سیاسی/ بین الملل نظرسنجی جدیدی در اراضی اشغالی حاکی از آن بوده که محبوبیت بنیامین نتانیاهو در پی رسوایی مربوط به اتهامات فساد مطرح شده علیه وی و همینطور سوء مدیریتش در قبال همه گیری کروناویروس همچنان در حال سقوط است. گمانه زنی ها درباره این که افت جایگاه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی […]

سیاسی/ بین الملل 5f97e742f2d3c_5f97e742f2d3f نظرسنجی جدیدی در اراضی اشغالی حاکی از آن بوده که محبوبیت بنیامین نتانیاهو در پی رسوایی مربوط به اتهامات فساد مطرح شده علیه وی و همینطور سوء مدیریتش در قبال همه گیری کروناویروس همچنان در حال سقوط است.

گمانه زنی ها درباره این که افت جایگاه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نظرسنجی ها برای تشکیل ائتلافی از سوی رقبایش و سرنگون کردنش از قدرت کافی است، بالا گرفته است.

برداشتن تدریجی تدابیر محدودیت آمیزی که در اواسط سپتامبر با هدف مهار گسترش کووید-۱۹ اعمال شدند به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل کمک کرد بخشی از محبوبیتش را بازیابی کند.

یک نظرسنجی مربوط به روز جمعه نشان داد در صورتی که انتخابات سراسری اسرائیل برگزار شود، حزب لیکود متعلق به نخست وزیر این رژیم از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان، ۳۰ کرسی را کسب می کند یعنی دو کرسی بیشتر از نظرسنجی های قبلی.

با این حال تا همین مدت اخیر مساله تقویت جایگاه حزب لیکود مطرح نبود.

در حقیقت جایگاه نتانیاهو انقدر شکننده هست که اخیرا یک مطالعه از سوی کانال ۱۳ (Channel ۱۳) فاش کرد در صورت برگزاری انتخابات بنیامین نتانیاهو مشهور به "بی بی" جایگاهش به عنوان نامزد پیشتاز را از دست داده و فضا برای رقبایش به منظور جلو آمدن فراهم می شود.

اگر چه طبق یافته های این مطالعه، حزب لیکود همچنان بالاترین تعداد کرسی های (۲۷) را در سیستمی با الزام به حداقل ۶۱ جایگاه، کسب می کند، این میزان قطعا کافی نبوده به این معنی که حزب بار دیگر نیاز خواهد داشت برای تشکیل یک ائتلاف به سراغ همپیمانانش برود.

تنها مشکل این است که نتانیاهو تعداد همپیمانهای زیادی که بتواند به آنها اتکا کند ندارد.

در گذشته نخست وزیر اسرائیل می توانست روی حمایت تعدادی از احزاب مذهبی نظیر یامینا متعلق به نفتالی بنت، شاس متعلق به آریه دری و آگودات ییسرائیل متعلق به یاکوف لیتزمان حساب باز کند.

با این حال همچنان که زمان میگذرد این حمایت شروع به فروریزی کرده است. بنت که به خاطر عدم دریافت "شغل" مناسب در دولت فعلی نتانیاهو سرخورده است، به جمع مخالفان رفت.

در همین حال لیتزمان از جایگاه وزارتش استعفا داد تا به تصمیم های اتخاذ شده از سوی کمیته کروناویروس کابینه به گفته او "اهمیتی به نیازهای جمعیت مذهبی نداد" اعتراض کند.

به نظر می رسد حزب شاس تنها حزب مذهبی است که همچنان به نخست وزیر پایبند است اما رسانه های اسرائیل تردید دارند که این حمایت برای تداوم کار نخست وزیر فعلی کافی باشد.

.
.
منبع : خبرفوری