سیاسی/ بین الملل اگر اروپایی‌ها یک درس ازحضور دونالد ترامپ درکاخ سفیدگرفته باشند،این است که اوضاع هرچقدر هم که بدباشد،باترامپ بدترمی‌شود.وقتی پای رئیس‌جمهور آمریکا در میان باشد، تنها قطعیتی که وجود دارد، این است که هیچ‌چیز قطعی نیست. نشریه پولیتیکو در تحلیلی نوشته که این روزها نگرانی محسوسی بین سران اتحادیه اروپا از ۴سال فعالیت […]

سیاسی/ بین الملل 5f8885c9bf12b_2020-10-15_20-54 اگر اروپایی‌ها یک درس ازحضور دونالد ترامپ درکاخ سفیدگرفته باشند،این است که اوضاع هرچقدر هم که بدباشد،باترامپ بدترمی‌شود.وقتی پای رئیس‌جمهور آمریکا در میان باشد، تنها قطعیتی که وجود دارد، این است که هیچ‌چیز قطعی نیست.

نشریه پولیتیکو در تحلیلی نوشته که این روزها نگرانی محسوسی بین سران اتحادیه اروپا از ۴سال فعالیت دوباره ترامپ وجود دارد. اما این تنها دغدغه آنها از انتخابات پیش‌روی آمریکا نیست؛ بسیاری از رهبران قاره سبز از جلو بودن جو بایدن از ترامپ در نظرسنجی‌ها راضی هستند، اما اینکه اگر رئیس‌جمهور آمریکا در صورت شکست در انتخابات، زیر بار نتیجه آن نرود و حاضر به ترک کاخ سفید نشود هم آنها را نگران کرده است.

اروپایی‌ها انتظار دارند ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، بسیاری از سیاست‌های ملی‌گرایانه تند خود مانند «اول آمریکا» را با شدت و سرعت بیشتری دنبال کند و به نقض توافق‌های بین‌المللی و اصولی مانند چندجانبه‌گرایی ادامه دهد. اگر ترامپ انتخاب شود، بعید نیست توافق هسته‌ای ایران (برجام) که اروپا برای حفظ آن تلاش کرده و اکنون به مویی بند است، از هم پاشیده شود. او ممکن است حمایت‌های مالی واشنگتن از سازمان بهداشت جهانی را نیز قطع کند.
یک دیپلمات اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود، گفت: «بین همه این نگرانی‌ها، بدترین بخش رئیس‌جمهور شدن دوباره ترامپ، هرج و مرجی است که به‌دلیل ضعف در تصمیم‌گیری به دنیا تحمیل می‌کند.»
حتی کسانی مانند ولفگانگ ایشینگر، سفیر سابق آلمان در آمریکا و مسئول کنفرانس امنیت مونیخ که می‌گوید دنیا با انتخاب دوباره ترامپ به آخر نمی‌رسد، منکر کاهش چشمگیر سطح روابط بین آمریکا و اروپا نیست. او می‌گوید: «اعتماد عمیقی که در گذشته بین دوطرف وجود داشت، در طول ۳٫۵سال گذشته تقریبا بر باد رفته است.»
ایشینگر به‌عنوان مسئول نشستی که سالانه با حضور رهبران جهان با موضوع جنگ و صلح برگزار می‌شود و یکی از گردهمایی‌های بزرگ جهان در عرصه امنیت خارجی است، معتقد است این روزها مقام‌‌های اتحادیه اروپا بیشتر از آنکه دغدغه مسائل روز مانند فعالیت‌های تروریستی یا همه‌گیری کرونا را داشته باشند، از حضور دوباره ترامپ برای ۴سال دیگر در عرصه سیاست جهان واهمه دارند.
به اعتقاد او، رهبران اروپا نیازی به دوست‌داشتن ترامپ ندارند، اما باید بدانند که رابطه با آمریکا برای آنها حیاتی است. طرفداران ایده «اروپای مستقل» خود را گول می‌زنند، زیرا این ممکن نیست. ایشینگر با اشاره به وابستگی متقابل هر دو طرف در حوزه‌هایی مانند امنیت و تجارت، معتقد است: «آمریکا چیزی بیشتر از کاخ سفید است.»
لوری لپیک، سیاستمدار و سفیر سابق استونی در آمریکا و ناتو نیز می‌گوید: «مقام‌های اروپایی از غیرقابل پیش‌بینی بودن کاخ سفید نگران هستند. آنها می‌دانند که ترامپ اهمیتی به روابط فراآتلانتیک نمی‌دهد و اگر هم بدهد فقط از جنبه مالی است.»
روابط بین آمریکا و اتحادیه اروپا که قبلا نیز بدون تنش نبود، از حدود ۹‌ماه پیش که ترامپ، گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در این اتحادیه را به‌دلیل اینکه در جریان بررسی پرونده استیضاح رئیس‌جمهور در مجلس نمایندگان علیه او شهادت داده بود، اخراج کرد، متزلزل‌تر شده است.
رونالد گیدویتز، سفیر موقت آمریکا در اتحادیه اروپا و سفیر این کشور در بلژیک که بهار امسال به‌جای ساندلند معرفی شد، به اروپایی‌هایی که به شکست ترامپ امیدوارند، هشدار داده؛ نباید رئیس‌جمهور آمریکا را دست‌کم بگیرند. او گفته: «همه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این یک رقابت نزدیک است. همه آنها (مقام‌های اروپایی) سال۲۰۱۶ ترامپ را بازنده می‌دانستند، اما او الان رئیس‌جمهور آمریکاست»
گیدویتز همچنین اعلام کرده در مدتی که به این سمت گماشته شده کمترین ارتباط را با مقام‌های اتحادیه اروپا داشته که بخشی از آن به‌علت کرونا و بخشی دیگر هم به‌علت موقتی بودن ماموریت اوست.
مطمئنا همه از انتخاب دوباره ترامپ ناراحت نمی‌شوند. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که تاکنون بارها به‌دلیل نقض قوانین بنیادی اتحادیه اروپا مورد انتقاد قرار گرفته، ازجمله طرفداران رئیس‌جمهور آمریکاست و پیش‌بینی کرده او در دوره بعدی هم در این سمت می‌ماند.
اجلاس‌های سالانه سران کشورهای صنعتی جهان یا گروه هفت، یکی دیگر از نشانه‌های گسسته‌شدن تدریجی پیوند آمریکا با اتحادیه اروپاست. در ۴سال گذشته هربار حضور ترامپ در این اجلاس با حاشیه‌هایی همراه بوده و رهبران اروپا را از بهبود روابط ناامید کرده است.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان سال۲۰۱۷ وقتی از اجلاس سالانه گروه هفت در ایتالیا که در آنجا برای نخستین‌بار با ترامپ در سطح بین‌المللی روبه‌رو شده بود برگشت، در یک تجمع انتخاباتی در مونیخ گفت: «عصری که بتوانیم به‌صورت کامل به دیگران اعتماد کنیم، تقریبا تمام‌شده است. ما اروپایی‌ها باید سرنوشتمان را خودمان در دست بگیریم.»
اواخر بهار امسال قرار بود آمریکا میزبان گروه هفت باشد، اما از آنجا که مرکل و بقیه اعضا به بهانه‌های مختلف ازجمله کرونا دعوت رئیس‌جمهور این کشور را رد کردند، لغو شد. این یک چراغ قرمز برای ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود و نشان داد اروپایی‌ها تمایلی ندارند که حضور آنها برای کارزار انتخاباتی او آورده‌ای داشته باشد.

.
.
منبع : خبرفوری