ایرنا نوشت: وزیر پیشین امور خارجه گفت: از ۳۰ سال پیش مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی پس از انفجار سفارت آمریکا در کنیا در واکنش به جایزه آمریکایی‌ها برای معرفی تروریست‌ها، در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود به جای اینکه دنبال عامل انفجار بگردید بررسی کنید چرا در دنیا نسبت به آمریکا آنقدر تنفر […]

آمریکایی ها به توصیه آیت الله هاشمی رفسنجانی عمل کردند

ایرنا نوشت: وزیر پیشین امور خارجه گفت: از ۳۰ سال پیش مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی پس از انفجار سفارت آمریکا در کنیا در واکنش به جایزه آمریکایی‌ها برای معرفی تروریست‌ها، در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود به جای اینکه دنبال عامل انفجار بگردید بررسی کنید چرا در دنیا نسبت به آمریکا آنقدر تنفر وجود دارد.

منوچهر متکی، با بیان اینکه روسای جمهوری آمریکا فارغ از روش‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند، گفت: در دور قبل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی که افکار عمومی هیلاری کلینتون را پیروز می‌دانست، من از معدود کسانی بودم که گفتم ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل آمریکا پیروز می‌شود. پیش بینی من براساس یک تحلیل بود و آن تحلیل این بود که حکمرانی پنهان آمریکا جایگاه این کشور در دهه‌های اخیر را در جهان مورد بررسی قرار داده و بر اساس برآورد آنها این جایگاه در سه دهه گذشته سیر نزولی داشته است.

وزیر پیشین امور خارجه خاطرنشان کرد: آمریکا در سال‌های گذشته دو ویژگی داشت و هر کاری که می‌خواست انجام می‌داد و هر کاری که نمی‌خواست مانعش می‌شد. آنها متوجه شدند آمریکا در انجام هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، به ویژه در دوره ۱۶ ساله ریاست جمهوری جورج بوش پسر و باراک اوباما روز به روز ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود.

متکی ادامه داد: زمانی موسسات نظرسنجی جایگاه آمریکا را نزد مردم خاورمیانه می‌پرسیدند. ۸۰ درصد جمعیت به ویژه جوانان، آمریکا را به عنوان الگو، مدل و برخی بت معرفی می‌کردند. فرهنگ، رقص و فست فود آمریکایی و همه چیز برای آنان جالب بود. بعدها همان موسسات در منطقه، جایگاه آمریکا را دوباره مورد پرسش قرار دادند و دیدند که قریب ۸۰ درصد پاسخ دهندگان از آمریکا متنفر بودند.

وی افزود: بیش از ۳۰ سال پیش مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی پس از انفجار سفارت آمریکا در کنیا در واکنش به جایزه آمریکایی‌ها برای معرفی تروریست‌ها، در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود به جای اینکه دنبال عامل انفجار بگردید بررسی کنید چرا در دنیا نسبت به آمریکا آنقدر تنفر وجود دارد. آمریکایی‌ها همان زمان به این حرف مرحوم هاشمی عمل کردند. هنری کیسینجر را مامور این کار کردند اما نمی‌دانم چه نتیجه‌ای از بررسی‌های خود بدست آوردند.

متکی خاطرنشان کرد: آنها گفتند باید تصویر جدیدی از آمریکا به جهان ارائه کنیم که دنیا دوباره جایگاه آمریکا را درک کند. چون در این بررسی فقط ملت‌ها نبودند که نظرشان عوض شده بود بلکه دولت‌ها هم نظرشان تغییر کرده بود. در گذشته وزیر خارجه آمریکا با یک تلفن وزیر خارجه فلان کشور متوسط را متقاعد می‌کرد تا فلان کار را انجام کند اما حالا باید به آن کشور دو بار سفر کند و گاهی هم موفق نمی‌شود. آنها گفتند آمریکا با این نگاه قابل دوام نیست و باید تصویر جدیدی از ایالات متحده به جهان ارائه کنیم.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: یادم هست زمانی به اردن رفتم پس از ملاقات با ملک عبدالله، وزیر اطلاع رسانی اردن از من تقاضای ملاقات کرد. گفت که روزنامه‌های شما خیلی علیه پادشاه و کشور ما می‌نویسند. گفتم که بله، روزنامه‌های ما یک چیزهایی می‌نویسند که الزاما به معنی مواضع ما نیست و مواضع ما همانی است که اعلام می‌کنیم. بعد گفتم ببینید باید اتصالات ما با همدیگر چارچوب منطقی خود را پیدا کند تا بتوانیم برای رده‌های دیگر موثر باشیم. گفت منظورت چیست؟ گفتم به امان (پایتخت اردن) آمدم با پادشاه ملاقات کردم و پادشاه با لباس نظامی آمد. من که مقام نظامی نبودم و چرا ایشان با این لباس آمد؟ این موضوع توجه روزنامه‌ای را جلب نکرده بود فقط می‌خواستم طلبکاری کنم.

۱۷۲۷۲۷