند آمریکا و متحدین اصلیش یعنی کره جنوبی و ژاپن را مجددا به میز مذاکره و دیپلماسی بنشاند و آنها را به کل از ورود به جنگ مستقیم یا تهدید نظامی پشیمان کند.

رسانه مشهور آمریکایی در ادامه مدعی است که در این میان، آمریکا بیش از گذشته باید راغب به مذاکره باشد. پیش از این موشک های کره شمالی قادر به هدف قرار دادن خاک آمریکا نبودند؛ حالا اما هستند. اکنون هر رئیس جمهور آمریکایی که به سر کار بیاید باید احتمال حمله هسته ای یا بالستیکی کره شمالی را به این کشور در نظر بگیرد.

نشنال اینترست در پایان تاکید دارد که با رونمایی موشکی اخیر حالا باید رسما کره شمالی را یک قدرت هسته ای بدانیم. شاید آمریکایی ها نخواهند این موضوع را بپذیرند اما این موضوع دیگر یک حقیقت غیر قابل انکار است؛ حالا این موضوع مهم است: آمریکا باید چه کاری انجام دهد؟

.
.
منبع : خبرفوری