نامه نیوز نوشت: محمد مهاجری گفت: من دعواهای پایداری و قالیبافی‌ها را واقعی نمی‌دانم و به نوعی جنگ زرگری قلمداد می‌کنم و حتی این احتمال وجود دارد که دولت بعد ترکیبی از طیف قالیباف و پایداری باشد. محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا این گزاره که با تقویت احتمال […]

مهاجری: بعید نیست پایداری ها به قالیباف باج بدهند / از مجلس فعلی آبی گرم نمی‌شود

نامه نیوز نوشت: محمد مهاجری گفت: من دعواهای پایداری و قالیبافی‌ها را واقعی نمی‌دانم و به نوعی جنگ زرگری قلمداد می‌کنم و حتی این احتمال وجود دارد که دولت بعد ترکیبی از طیف قالیباف و پایداری باشد.

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا این گزاره که با تقویت احتمال قابلیت مذاکره با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شانس اصلاح‌طلبان بالا رفته است، گفت: «من تصورم این است که به دلیل آنکه تا انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ اتفاق مهمی در عرصه سیاست خارجی رخ نخواهد داد، بعید است اصلاح‌طلبان بتوانند از گفتمان مذاکره به نفع خود بهره ببرند».

او ادامه داد: «اما باید گفت که امروز شرایط به گونه‌ای است که حتی اگر ترامپ هم رأی می‌آورد باید بر اساس منافع ملی خودمان در حوزه سیاست خارجی تغییراتی ایجاد می‌کردیم. واقعیت این است که دیگر نباید اجازه دهیم سیاست ایران‌هراسی در دنیا ادامه یابد و باید ارتباط درستی با کشورهای منطقه داشته باشیم زیرا می‌بینیم که کشورهای منطقه در میادین مشترک بیشترین بهره‌برداری را می‌کنند ما صرفا با حجم گسترده‌ای تحریم مواجهیم. در حقیقت اگر قرار باشد پاشنه بر همین در بچرخد نه‌تنها از منافع فعلی کشور غافل شده‌ایم که دست در جیب آیندگان هم کرده‌ایم».

او درباره نوع نگاه برخی اصولگرایان نسبت به سیاست خارجی ایران در قبال غربی‌ها اظهار کرد: «متأسفانه اصولگرایان تندرو دوست دارند فضای دیپلماتیک کشور همیشه بسته و دارای خشونت باشد زیرا منافعشان در خشونت و قهر با دنیاست. البته خودشان مبادلات خاصه خود را دارند و صرفا برای مقابله با دنیا را از جیب ملت هزینه می‌کنند».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط کنونی می‌شود ازضرورت نامزد شدن شخصیت‌هایی که سابقه فعالیت دیپلماتیک داشته‌اند سخن گفت، تصریح کرد: «مادام که فضای دیپلماسی ما بسته باشد و با منافع ملی گره نخورده باشد، نمی‌توان از حضور شخصیت‌هایی مانند آقایان ظریف و لاریجانی در انتخابات۱۴۰۰ چشم‌انداز روشنی داشت یا سخنی به میان آورد اما به هر حال همین میزان که جامعه تصور کند با رفتن ترامپ می‌توان دوباره به گشایش سیاسی رسید وجه مثبتی است و می‌توان از چنین تصوری دالان‌های روشنی ایجاد کرد».

او درباره رویکرد مجلس یازدهم به مقوله دیپلماسی هم گفت: «من باور دارم که از مجلس فعلی آبی گرم نمی‌شود و این مجلس جز آنکه تنگناهای بیشتر برای ملت و کشور ایجاد کند کار دیگری نمی‌کند زیرا اساسا مجلس یازدهم برآمده از رأی حداکثری ملت نیست و گرچه مشروع و قانونی است اما حتما حداکثری نیست و با چنین وضعیتی من توقع ندارم کار ویژه‌ای انجام دهد».

او در پایان درباره اینکه آیا ممکن است دولت بعد هم همجهت با ترکیب حاضر در مجلس باشد، گفت: «اکنون آنچه مشاهده می‌شود این است که دعواها و اختلافات شدیدی بین قالیبافی‌ها و پایداری‌ها وجود دارد و نیروهای پایداری به شدت با قالیباف مخالفند و قالیباف و نزدیکانش هم به شدت با رأی‌آوردن نیروی پایداری مقابله می‌کنند اما من قدری فراتر از این دعواهای ظاهری به موضوع نگاه می‌کنم و می‌گویم که این دو در نهایت با هم کنار می‌آیند همان‌طور که قالیباف در مجلس در نهایت در برابر پایداری عقب‌نشینی کرد، در انتخابات ۱۴۰۰ هم هیچ بعید نیست اینبار پایداری برای امتیازگیری به قالیباف باج دهد. من دعواهای پایداری و قالیبافی‌ها را واقعی نمی‌دانم و به نوعی جنگ زرگری قلمداد می‌کنم و حتی این احتمال وجود دارد که دولت بعد ترکیبی از طیف قالیباف و پایداری باشد».

۱۷۲۷۲۱۵