سیاسی/ بین الملل با پایان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا سرانجام سوم نوامبر روز سرنوشت ساز آمریکا فرا رسید تا تکلیف سکان ریاست جمهوری آمریکا برای ۴ سال دیگر مشخص شود. سرانجام روز سرنوشت ساز آمریکا فرا رسید. انتخاباتی پر حرف و حدیث که شاید در طول تاریخ آمریکا چنین وضعیتی بی سابقه بوده است. در سایه […]

سیاسی/ بین الملل 5fa13f1699ed4_5fa13f1699ed7 با پایان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا سرانجام سوم نوامبر روز سرنوشت ساز آمریکا فرا رسید تا تکلیف سکان ریاست جمهوری آمریکا برای ۴ سال دیگر مشخص شود.

سرانجام روز سرنوشت ساز آمریکا فرا رسید. انتخاباتی پر حرف و حدیث که شاید در طول تاریخ آمریکا چنین وضعیتی بی سابقه بوده است. در سایه همه گیری ویروس کرونا، تلفات ناشی از آن، پایمال شدن حقوق سیاه پوستان در آمریکا و متعاقبا تظاهرات گسترده علیه تبعیض نژادی و همچنین رکود بی سابقه اقتصادی، مردم در حالی به پای صندوق ها خواهند رفت که پیش از آن رکورد تازه ای را در انتخابات زودهنگام به ثبت رساندند که بر حسب تازه ترین گزارشات به یکصد میلیون نفر رسید که معادل دو سوم آرای انتخابات چهار سال پیش است.

در کنار آرای مردم آنچه که برای دو نامزد از اهمیت بسزایی برخوردار بوده کسب آرای الکترال در ایالت های چرخشی است که رقابت بسیار حساس و نزدیک گزارش شده است. به گزارش استاتیستا، هر یک از دو نامزد اگر بتوانند بیشترین آرای الکترال را از این ایالت های مهم کسب کنند شانس بیشتری برای تصاحب کاخ سفید خواهند داشت. به گزارش ریل کلیر پالتیکس، طبق بررسی ها صورت گرفته و بر حسب میانگین نظرسنجی ها جو بایدن نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری در ایالت مهم تگزاس که پایگاه اصلی جمهوری خواهان محسوب می شود رقابت نفس گیر و نزدیکی با دونالد ترامپ دارد. ایالتی که که طبق نظرسنجی دالاس مورنینگ پست بایدن در ماه اکتبر حتی از ترامپ نیز جلوتر بود. طبق چارت زیر ترامپ با درصد حاشیه ای بسیار کم از بایدن در تگزاس پیش است.

طبق چارت زیر بایدن در ویسکانسین نیز از برتری قابل توجهی نسبت به ترامپ برخوردار است، همچنین در دیگر ایالت های مهم دیگر، اما همزمان با نزدیک شدن به زمان رأی گیری این برتری به نسبت کمتر نیز می شود. به خصوص ایالت فلوریدا که جزئیات آن در چارت زیر به خوبی مشخص است. همچنین رقابت در اوهایو نیز بسیار نزدیک است. در جورجیا نیز به همین شکل است که بایدن برتری شکننده ای در آن دارد.

به گزارش استاتیستا، طبق داده های آماری موسسه سیاست اقتصادی، آنچه که انتخابات امسال را بیش از پیش حائز اهمیت کرده است مشارکت گسترده رنگین پوستان و اقلیت ها است که بر اساس داده های آماری رکورد تازه ای را نشان می دهد و در طول دو دهه گذشته بی سابقه بوده است. طی دو دهه گذشته افزایش میزان مشارکت رای دهندگان در میان اقلیت ها در ایالات متحده آمریکا کاملاً یکنواخت نبوده است. آمریکایی های سفیدپوست بیشترین درصد مشارکت در آن دوره را حفظ کردند و از ۶۱ درصد در سال ۱۹۹۶ به ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیدند. میزان مشارکت سیاه پوستان، اگرچه به طور قابل توجهی کمتر از سفیدپوستان بود، بیشترین رشد را داشت و در سال ۲۰۱۶ به ۵۹ درصد رسید. میزان مشارکت رای دهندگان آمریکایی اسپانیایی تبار، که کمترین میزان در دو دهه گذشته در این کشور را داشته است، شاهد رشد فزاینده ای بود که در انتخابات سال ۲۰۱۶ به ترتیب به ۴۹ و ۴۸ درصد افزایش یافت. نمودار زیر بیشتر به جزئیات این موضوع پرداخته است.

موسسه سیاست اقتصادی همچنین به بررسی سنین رأی دهندگان آمریکایی در انتخابات آمریکا طی سالهای اخیر پرداخته است که این بررسی سالهای برگزاری انتخابات از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ را در بر می گیرد و نشان می دهد کدام گروه های سنی در آن شرکت کرده اند. داده های سرشماری نشان می دهد که در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ ، میزان مشارکت رأی دهندگان در میان جوانترین رأی دهندگان یعنی (۱۸ تا ۲۴ سال) به میزان ۴۳٪ بوده است ، در حالی که برای مسن ترین رأی دهندگان (۶۵ سال و بالاتر) ۷۰.۹٪ است. میزان رأی گیری برای این دو گروه در سال ۲۰۱۲ به ترتیب با ۴۱.۲٪ و ۷۲.۰٪ مشابه بود. بزرگسالان جوان برای اولین بار با موانع رای گیری روبرو می شوند و با سیستم رأی گیری در ایالت خود آشنا می شوند. همچنین ممکن است همچنین ممکن است برای تصمیم در خصوص نامزد مورد نظر خود حس عدم اعتماد به نفس در آنها وجود داشته باشد.

در انتخابات ۲۰۲۰ گرایشات چگونه دستخوش تحول خواهند شد؟

بررسی اخیر مرکز تحقیقات پیو نشان داد که ۶۳ درصد از رای دهندگان سیاه پوست انگیزه زیادی برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ دارند. در سراسر کشور، رای دهندگان واجد شرایط سیاه در حال حاضر ۱۲.۵٪ از رای دهندگان ایالات متحده را تشکیل می دهند، در حالی که سال ۲۰۰۰ این میزان ۱۱.۵٪ بوده است. برای سالها ، رای دهندگان سیاه پوست بزرگترین بخش نژادی یا قومی غیر سفیدپوستان کشور بودند، اما برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری تعداد آنها با ۳۲ میلیون نفر از واجدین شرایط رای دهندگان اسپانیایی بیشتر خواهد شد.

براساس گزارش وبسایت FiveThirtyEight ، رای دهندگان اسپانیایی تبار جز آن دسته از گروهی محسوب می شوند که در سال ۲۰۲۰ از طریق پست رأی می دهند. این ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که تقریبا نیمی از جمعیت اسپانیایی تبار کشور در ایالت هایی زندگی می کنند که کاملاً از طریق پست رای می دهند یا رای بالایی از رای گیری از طریق پست دارند. به علاوه، ایالت هایی با جمعیت اسپانیایی تبار مانند آریزونا ، کالیفرنیا و فلوریدا در سال های اخیر دسترسی به رای گیری از طریق پست را بسیار گسترش داده اند.

انتخابت میان دوره ای آمریکا در سال ۲۰۱۸ شاهد افزایش میزان مشارکت رای دهندگان در بین تمام گروه های سنی و گروه های نژادی / قومی، به ویژه در میان جوانترین رأی دهندگان (در اطلاعات گزارش شده از ۱۸ تا ۲۹ سال) بودند که میزان رای گیری آنها از ۱۹.۹٪ در ۲۰۱۴ به ۳۵.۶٪ در ۲۰۱۸ افزایش یافت، و در میان رای دهندگان اسپانیایی تبار، که درصد آنها از ۲۷.۰ به ۴۰.۴ افزایش پیدا کرد. معلوم نیست این روند افزایشی در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد داشت یا خیر.

گزارش می افزاید: سیاستگذارانی که در سال ۲۰۲۰ انتخاب می شوند به شدت بر نحوه تصمیم رای دهندگان به عنوان یک کشور درگیر در بحران ویروس کرونا تأثیر می گذارد. کسانی که بیشتر از سیاست های فعلی آسیب دیده اند این فرصت را دارند که صدای خود را به گوش سیاستگذارانی برسانند که آنها را در طی شیوع بیماری کووید ۱۹ نایده گرفته اند.

آغاز انتخابات ریاست جمهوری؛ تکلیف کرسی‌های سنا نیز مشخص می‌شود

اولین صندوق‌های رای‌گیری ساعت ۵ صبح به وقت محلی (۱۳ و سی دقیقه به وقت تهران) در ایالت ورمونت باز شدند تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا رسماً آغاز شود. در انتخابات امروز، علاوه بر انتخاب رئیس‌جمهور چهار سال آینده آمریکا، تکلیف ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا مشخص خواهد شد. صندوق‌ها در زمان‌های متفاوتی در ایالت‌های مختلف سراسر آمریکا بسته خواهد شد. آلاسکا آخرین ایالتی خواهد بود که صندوق‌های خود را می‌بندد و انتخابات در آن پایان می‌یابد. در اغلب ایالت‌ها، ساعت ۶ صبح به وقت شرقی (۱۴ و سی به وقت تهران) صندوق‌های رای‌گیری باز و در دیرترین زمان تا ۹ شب به وقت شرقی (۵ و سی دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت تهران) بسته خواهد شد.در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در بسیاری از ایالت‌ها آرایی که در فاصله چند از روز انتخابات از طریق پستی دریافت می‌شود، شمرده خواهد شد. بنابراین تعیین نتیجه تا زمان شمرده شدن آرای پستی طول خواهد کشید، گرچه در این بین شبکه‌های خبری و نظرسنجی‌ها به پیش‌بینی نتایج اقدام خواهند کرد. گفتنی است کهدر انتخابات امسال حدود ۲۲۰ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.(اینجا)

آخرین درخواست های دو نامزد اصلی رقابت از هواداران

در آخرین گردهمایی های برگزار شده دو نامزد جو بایدن،در آخرین نشست انتخاباتی خود در شهر پیتسبرگ در ایالت پنسیلوانیا گفت: من احساس می‌کنم که فردا برای یک پیروزی بزرگ دور هم جمع می‌شویم، اکنون زمان آن است که برخیزیم و دموکراسی خود را پس بگیریم. بایدن در گردهمایی طرفدارانش که به علت همه گیری ویروس کرونا در داخل خودروهایشان بودند، گفت: مردم پنسیلوانیا، قدرت در دستان شماست. وی همچنین بار دیگر ترامپ را متهم کرد که آمریکایی‌ها را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد.بایدن در توئیتی نیز نوشت: اگر چهار سال دیگر در کاخ سفید به دونالد ترامپ فرصت دهیم، او شخصیت ملت ما را برای همیشه تغییر خواهد داد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد. بیایید عزت و نجابت را به کاخ سفید برگردانیم. وی با ابراز امیدواری از پیروزی خود مقابل دونالد ترامپ نوشت: بیایید فردا یک پیام واضح به دونالد ترامپ بفرستیم: زمان آن رسیده که چمدانت را ببندی و به خانه بروی. به گزارش راشا تودی بایدن همچنین شب گذشته در تجمع انتخاباتی خود در «اوهایو» در خصوص اظهارنظرات اخیر ترامپ درباره فائوچی گفت: «شب گذشته ترامپ گفت که قصد دارد دکتر فائوچی را اخراج کند. من ایده بهتری دارم. مرا انتخاب کنید و من دکتر فائوچی را استخدام می‌کنم! و دونالد ترامپ را اخراج می‌کنم»

در آن سو دونالد ترامپ طی تجمع انتخاباتی در جمع طرفدارانش در ایالت پنسیلوانیا گفت: این همه جمعیت که اینجا جمع شده است، شبیه وضعیت فردی نیست که در انتخابات دوم شود. بایدن خواب آلود را دیدم که (در این ایالت) دوازده نفر را جمع کرده بود. او قادر نبود جمعیتی را در اطرافش پر کند. ما جمعیت زیادی در اینجا داریم. این جمعیت فقط در ایالت پنسیلوانیاست. رئیس جمهور آمریکا افزود: می‌دانید که اگر ما در پنسیلوانیا برنده شویم، در کل کشور برنده خواهیم بود. این همان اتفاقی است که در انتخابات گذشته رخ داد. ما آن سال در پنسیلوانیا برنده شدیم و امسال هم برنده می‌شویم. وی افزود: با آرای شما، ما همچنان به کاهش دادن مالیات‌ها و کاهش دادن مقررات ادامه خواهیم داد و همچنان از نیروهای فوق العاده پلیس حمایت خواهیم کرد و از نیروی نظامی عالی کشورمان پشتیبانی خواهیم کرد.

رئیس جمهور آمریکا که در نظرسنجی‌های ملی از جو بایدن عقب‌تر است، همچنان به حملات بی اساس به رای گیری پستی ادامه داد و اظهار داشت: اگر ایالت‌ها پس از روز انتخابات یعنی سه شنبه به اخذ رای ادامه دهند، وکلا را مستقر خواهد کرد.ترامپ به خبرنگاران گفت: برنامه‌های پنسیلوانیا برای شمارش آرای پستی تا سه روز پس از روز انتخابات، به تقلب گسترده در رای گیری منجر خواهد شد.

ترامپ در توییتی نوشت: حکم دادگاه عالی درخصوص رای‌گیری در پنسیلوانیا یک تصمیم بسیار خطرناک است. این حکم دادگاه عالی اجازه تقلب گسترده و کنترل نشده را خواهد داد و کل سیستم قوانین ما را متزلزل خواهد کرد. این حکم همچنین خشونت در خیابان‌ها را تحریک خواهد کرد. کاری باید در این خصوص انجام شود.توییتر فوراً برچسبی را به این توییت اضافه کرد و هشدار داد که "ممکن است محتوای آن در مورد انتخابات یا روندهای مدنی دیگر گمراه کننده باشد". ترامپ کمی پس از انتشار این توییت در جمع خبرنگاران در ویسکانسین گفت: امیدوارم دادگاه عالی آنقدر خرد داشته باشد که این حکم را تغییر دهد. تنها کافی است دادگاه عالی به مفسران تلویزیون گوش دهد.

هشدار جان بولتون درباره پیامدهای انتخاب مجدد ترامپ

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ طی مصاحبه به شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گفت: اگر دونالد ترامپ برای دور دوم انتخاب شود، بیش از پیش بی قید و بند خواهد بود و خسارات غیرقابل جبرانی در آمریکا و خارج از آن به بار خواهد آورد. وی افزود: من به ترامپ و بایدن رای ندادم، بلکه نام یک جمهوری خواه محافظه کار را روی برگه رأی خودم نوشتم. حزب جمهوری خواه بعد از این انتخابات چه بخواهد چه نخواهد، با بحث‌ها و گفتگوهای داخلی زیادی مبنی بر این که می‌خواهیم چگونه حزبی باشیم، مواجه خواهد شد. من امیدوارم ما بتوانیم این حلقه (ترامپ) را از دور گردن مان باز کنیم که هر لحظه تنگ‌تر می‌شود. البته به نظر من تحقق این هدف سخت خواهد بود.

مشاور سابق ترامپ ادامه داد اگر رئیس جمهور در انتخابات شکست بخورد به راحتی کنار نخواهد رفت. اما فکر می‌کنم باید بر اساس دیدگاه آبراهام لینکلن عمل کنیم تا بتوانیم زخم‌های حزب مان را ترمیم بکنیم. زیرا با شروع ریاست جمهوری جو بایدن ما به عنوان حزب جمهوری خواه با چالش‌های زیادی مواجه خواهیم شد. ترامپ یک فرد جمهوری خواه نیست و برای پیشبرد اصول سیاسی خود، هر کاری می‌کند. وی ادامه داد: همین اکنون که ما صحبت می‌کنیم وی و افراد نزدیک ترامپ می‌گویند می‌خواهند در شب برگزاری انتخابات، پیروزی او را اعلام کنند. در صورت شکست ترامپ هم به نظر می‌رسد که آن‌ها قصد دارند اعلام کنند که وی به علت تقلب در انتخابات شکست خورده است. بولتون در پایان گفت: من حاضرم فقط یک دلار- و نه بیشتر! – روی پیروزی بایدن شرط ببندم.

چرا ترامپ طاقت باخت را ندارد؟

پایگاه نیویورکر در مطلبی با عنوان چرا ترامپ نمی تواند شکست را بپذیرد به قلم جان مِیر نوشت: ترامپ از یک استیضاح، بیست و شش اتهام سوء استفاده جنسی و چهار هزار شکایت جان سالم به در برد. او ممکن است با پیروزی جو بایدن چنین شانسی را از دست بدهد. نیویورکر در ادامه وضعیت ترامپ را با نیکسون و رسوایی واترگیت مقایسه می کند و می نویسد: به دنبال این رسوایی بیست و نه نفر از افراد نزدیک به دولت او محکوم شدند و تعدادی از مشاوران ارشدش از جمله دادستان وقت به زندان رفتند اما خود نیکسون از پیگرد قضایی جان سالم به در برد و جرلد فورد جانشین نیکسون سپتامبر ۱۹۷۴میلادی وی را عفو کرد. تاکنون هیچ رئیس جمهوری در آمریکا با اتهامات جنایی متهم مواجه نبوده است اما در حالی که ترامپ برای حفظ کاخ سفید دست و پنجه نرم می کند او و اطرافیانش مطمئنا می دانند که اگر در انتخابات شکست بخورند مصونیتی که در دوران ریاست جمهوری اش از آن برخوردار بوده از بین خواهد رفت. با توجه به ده ها تحقیقات و شکایتی که علیه او مطرح شده ممکن است در وضعیت خطرناک تری نسبت به آنچه که نیکسون با آن مواجه بود قرار داشته باشد.

مایکل بِسلاس تاریخ نویس آمریکایی گفته است: اگر ترامپ ببازد وضعیتی به بار خواهد آمد که بی شباهت به نیکسون در زمان استعفایش، نیست.حتی اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود تهدیدهای مالی و حقوقی دوره دوم ریاست جمهوری اش را تحت الشعاع قرار خواهد داد.براساس گزارش اخیر تکان دهنده نیویورک تایمز در چهار سال آینده چه ترامپ انتخاب شود یا نشود، او با مهلت پایانی پرداخت بیش از سیصد میلیون دلار وامی که شخصا دریافت کرده مواجه است. بیشتر این وام ها را به بستانکاران خارجی از جمه دویچه بانک بدهکار است.

این رسانه با اشاره به بدهی ترامپ در بخش املاک و خودداری ترامپ از پرداخت مالیات خود نوشت: ترامپ برای پرداخت بدهی هایش که بر اساس آمار فوربس دو و نیم میلیارد دلار است باید تقریبا همه دارایی های ارزشمند خود را در بخش املاک بفروشد. این در حالیست که براساس تحلیل های واشنگتن پست دارایی های ترامپ به ویژه در بخش هتلداری و تفریحگاه ها بشدت در معرض آسیب ناشی از همه گیری کرونا و تبعات فعالیت سیاسی تفرقه برانگیز او بوده است.در سراسر کمپین های انتخاباتی سال ۲۰۲۰، نظرسنجی های ملی نشان می دهد که ترامپ از بایدن عقب تر است و دو منبعی که در دو ماه گذشته با ترامپ گفت و گو داشته اند وی را در وضعیتی بی حوصله و بدون خلق و خوی مناسب توصیف کرده اند.

مری ترامپ برادرزاده ترامپ و نویسنده کتاب «بیش از حد اما همیشه ناکافی» گفت: ترامپ می داند که اگر در قدرت بماند با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. من باور دارم که او تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت زیرا به نظر می رسد که دامنه و فهرست بالای جرم او قابل انکار نیست. اگر این اتفاق در سطح فدرال رخ ندهد ممکن است در سطح ایالتی رخ دهد. برادرزاده ترامپ توضیح داده که برای خانواده او شکست حکم اعدام را دارد. حتی پیش بینی شده که ترامپ در صورت شکست از کشور خارج شود.

.
.
منبع : خبرفوری