وزیر بهداشت گفت: خودم را در داغ سنگین شهادت مدافعان سلامت با خانواده های این عزیزان شریک می دانم. روز و شب های سختی بر من و همکارانم در این ۹ ماه، گذشت. به گزارش خبرگزاری مهر سعید نمکی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع سلامت که در موزه تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی […]

داغ از دست دادن مدافعان سلامت سخت است

وزیر بهداشت گفت: خودم را در داغ سنگین شهادت مدافعان سلامت با خانواده های این عزیزان شریک می دانم. روز و شب های سختی بر من و همکارانم در این ۹ ماه، گذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر سعید نمکی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع سلامت که در موزه تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت زادروز ولادت حضرت محمد (ص) و در واکنش نسبت به اقدام اخیر فرانسه در اهانت به پیامبر مهربانی، اظهار داشت: محمد تا ابد تابنده چون خورشید خواهد ماند / جهانی نیک می‌داند / که نامی همچو نام پاک پیغمبر موید نیست / و مردی زیر این سبز آسمان همتای احمد نیست / زمین ویرانه باد و سرنگون باد آسمان پیر / اگر بینیم روزی در جهان نام " محمد " نیست.

وی افزود: برای روح بلند شهدای مدافع سلامت، همنشینی با اولیا الله و شهدای کربلا آرزومندم. باور کنید در میان همه سختی‌هایی که کشیدیم، هیچ داغی برای من سخت‌تر از داغ از دست دادن مدافعان سلامت نبود. باور کنید که از همه شما خانواده‌های مدافعان سلامت، داغدارترم. باور کنید من با هر کدام از اینها یکبار مرگ را تجربه کرده ام. خیلی برای یک فرمانده راحت تر است که خودش نابود و نیست و دود شود اما داغ یکایک عزیزانش را نبیند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: از کار و سختی کار هرگز نرنجیدم اما از دست دادن یکایک مدافعان سلامت برای من داغی جگرسوز بود و می‌فهمم که خانواده‌های این عزیزان چه سختی‌هایی می کشند. امیدوارم که خداوند با صبوری، حوصله و بردباری همه ما را از این روزگار سخت عبور دهد.

نمکی خاطرنشان کرد: روزهای دفاع مقدس را بخاطر داریم و من در تمام زندگی ام به پست، مقام، مال و دارایی‌های هیچکس غبطه نخوردم جز به حال شهدا. وقتی زندگی ناب و معنوی و حال و هوای شهدای دفاع مقدس و مدافع سلامت را مرور می‌کنم، به یک جمع بندی می‌رسم که اینها، دوره‌هایی را طی کرده اند که برای هر کس قبل از شهادت، پیمودنی نیست.

وی افزود: اولین اتفاقی که برای شهدا قبل از شهادت رخ می‌دهد و یکایک آنها را مرور کرده ایم، رسیدن به سطحی از معرفت است که این معرفت ویژه یک مقام معنوی در حد بالا و مقدمه‌ای برای دلدادگی و عاشقی است. اولین اتفاقی که برای ورود به مرحله عاشقی و دلدادگی به پروردگار برای شهدا می‌افتد، معرفت ویژه ای است که شکل می‌گیرد. در تمام شهدا این حالت‌ها را دیده ام یعنی دل کندن از دنیا.

وزیر بهداشت یادآور شد: سال‌ها پیش کتابی می‌خواندم که در آن نوشته بود "کسی می‌تواند پای عشق بمیرد که پیش از آن، زندگی جلوی چشمان وی مرده باشد" وقتی به موسی که در کوه طور دنبال آتش برای گرم کردن همسرش که در حال زایمان بوده وحی می‌شود که " حتی کفش‌هایت که عامل وابستگی تو به دنیا است را بیرون بیاور که تو در وادی مقدس پر پیچ و خمی" این مقدمه دلدادگی و عاشقی پروردگار، این سطح از معرفت است و این معرفتی که انسان را از ماده و دنیا دور می‌کند.

نمکی گفت: شهید به مرحله‌ای از معرفت می‌رسد که دیگر خودش نیست و قابل ارزیابی مادی نیست و این مقدمه‌ای است که تمام شهدای ما پیموده اند. بارها گفته ام وقتی همه از وحشت ویروس کرونا فرار کردند، مدافعان سلامت مانند پروانه دور بیماران گشتند، وقتی همه لمیده بودند اینها بر سینه بیمار خمیده بودند و دیدیم که اینها در اوج وحشت از ویروس، عاشقانه تن به آتش زدند که یک معرفت مقدماتی عالی می‌خواهد که کار هر کس نیست. شاید در بین همکاران ما هم برخی تن به این آتش نزدند که به ندرت بودند اما این سطح از معرفت کار هر کس نیست.

وی اظهار داشت: همه ما یک روز از این دنیا می‌رویم اما برخی شیوه رفتن‌ها و جان به جان آفرین تسلیم کردن، خودش یک هنر و موهبت است. می‌گویند "خدایا تو خوب زیستن را به من بیاموز که در کنار این خوب زیستن، خوب رفتن را نصیبم کنی". یکی از ویژگی‌های شهدا، ماندگاری، پایداری و جاودانگی است و نباید آنها را جز اموات به حساب بیاوریم چون آنها نزد پروردگار، روزی ویژه دارند و یکی از این روزی‌های ویژه، نور ماندگاری است.

وزیر بهداشت گفت: صدای دوست و یار دیرینه ام استاد محمد رضا شجریان با قطعه شب، سکوت و کویر که با همکاری گروهی از هنرمندان دوتار نواز ساخته شده بود را شنیدم و بغضم گرفت. استاد شجریان از جاودانه‌ها است که همواره در تاریخ این سرزمین خواهد ماند و هرگز از مجموعه هنر این سرزمین، کسی صدای خسرو آواز ایران را فراموش نخواهد کرد.

نمکی افزود: وقتی در کویر ستاره‌ها و نورباران آنها را می‌بینید، باید بدانید که خیلی از ستاره‌ها دیگر نیستند و میلیونها سال طول می‌کشد تا نور آنها به ما برسد و ستاره‌ای که در شب می‌بینید، سال‌ها پیش فیزیک آن معدوم و منهدم شده اما نور آن وجود دارد. شهدا مثل این ستاره‌ها هستند که در تاریخ یک سرزمین، جاودانه می‌مانند.

وی خاطرنشان کرد: غروب عاشورا، یزید و اصحابش فکر کردند که بازی را برده اند اما آنها در تاریخ، ملعون و معدوم شدند و نام حسین (ع) و یارانش مثل نور ستاره‌ها بلکه نور خورشید جاودانه شد و شهید یکی از اثرات ماندگارش، نور و جاذبه‌ای است که از خودش بجای می‌گذارد و برای نسل‌های آینده یک سرزمین، سرمشق و درس می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: امیدوارم که نور معرفتی که در دل شهید تابید و بازتابش را امروز و در آینده خواهیم دید، دل داغدار خانواده‌های آنها را بتواند آرام تر کند. به پدران و مادران، فرزندان، همسران و تمامی خانواده‌های شهدای مدافع سلامت، این داغ بزرگ را تسلیت می گویم و امیدوارم که خداوند اجر دنیا و آخرت را نصیب کند.

نمکی خطاب به خانواده‌های شهدای مدافع سلامت، گفت: دعا کنید. دعاهای شما خیلی مؤثر تر از دعایی است که ما می‌کنیم. دل‌های شما مملو از اندوه و در کنار آن، یک نشاط روحانی است و این دل‌ها، پر از جذبه پروردگار است و خواهشم این است که در شبانه روز بیشتر دعا کنید تا عزیزان دیگری را از دست ندهیم و هر چه زودتر بتوانیم بر این بلایی که سرزمین ما و همه مردم دنیا را گرفته، فائق آییم. ما برای هیچ شهروندی در هیچ کجای دنیا، جز سلامتی، آرزو نداریم و امیدوارم که دنیا بتواند هرچه زودتر از این پدیده بلاخیز، رهایی پیدا کند.

وی تاکید کرد: خاک و تربت شهدای مدافع سلامت را همواره توتیای چشم خواهم کرد و خودم را در این دوره از این مسئولیت، مدیون شجاعت، جسارت و ایثار مدافعان سلامت می دانم و تردید نکنید که نام آنها در کتاب نظام سلامت به عنوان ایثارگران راستین این عرصه ثبت خواهد شد. دانشمندان زیادی در طول تاریخ بوده اند که همه میهمان تاریخ بوده اند اما شهدا صاحبان تاریخ هستند و این را بدانید که بدون شک نسل‌های آینده ما به حرکت حماسی و بزرگ شهدای مدافع سلامت سر تعظیم فرود خواهند آورد.

.
.
منبع : مهر