سیاسی/ دفاعی با شهادت شهید حسن طهرانی مقدم بیم آن می‌رفت که مسیر توسعه صنعت موشکی لااقل برای مدتی طولانی با وقفه‌ای سنگین مواجه شود اما روند کار خلاف انتظارات پیشین بود. ۲۱ آبان سال ۹۰ سردار حسن طهرانی مقدم مسئول سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پدر صنعت موشکی ایران به‌همراه جمعی […]

سیاسی/ دفاعی 5fabace34277b_2020-11-11_12-50 با شهادت شهید حسن طهرانی مقدم بیم آن می‌رفت که مسیر توسعه صنعت موشکی لااقل برای مدتی طولانی با وقفه‌ای سنگین مواجه شود اما روند کار خلاف انتظارات پیشین بود.

۲۱ آبان سال ۹۰ سردار حسن طهرانی مقدم مسئول سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پدر صنعت موشکی ایران به‌همراه جمعی از همکاران خود بر اثر انفجار پادگان بیدگنه ملارد به شهادت رسید.

حسن طهرانی مقدم بنیانگذار یگان موشکی سپاه پاسداران در سال ۶۳ بود که به‌مدت ۲۸ سال تا زمان شهادت این مسئولیت را به‌عهده داشت و مؤثرترین فرد در افزایش و تثبیت توان موشکی ایران به حساب می‌آمد.

با شهادت او بیم آن می‌رفت که مسیر توسعه صنعت موشکی لااقل برای مدتی طولانی با وقفه‌ای سنگین مواجه شود چراکه به‌همراه طهرانی مقدم، برخی از مؤثرترین همکاران وی نیز به شهادت رسیده بودند اما به‌خلاف همه تصورات، صنعت موشکی نه‌تنها متوقف نشد، بلکه در طول این ۹ سال با انبوهی از دستاوردهای جدید و مهم روبه‌رو شدیم که برخی از آنها در زمان حیات پدر موشکی ایران پایه‌گذاری شده بودند.

سال ۹۳ و در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، ۲ موشک جدید رونمایی شد، موشک‌های هرمز ۱ و ۲ از نوع موشک‌های بالستیک تک‌مرحله‌ای با سر جنگی جداشونده از قابلیت هدایت پایانی مسیر تا اصابت به هدف برخوردار هستند.

سر جنگی این موشک‌ها با تجهیز به جست‌وجوگر امواج راداری، توانایی حمله به سایت‌های راداری و ناوهای هواپیمابر دشمن را دارد. موشک‌های هرمز ۱ و ۲ از موتور سوخت جامد بهره می‌برند که برد‌ آنها را به ۳۰۰ کیلومتر می‌رساند.

سال ۹۴ دو موشک جدید دیگر به خانواده موشک‌های ایرانی اضافه شد، موشک بالستیک عماد با برد ۱۷۰۰ کیلومتر با موتور سوخت مایع که سر جنگی آن دارای بالک‌های هدایت‌کننده برای دقت در اصابت به هدف است.

موشک بعدی که در این سال معرفی شد، فاتح۳۱۳ بود، این موشک که از موشک‌های کلاس فاتح است، اولین موشک ایرانی بود که به فناوری پیشران با سوخت جامد مرکب مجهز شد، این فناوری موجب می‌شود تکانه‌های حاصل از احتراق موتور کمتر شود و در نتیجه دقت موشک در طی مسیر تا اصابت به هدف افزایش یابد.

موشک فاتح۳۱۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر یک موشک تاکتیکی است که سر جنگی جداشونده آن دقت بالایی در اصابت به هدف دارد.

این موشک ۴ سال بعد، در جریان حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد به‌کار گرفته شد و دقت خود را در اصابت به هدف اثبات کرد.

موشکی که در سال ۹۵ رونمایی شد، تنها یک سال بعد و در جریان عملیات لیلة القدر، مواضع گروهک تروریستی داعش در استان دیرالزور سوریه را در هم کوبید. موشک ۷۰۰کیلومتری ذوالفقار که برد آن نسبت به برادر کوچکتر خود یعنی فاتح۳۱۳، ۲۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است، از سوخت جامد مرکب استفاده می‌کند قدرت خود را در عملیات‌های لیلة القدر و ضربت محرم اثبات کرد و مواضع داعش در شرق رود فرات و دیرالزور سوریه را در هم کوبید.

۳۱ شهریور ماه سال ۹۶ و در جریان رژه نیروهای مسلح، جدیدترین موشک ۲۰۰۰کیلومتری ایران با نام خرمشهر رونمایی شد، این موشک که توان حمل سر جنگی به‌وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم را دارد، قدرتمندترین موشک سوخت مایع ایران است و قادر است به‌صورت همزمان چند کلاهک را با خود حمل کند که اثرگذاری این موشک را چند برابر می‌کند.

سال ۹۷، سه دستاورد جدید موشکی رونمایی شدند؛ اولین دستاورد، موشک فاتح مبین بود که در روز صنعت دفاعی رونمایی شد. فاتح مبین موشکی تاکتیکی با سوخت جامد و از کلاس فاتح است که با بردی معادل ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر علاوه بر مأموریت زمین به زمین می‌تواند در نقش یک موشک بالستیک دریایی نیز ظاهر شود.

دستاورد بعدی، نسل جدید موشک خرمشهر بود که در نمایشگاه دستاوردهای دفاعی به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تصاویر تست آن به نمایش در آمد.

در نسل جدید موشک خرمشهر به‌جای کلاهک قبلی یک کلاهک جدید شبیه به کلاهک موشک عماد نصب شده بود که نشان از هدایت‌پذیر شدن سر جنگی موشک خرمشهر داشت، همچنین فیلمی از تست این موشک منتشر شد که نشان از دقت بالای در اصابت به هدف داشت.

سومین دستاورد سال ۹۷ اما مربوط به موشک درفول بود. دزفول موشکی ۱۰۰۰کیلومتری از خانواده کلاس فاتح با سوخت جامد است که توسط نیروی هوافضای سپاه طراحی و تولید شده است.

نکته جالب در زمان رونمایی از این موشک این بود که برای نخستین مرتبه کارخانه زیرزمینی تولید موشک‌های سپاه نیز رونمایی شد که نشان از دستیابی سپاه به زنجیره کامل طراحی و تولید موشک‌های بالستیک داشت.

سال ۹۸ در حقیقت سال ورود سپاه به جمع دارندگان نوعی خاص از فناوری موشکی بود، بهمن ماه سال ۹۸ نیروی هوافضای سپاه از موشک رعد۵۰۰ و موتور فضایی سلمان رونمایی کرد که فصل جدیدی در حوزه طراحی و ساخت موشک و موتورهای سوخت جامد هستند.

موشک رعد۵۰۰ که از سری موشک‌های کلاس فاتح است، تفاوتی اساسی با هم‌رده‌های خود دارد، در بدنه این موشک به‌جای فولاد از الیاف کربن استفاده شده است که همین امر موجب شده است وزن رعد۵۰۰ نسبت به سایر موشک‌های فاتح۱۱۰ به نصف کاهش پیدا کند اما برد آن از ۳۰۰ به ۵۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کند،

علاوه بر این، استفاده از الیاف کربن موجب شد هزینه ساخت این موشک نیز نسبت به نمونه‌های قبلی ۵۰ درصد کاهش یابد.

دستاورد دیگر اما موتور فضایی سوخت جامد سلمان بود که سپاه را به جمع ۵ کشور دارنده فناوری طراحی چنین موشک‌هایی وارد کرد.

موتور فضایی سلمان اولین موتور سوخت جامد ایرانی با بدنه کامپوزیتی الیاف کربن و نازل متحرک است که امکان تغییر بردار رانش را به موشک می‌دهد.

در حقیقت این موتور برای امکان هدایت موشک‌های ماهواره‌بر در خارج از جو زمین را فراهم می‌کند تا بتوان ماهواره را به‌درستی در مدار مورد نظر قرار داد، این قابلیت موجب شد اولین ماهواره نظامی سپاه با موفقیت در مدار ۴۳۰کیلومتری زمین قرار گیرد.

سال ۹۹ با موفقیتی بزرگ در حوزه فضایی برای کشور آغاز شد، اردیبهشت ماه سال ۹۹ نیروی هوافضای سپاه نخستین ماهواره خود با نام نور را توسط ماهواره‌بر قاصد با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

ماهواره نور یک ماهواره با مأموریت ارسال سیگنال و تصویربرداری است که توسط متخصصان نیروی هوافضای سپاه طراحی و ساخته شده است.

عمر این ماهواره یک سال است و هم‌اکنون در مدار ۴۳۰کیلومتری زمین در حال گردش است. یکی از مهمترین مأموریت‌های اجراشده توسط این ماهواره رصد نفتکش‌های ایرانی بود که به ونزوئلا اعزام شدند.

ماهواره‌بر قاصد نیز یک ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای است، این ماهواره‌بر در مرحله اول از موتور سوخت مایع استفاده می‌کند و در مرحله بعدی موتور سوخت جامد دارد. استفاده از موتور فضایی سلمان در مرحله دوم این ماهواره‌بر موجب شد قاصد بتواند با موفقیت ماهواره نور را در مدار مورد نظر قرار دهد.

اما شگفتانه‌های موشکی سپاه در سال ۹۹ به همین‌جا ختم نشد، تابستان سال ۹۹ و در جریان رزمایش پیامبر اعظم۱۴ سپاه برای نخستین مرتبه در جهان از یک فناوری خاص در حوزه شلیک موشک پرده‌برداری کرد، مزرعه موشکی نام این دستاورد جدید سپاه بود، در این مزرعه موشکی لانچرهای پرتاب موشک در زیر زمین مدفون شده‌اند و موشک را از زیر زمین به‌سمت هدف مورد نظر شلیک می‌کنند. دستیابی به این فناوری نام ایران را به‌عنوان اولین دارنده شلیک موشک از دل زمین در دنیا ثبت کرد.

در این رزمایش همچنین برای نخستین مرتبه بود که سپاه از کنیسترها یا لانچرهای جعبه‌ای پرتاب موشک بالستیک رونمایی کرد.

۳۱ مرداد سال ۹۹ نیز دستاورد دیگر در حوزه موشک‌های بالستیک تاکتیکی رونمایی شد تا نام ایران را در صدر کشورهای دارنده دوربردترین موشک‌های بالستیک تاکتیکی جهان قرار دهد.

در این روز، موشک بالستیک ۱۴۰۰کیلومتری مزین به نام سردار سلیمانی یعنی موشک حاج قاسم رونمایی شد. این موشک که جدیدترین عضو خانواده موشک‌های کلاس فاتح است یک موشک سوخت جامد با کلاهک هدایت‌پذیر تا لحظه اصابت به هدف است و در حقیقت دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان به‌شمار می‌رود و می‌توان برد آن را تا ۱۷۰۰ کیلومتر نیز افزایش داد.

در این روز همچنین از ریزنقش‌ترین موشک خانواده فاتح یعنی موشک فتح به‌شکل بی‌سروصدا رونمایی شد، هرچند هنوز اطلاعات دقیقی درباره برد و سایر مشخصه‌های این موشک اعلام نشده است اما تصاویر منتشرشده از موشک فتح نشان می‌دهد که این موشک یک سلاح مهلک برای دشمنان خواهد بود.

سال ۹۷، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه از افزایش برد موشک‌های بالستیک دریایی سپاه به ۷۰۰ کیلومتر خبرداد اما تصاویری از این موشک جدید منتشر نشده بود تا اینکه در هفته دفاع مقدس و درجریان افتتاح پارک ملی هوافضا، این موشک به نمایش در آمد.

بالستیک ۷۰۰کیلومتری ایران که نام دارد، در حقیقت همان موشک ذوالفقار است که به سر جست‌وجوگر اپتیکی مجهز شده است تا بتواند اهداف متحرک از جمله شناورهای دشمن را نیز مورد هدف قرار دهد.

چندی پیش نیز آخرین دستاورد موشکی ایران به نمایش در آمد، این دستاورد جدید که تیربار موشکی نام دارد، برای نخستین مرتبه در جهان توسط سپاه ساخته شده است و توان شلیک متوالی و چند موشک بالستیک را فراهم می‌کند.

تیربار موشکی متشکل از چند سکوی پرتاب متصل به هم است که روی یک ریل قرار دارد و در شهرهای موشکی زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این تیربار موشکی تاکنون تنها موشک‌های عماد با برد ۱۷۰۰ کیلومتر خشاب‌گذاری شده است اما ممکن است در آینده سایر موشک‌های ایرانی نیز روی آن خشاب‌گذاری شوند.

حالا از شهادت سردار طهرانی مقدم ۹ سال می‌گذرد اما مسیر توسعه توان موشکی ایران با قدرت بیشتری توسط شاگردان این شهید پیموده می‌شود و هرساله دستاوردی جدید در این حوزه به ارمغان می‌آید؛ دستاوردهایی که امروز موجب شده است بازدارندگی فعال برای ایران به تحقق بپیوندد و چشم طمع دشمنان را از کشورمان دور کند.

.
.
منبع : خبرفوری