رئیس علوم پزشکی ساوه گفت: تحلیل های آماری در پیک سوم شیوع کروناویروس بیانگر آن است که بیشترین آمار سرایت و مبتلایان به این بیماری در مراکز خرید است. دکتر مهدی مصری شنبه ۱۷ آبان ماه در حاشیه جلسه قرارگاه پدافند زیستی شهرستان ساوه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: قطع زنجیره ابتلا به کروناویروس […]

5fa6dfb0b9f0a_2020-11-07_21-26

رئیس علوم پزشکی ساوه گفت: تحلیل های آماری در پیک سوم شیوع کروناویروس بیانگر آن است که بیشترین آمار سرایت و مبتلایان به این بیماری در مراکز خرید است.

دکتر مهدی مصری شنبه ۱۷ آبان ماه در حاشیه جلسه قرارگاه پدافند زیستی شهرستان ساوه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: قطع زنجیره ابتلا به کروناویروس با کنترل و نظارت دقیق بر نحوه فعالیت مراکز خرید و پرتردد شهری محقق می شود و باید فعالیت این مراکز با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و پرهیز از هرگونه تجمع مطابق با پروتکل‌های بهداشتی باشد.

وی به مصوبات خوب قرارگاه پدافند زیستی شهرستان برای مدیریت مراکز خرید اشاره کرد و گفت: ۳۱ درصد از میزان سرایت بیماری در ساوه متاثر از دورهمی‌های خانوادگی است که در برخی استان‌ها تا مرز ۵۰ درصد نیز نزدیک شده است و از مردم انتظار می رود برای حفظ سلامت خود از برپایی هرگونه دورهمی خانوادگی پرهیز کنند.

رئیس علوم پزشکی افزود: براساس آمارهای ثبت شده ۲۶ درصد علت سرایت بیماری ناشی از کاهش حساسیت مردم است که این کاهش حساسیت بیانگر بی اهمیت دانستن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بی تفاوتی نسبت به خطرناک بودن کووید ۱۹ است.

وی خواستار تغییر سبک زندگی مردم برای جلوگیری از آلودگی خود و دیگران به کروناویروس شد و افزود: شیوه نامه های لازم در این خصوص طراحی و تدوین شده است و مردم باید به رعایت این شیوه نامه ها حساسیت بیشتری داشته باشند.

مصری به درمان‌های ناصحیح کرونایی در برخی مطب‌ها یا خوددرمانی اشاره کرد و گفت: کرونا را با خوددرمانی نمی توان درمان کرد چرا که پروسه درمانی ناقص است و بعضا منجر به وخامت حال بیمار می‌شود. برخی از بیماران نیز به دلیل مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی روند درمان خویش را مختل کرده اند و متاسفانه بعضا جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: متاسفانه قریب به ۵۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا در پیک سوم شیوع این بیماری با تاخیر به مراکز درمانی مراجعه می کنند در حالیکه مراجعه به موقع منجر به تسریع در بهبودی حال آنها خواهد شد.

رئیس بیمارستان شهید چمران ساوه نیز گفت: کروناویروس به یک معضل فرسایشی و مزمن تبدیل شده است و راهکار پیشگیری از سرایت و ابتلا به آن، به مردم و رعایت دستورالعمل‌ها بستگی دارد.

دکتر فرهاد طباطبایی افزود: وقتی ویروس کرونا وارد بدن انسان می شود، فرد مبتلا به کارخانه تولید، انتقال و انتشار ویروس تبدیل می شود و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی زنجیره انتقال وسیع‌تر شده و کار دشوارتر خواهد شد.

وی بیان کرد: ممکن است این بیماری در روزهای نخست به شکل یک سرماخوردگی جزئی خود را نشان دهد که لازم است قرنطینه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه زدن ماسک در دستور کار همه مردم قرار گیرد.

طباطبایی خواستار پرهیز از تجمع به ویژه در فضای بسته، پرهیز از تردد غیرضروری در سطح شهر، عدم برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی شد و گفت: کرونا مانند راننده خودرویی است که وقتی فرد سوار این خودرو می‌شود اختیارش در دست راننده است و مشخص نیست چه مسیری را باید طی کند.

وی بیان کرد: انتظار می رود مردم قبل از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند و همان طور که می دانید تاکنون داروی موثری برای آن کشف نشده است و هرگونه درمان در حد فرضیه و پیشنهاد است. بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا، پیشگیری و قطع زنجیره و مراجعه به مراکز درمانی به محض وقوع علائم بیماری و قرنطینه است.

.
.
منبع : خبرفوری