سیاسی/ بین الملل در پاکستان هزاران معترض علیه اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مورد کاریکاتورهای حضرت محمد (ص) روز دوشنبه بخش‌هایی از پایتخت این کشور را فلج کردند. نیروهای امنیتی یک روز پس از آنکه گزارش شد نزاع‌های خشونت‌آمیز بین پلیس و راهپیمایان ده‌ها زخمی به جا گذاشته، یکی از شریان‌های اصلی […]

سیاسی/ بین الملل 5fb39152d1eec_5fb39152d1eee در پاکستان هزاران معترض علیه اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مورد کاریکاتورهای حضرت محمد (ص) روز دوشنبه بخش‌هایی از پایتخت این کشور را فلج کردند.

نیروهای امنیتی یک روز پس از آنکه گزارش شد نزاع‌های خشونت‌آمیز بین پلیس و راهپیمایان ده‌ها زخمی به جا گذاشته، یکی از شریان‌های اصلی به اسلام‌آباد را بستند.

سد راه برای جلوگیری از رسیدن راهپیمایان از یک حزب مذهبی راست افراطی به مرکز شهر، باعث ایجاد اختلال شدیدی برای رفت‌وآمد، تعطیلی مدارس و مشاغل شد. مقامات همچنین برای جلوگیری از هماهنگی برگزارکنندگان تجمع، خدمات تلفن همراه را در شهر و مناطق اطراف قطع کردند.

حزب تحریک لبیک پاکستان (TLP) به دنبال سر بریده شدن معلم فرانسوی به خاطر نشان دادن کاریکاتورهای جنجالی حضرت محمد (ص) در کلاس و در اعتراض به اصرار ماه گذشته ماکرون مبنی بر آن که فرانسه "تسلیم نخواهد شد"، خواستار تحریم کالاهای فرانسوی و اخراج دیپلمات‌های این کشور از اسلام‌آباد شده‌ است.

اظهارات ماکرون باعث ایجاد خشم گسترده در جهان اسلام شده و پاکستان شکایتی از فرانسه به خاطر آنچه "مبارزات سیستماتیک اسلام‌هراسی" در ملل اروپایی نامیده، تشکیل داده است.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان رئیس جمهور فرانسه را به حمله به ایمان مسلمانان متهم کرده و از کشورهایی اسلامی خواسته به منظور مقابله با آنچه سرکوب فزاینده در اروپا نامیده، همکاری کنند.

کفر در پاکستان فوق محافظه‌کار موضوعی بحث برانگیز است و هرکس که به اسلام یا شخصیت‌های مسلمان توهین کرده باشد، می‌تواند به مجازات اعدام محکوم شود.

حزب تحریک لبیک به خاطر اعتراضات خشونت‌آمیز خود بر سر این مسئله، شناخته شده است و به این منظور تأسیس شده که جلوی هرگونه اصلاح قوانین سخت‌گیرانه کفر در این کشور را بگیرد.

بعد از تبرئه "آسیه بی‌بی"، مزرعه‌داری که به اتهام کفر، محکوم به مرگ شده بود در سال ۲۰۱۸، این حزب اعتراضات گسترده‌ای را برگزار کرد که بزرگراه‌ها را تا ۳ روز بند آورد.

.
.
منبع : خبرفوری