جماران نوشت: عضو شورای مرکزی موتلفه گفت: مذاکره در صورت ضرورت به وسیله کسانی که بتوانند منافع ملت را حفظ کنند و نفوذ ناپذیر باشند، می تواند اتفاق بیفتد. حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگویی به بیان نکاتی درباره مذاکره با آمریکا پرداخته است که بخشی از آن را […]

شرط عجیب عضو موتلفه برای مذاکره با آمریکا: اگر مذاکره کنندگان اصولگرا باشند، اشکالی ندارد

جماران نوشت: عضو شورای مرکزی موتلفه گفت: مذاکره در صورت ضرورت به وسیله کسانی که بتوانند منافع ملت را حفظ کنند و نفوذ ناپذیر باشند، می تواند اتفاق بیفتد.

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگویی به بیان نکاتی درباره مذاکره با آمریکا پرداخته است که بخشی از آن را در ادامه می خوانید؛

این حرف همیشه گفته می شود که ایران معمولا پیروز میز مذاکره در تاریخ بوده است. چند بار این اتفاق افتاده که ما پشت میز مذاکره با کشورهای دیگر اعم از ابرقدرت ها یا همسایگان نشسته و مغلوب مذاکره شده باشیم؟

متأسفانه هر وقت مذاکرات توسط اصلاح طلبان صورت گرفته ما همین خسارت را دیده ایم. مذاکراتی که در دولت شهید رجایی توسط آقای بهزاد نبوی در خصوص قراردادها و بحث گروگان ها صورت گرفت، آمریکایی ها به راحتی توانستند آن را زیر پا بگذارند و به تعهدات خود عمل نکنند و پول های ما را پس از آزادی اسرای جاسوس بازنگردانند. این نشان داد که آن توافق منطقی و درست نبود.

پس از آن هم باز در سعدآباد و در سال ۲۰۰۳ دیدیم توافقی صورت گرفت که تمام فعالیت های هسته ای ایران به موجبش تعلیق شد و آنها نیز به تعهدات خود عمل نکردند و زیر بار نرفتند. قبل از انقلاب و در زمان مصدق نیز همین طور بود. در آن مقطع هم آمریکایی ها قول دادند که با اخراج توده ای ها از سیستم حکومتی ایران به دولت مصدق کمک کنند. اما هیچ کمکی که به او نکردند هیچ، بلکه کودتا به راه انداختند.

در توافق مربوط به برجام نیز همین مسأله را شاهدیم. در توافق مربوط به افغانستان هم دیدیم که آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکردند و مجموعه این ها نشان می دهد در مذاکرات، طیفی که اصولا غرب گرا هستند و به غرب خوشبینند و زود اعتماد می کنند، نمی توانند مذاکره کننده های خوبی برای کشور باشند و حقوق و منافع ملت را رعایت کنند.

پس اگر مذاکره کننده ها اصولگرا باشند مذاکره اشکالی ندارد؟

قطعا بله، مذاکره در صورت ضرورت به وسیله کسانی که بتوانند منافع ملت را حفظ کنند و نفوذ ناپذیر باشند، می تواند اتفاق بیفتد. مانند تیم مذاکره کننده هسته ای نباشد که دو نفوذی آمریکا داخلش باشد و مسائل امنیتی و اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دارد. در چنین شرایطی می توان از مذاکره استفاده کرد. مگر ما در جاهای دیگر نظیر همین مذاکره با چین ضرر کرده ایم؟ این مذاکرات منطقی صورت گرفته و توافقاتی در حال انجام است. مذاکراتی که برد- برد باشد ملاک است و طرف چینی هیچ گاه به دنبال این نبوده که برد و باختی در مذاکره اتفاق بیفتد. اما باید بگویم یقینا نمی شود با آمریکایی ها که ذاتا به مذاکرات برد-باخت بها می دهند، مذاکره کرد.

۲۷۲۱۵