سیاسی/ بین الملل وزارت امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از تصمیم رژیم صهیونیستی برای احداث خانه‌های بیشتر در حوالی قدس جنوبی ابراز نگرانی کرد و خواستار لغو فوری این تصمیم شد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در این باره اظهار کرد : لندن از تصمیم دولت تل آویو برای توسعه احداث […]

سیاسی/ بین الملل 5fbea04ae0869_5fbea04ae086b وزارت امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از تصمیم رژیم صهیونیستی برای احداث خانه‌های بیشتر در حوالی قدس جنوبی ابراز نگرانی کرد و خواستار لغو فوری این تصمیم شد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در این باره اظهار کرد : لندن از تصمیم دولت تل آویو برای توسعه احداث ۵۴۰ ساختمان جدید در منطقه «هارهوما» واقع در جنوب قدس عمیقا نگران است. این تصمیم در پی اعلام روز ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) برای احداث یک هزار و ۲۵۷ واحد مسکونی در «گیوات هاماتوس» صورت می‌گیرد.

وی افزود: موضع دولت انگلیس درباره شهرک‌سازی‌های اسرائیل روشن است؛ این اقدامات طبق قوانین بین‌المللی غیر قانونی هستند و به تلاش‌ها برای بازسازی اعتماد و از سرگیری گفت‌وگوها میان دو طرف مناقشه آسیب می‌زند.

این سخنگو تصریح کرد: از اسرائیل می‌خواهیم که سریعا این تصمیم را لغو کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال بررسی طرح احداث ۳ هزار خانه جدید برای یهودیان در حوالی قدس است. این طرح در گذشته به دلیل مخالفت‌های بین المللی متوقف شده بود.

نتانیاهو وعده داده که شهرک‌های یهودی نشین در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن و دره اردن را که بخشی از طرح ادعایی دونالد ترامپ است به خاک سرزمین‌های اشغالی ضمیمه خواهد کرد. فلسطینیان طرح رییس جمهوری آمریکا موسوم به «معامله قرن» را به عنوان یک طرح جانبدارانه به نفع اسرائیل رد کرده اند.

طرح احداث این سه هزار خانه قرار است در گیوات هاماتوس، منطقه‌ای در نزدیکی محله فلسطینی نشین بیت صفافا اجرا شود. مخالفان می‌گویند اجرای این طرح ارتباط بخش‌هایی از قدس شرقی با شهر بیت الحم واقع در مناطق اشغالی ساحل غربی رود اردن را قطع می‌کند.

احداث دو هزار و ۶۱۰ خانه برای یهودیان در گیوات هاماتوس در سال ۲۰۱۴ توسط کمیته شهرسازی قدس تایید شد. اما در پی انتقاد دولت آمریکا و اتحادیه اروپا، تل‌آویو اجرای این طرح را متوقف کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید که در هارهوما، نقطه دیگری در مناطق اشغالی ساحل غربی رود اردن که مثل گیوات هاماتوس رژیم اشغالگر قدس پس از جنگ ۱۹۶۷ آن را تصاحب کرده است دو هزار و ۲۰۰ خانه دیگر ساخته خواهد شد.

فلسطینیان می گویند رژیم صهیونیستی در صدد است با گسترش شهرک های یهودی نشین، پایتخت یک کشور فلسطینی را که در آینده تاسیس می شود، در محاصره خود درآورد.

.
.
منبع : خبرفوری