سیاسی/ بین الملل هفته گذشته در دیدار مقامات اسرائیلی و اماراتی، یک تفاهم‌نامه به امضا رسید که معامله‌ای بر سر یک پروژه نفتی مشترک بین ایران و اسرائیل در زمان پهلوی دوم بود، که می‌توان آنرا معامله‌ بر سر اموال مسروقه ایران نامید. ماجرا از آن قرار است که خط لوله ایلات-اشکلون در زمان محمدرضا […]

سیاسی/ بین الملل 5f97c4af6beec_2020-10-27_10-26 هفته گذشته در دیدار مقامات اسرائیلی و اماراتی، یک تفاهم‌نامه به امضا رسید که معامله‌ای بر سر یک پروژه نفتی مشترک بین ایران و اسرائیل در زمان پهلوی دوم بود، که می‌توان آنرا معامله‌ بر سر اموال مسروقه ایران نامید.

ماجرا از آن قرار است که خط لوله ایلات-اشکلون در زمان محمدرضا پهلوی، به‌عنوان سرمایه‌گذاری مشترک ۵۰-۵۰‌درصدی با اسرائیل ایجاد و در ذیل آن، شرکت Eilat Ashkelon در سال ۱۹۶۸ به‌عنوان سرمایه‌گذاری مشترک برای انتقال نفت خام از خلیج‌فارس به اتحادیه اروپا تأسیس شد. پس از انقلاب، اسرائیل این شرکت را به‌صورت یک‌طرفه ملی کرد و در سال ۲۰۱۶ دادگاهی در سوئیس اسرائیل را محکوم به پرداخت حدود ۱٫۲ میلیارد دلار غرامت به ایران کرد، اما اسرائیل با بهانه اینکه قوانینش اجازه تبادل مالی و معامله با دشمن را نمی‌دهد، از پذیرش رأی استنکاف کرد.

کوروش احمدی، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی از دید حقوق بین‌الملل به ماجرا می‌نگرد و خبر می‌دهد که این خط لوله به استناد اخبار موجود، فعال بوده و اسرائیل باید سهم ایران را از هرگونه معامله و سرمایه‌گذاری در این خط لوله، به‌صورت جداگانه بپردازد. از سویی این خط لوله تا اندازه‌ای برای اسرائیل اهمیت دارد که برای هر فردی که در اسرائیل به افشای اطلاعاتی درباره شرکت Eilat Ashkelon بپردازد، ۱۵ سال حبس در نظر گرفته است. روسیه در سال ۲۰۰۳ برای انتقال نفت خام خود از دریای سیاه به بندر اشکلون و از آنجا به بندر ایلات و ارسال به شرق و جنوب آسیا و با هدف دورزدن کانال سوئز و مسیر طولانی‌تر دورزدن آفریقا، با اسرائیل وارد مذاکره می‌شود، اما هیچ داده‌ای درباره آنکه آیا این مذاکره به نتیجه رسیده است، وجود ندارد.

احمدی در این گفت‌وگو تأکید دارد: «انعقاد تفاهم‌نامه الزام‌آور با امارات در هفته گذشته، باید مورد رسیدگی از سوی مقامات ایران قرار گیرد، مشارکت امارات در این قضیه در حکم مشارکت و معامله اموال مسروقه است. به عقیده من، ایران باید شدیدا به امارات به خاطر این قضیه اعتراض کند». این کارشناس بین‌المللی همچنین درباب پیگیری حقوقی ایران درباره این خط لوله می‌گوید: «در مورد سرمایه‌گذاری‌ای که ایران در اسرائیل در ۱۹۶۸ انجام داده، معتقدم ایران باید این مسئله را پیگیری کند و احیانا امیدوارم این موضوع به قضایای مرتبط با مسئله شناسایی اسرائیل ربط داده نشده باشد. ۵۰ درصد این تأسیسات جزئی از اموال مردم ایران و بخشی از بیت‌المال است و اگر گفته شده باشد که ما چون اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم، حاضر نیستیم دعوایی علیه‌اش اقامه کنیم، درست نیست. مسائل عدم شناسایی اسرائیل به جای خودش درست است، اما در این قبیل امور می‌توان با حفظ موضع اقدام حقوقی لازم را انجام داد».

.
.
منبع : خبرفوری