سیاسی/ سیاست داخلی دکتر صالح اسکندری/ استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل سیاسی با پیروزی "جو بایدن" در انتخابات آمریکا همانطور که از قبل پیش بینی می شد احتمالا قیمت دلار کاهش ۵۰ درصدی پیدا کند مانند اتفاقی که در جریان قطعنامه ۵۹۸ رخ داد و دلار ۱۴۸ تومان به قیمت زیر ۵۰ تومان بازگشت. لذا […]

سیاسی/ سیاست داخلی 5fa5b11b9b636_2020-11-06_23-54 دکتر صالح اسکندری/ استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل سیاسی

با پیروزی "جو بایدن" در انتخابات آمریکا همانطور که از قبل پیش بینی می شد احتمالا قیمت دلار کاهش ۵۰ درصدی پیدا کند مانند اتفاقی که در جریان قطعنامه ۵۹۸ رخ داد و دلار ۱۴۸ تومان به قیمت زیر ۵۰ تومان بازگشت. لذا تحقق این پیش بینی در بازارهای ارز چندان بعید نیست که طی روزهای آینده دلار با قیمتی حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان خرید و فروش شود.

البته موید این موضوع همین که رئیس جمهور چند ماه پیش در یک ضرب و تقسیم تبدیل منابع ارزی دولت به ریال مبنا را روی ۱۶ هزار تومان گذاشته بود.
این اتفاق به خودی خود بیانگر آن است که کاهش ارزش پول ملی بیش از آنکه ناشی از تحریم ها باشد متاثر از ایجاد یک فضای کاذب روانی در چند ماه گذشته بوده است. فضایی که در حالت خوشبینانه ناشی از تعلل ها، خستگی ها و عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت بود. چرا که هنوز اتفاقی در انتخابات آمریکا رخ نداده و ترامپ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ یعنی اول بهمن رئیس جمهور است چه برسد به اینکه در دیوار بلند تحریم ها روزنه ای ایجاد شود. بعلاوه آنکه روند درخواست ها برای بازشماری آرا و فرسایش زمانی ناشی از شکایت های حقوقی ستاد ترامپ حتی رسمیت یافتن پیروزی رئیس جمهور منتخب را به تاخیر می اندازد. حتی در چند ماه اولیه روی کار آمدن بایدن با توجه به مواضع اتخاذ شده در جریان رقابت های انتخاباتی برای حفظ تحریم ها به نظر می رسد حداقل تا بهار سال ۱۴۰۰ هیچ تغییری در روند تحریم ها از سوی دولت جدید آمریکا صورت نپذیرد و تنها مقدمات چانه زنی های بین المللی برای بازگرداندن دولت آمریکا به برجام از جانب دولت آقای روحانی پیگیری شود.
از این رو به احتمال قوی پیش بینی می شود که دولت روحانی می کوشد از فرصت ۵ ماهه بهمن تا انتخابات خرداد نهایت استفاده را برای تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ ببرد. لذا تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا با این چانه زنی ها و مذاکرات بین المللی به عنوان کارت برنده بازی کند و ثباتی در قیمت ارز در کانال ۱۶ یا ۱۷ هزار تومان ایجاد نماید. قیمتی که اساسا هیچ ارتباطی با بودن یا نبودن تحریم ها ندارد.
در واقع اگر کندن این چاه برای مردم آبی نداشته باشد برای دولت اعتدال نان خوبی خواهد داشت و معادله تکراری تعارض گفتمانی سازش- مقاومت مانند انتخابات سال ۹۲ را دوباره احیا خواهد کرد. یعنی جریانی در کشور موافق مذاکره برای پایان دادن به تحریم ها و جریانی مخالف گفتگو و طرفدار مقاومت.
گذشته از اینکه این تعارض گفتمانی چقدر واقعی است اما به گفته یکی از استراتژیست های آمریکایی این موضوع را در افکار عمومی تداعی می کند که ایران با زانوان خونین به میز مذاکره بازگشت! و این یعنی پیروزی ایالات متحده در جنگ هوشمند و هیبریدی خود متشکل از دو عنصر ( فشار اقتصادی+ القائات و جنگ روانی)
از این رو به نظر می رسد مجموعه نیروهای معتقد به انقلاب اسلامی باید در مواجهه با این جنگ هوشمند مقاومت هوشمند را سرلوحه قرار دهند. مقاومتی که در عین پایبندی به مواضع اصولی انقلاب در نفی مذاکره با دولت های آمریکا اعم از دموکرات یا جمهوری خواه و تکیه بر توان و ظرفیت های داخلی کشور مانعی برای تعاملات بین المللی از موضع عزت، حکمت و مصلحت نمی بیند.
در واقع نباید اجازه داد داستان تلخ رقابت های انتخاباتی ۹۲ تکرار شود و نتیجه آن تحمل ۸ سال سختی و مشقت برای مردم باشد.
راه حل امروز و فردای کشور تشکیل یک دولت جوان، با نشاط، پرکار، متدین، انقلابی، عاقل و اهل تعامل بین المللی توام با اقتدار است.

.
.
منبع : خبرفوری