سیاسی/ بین الملل رئیس جمهوری مکزیک این مساله را رد کرد که کشورش با ایالات متحده بر سر دستگیری یک رهبر کارتل مواد مخدر در ازای تضمین بازگرداندن وزیر دفاع سابق این کشور آمریکای لاتین، تبانی کرده است. به گزارش خبر فوری، خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داده بود که مکزیک با ویلیام بار، دادستان کل […]

سیاسی/ بین الملل 5fbccbd3ad990_5fbccbd3ad993 رئیس جمهوری مکزیک این مساله را رد کرد که کشورش با ایالات متحده بر سر دستگیری یک رهبر کارتل مواد مخدر در ازای تضمین بازگرداندن وزیر دفاع سابق این کشور آمریکای لاتین، تبانی کرده است.

به گزارش خبر فوری، خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داده بود که مکزیک با ویلیام بار، دادستان کل ایالات متحده به منظور دستگیری رهبر یک گروه بزرگ مواد مخدر در ازای لغو پرونده سالوادور سینفوئگوس،‌ وزیر دفاع سابق مکزیک و بازگرداندن وی به مکزیک توافق کرده بود.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک در یک نشست خبری با اشاره به خبر منتشر شده از سوی رویترز و سایر رسانه‌ها که مکزیک تهدید کرده بود نیروهای اداره مقابله با مواد مخدر آمریکا را بابت دستگیری این وزیر دفاع سابق از کشور اخراج کند، گفت:‌ هیچ ایده‌ای در این باره ندارم.

وی ادامه داد: اصلا درست نیست که بگوییم ایالات متحده سینفوئگوس را در ازای تحویل یک رهبر جرایم سازمان یافته به واشنگتن بازگردانده است.

دستگیری سینفوئگوس در لس آنجلس که در اکتبر صورت گرفت در پی تحقیقات چندین ساله‌ای بود که در آنها از شنود مکالمات یک شخصیت نظامی که از سوی قاچاچیان با نام مستعار "ال پادرینو" – پدرخوانده- شناخته می‌شد، استفاده شد.

بازرسان متوجه شدند که این شخصیت با نفوذ نظامی همان سینفوئگوس است که به انتقال ده‌ها تن مواد مخدر کمک کرده بود.

دولت مکزیک بازگردانده شدن سینفوئگوس به کشور را یک دستاورد دیپلماتیک و پیروزی برای حق حاکمیت کشور دانستند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌ بودند، این ژنرال سابق ۷۲ ساله به سوءاستفاده از قدرت برای حمایت و پشتیبانی از شاخه کارتل مواد مخدر "بلتران-لیوا" در مکزیک متهم است و موافقت کرده بود که اگر پرونده‌اش توسط مقام‌های آمریکایی لغو شود، به صورت داوطلبانه به کشورش بازگردد.

وزیر دفاع سابق مکزیک در دادگاه فدرالی در نیویورک به چهار مورد قاچاق مواد مخدر و پولشویی متهم شده بود. دادستان‌ها بر این باور بودند که وی در ازای حفاظت از اعضای کارتل مواد مخدر اچ-۲ رشوه دریافت کرده که شامل اطلاع رسانی و هشدار به اعضای این کارتل درباره تحقیقات آمریکا می‌شود.

سینفوئگوس نخستین وزیر دفاع سابق مکزیک است که علیه وی اعلام جرم شده و وی را دستگیر کرده‌اند؛ این وزیر دفاع در دوران انریکه پنانیتو، رئیس جمهوری سابق مکزیک فعالیت داشت و بسیاری از معاون‌ها و اعضای حزب رئیس جمهوری سابق این کشور به فساد متهم شده‌اند.

.
.
منبع : خبرفوری