دکتر اکرم حمیدیان-جامعه شناس- در یادداشتی نوشت:دوره مدرن دوره تولید بتن و فلز در خط تولید انبوه بود و دوره پسا مدرن دوره مصرف متنوع یکبار مصرف ها و نمادها. نماد هایی از جنس های مختلف کلام، پوشاک، اتومبیل و حتی اعداد شماره های رند تلفن ثابت و همراه( که مورد تقاضای شرکت‌ها و موسسات […]

5fc5dad88ea62_5fc5dad88ea65

دکتر اکرم حمیدیان-جامعه شناس- در یادداشتی نوشت:دوره مدرن دوره تولید بتن و فلز در خط تولید انبوه بود و دوره پسا مدرن دوره مصرف متنوع یکبار مصرف ها و نمادها.

نماد هایی از جنس های مختلف کلام، پوشاک، اتومبیل و حتی اعداد شماره های رند تلفن ثابت و همراه( که مورد تقاضای شرکت‌ها و موسسات و کسبه بود)، پلاک های رند اتومبیل و اخیراً برگزاری مراسم‌ها و ثبت وقایع جمعیتی چون تولد، ازدواج و طلاق در تاریخ های رند۰

امسال هم تاریخ ۹۹/۹/۹ نمادی که علی‌رغم اعمال محدودیتهای کرونایی،به قیمتهای بالایی، برای ثبت در گواهی تولد، دفاتر ثبت ازدواج و طلاق به فروش رسید.

در هر سه مورد ،جدای از بحث بی توجهی هموطنان به اجرای محدودیت های کرونایی که متاسفانه همواره مشاهده می شود، نکات قابل تاملی وجود دارد؛ در مورد ازدواج جای خوشحالی است که حداقل با انگیزه مصرف نماد تاریخ رند، تعدادی ازدواج صورت گیرد.

در مورد طلاق هم باید گفت نگرش‌ها تغییرات زیادی یافته به طوری که گاه جشن طلاق برگزار می شود و جای تعجب نیست که زوجین بخواهند تا یادمان هر چه خاص تری از این واقعه داشته باشند.

اما نگرانی اصلی در مورد تولد های زودهنگام یا دیرهنگام کودکانی است که در این روز به دنیا می آیند. والدینی که از تب بالای بچه ترس شدیدی دارند و همواره نگران سلامت جسم و روان فرزندانشان هستند چگونه بدون اجازه از فرزندشان خطر تولد زودهنگام یا دیرهنگام و عوارض ناشی از آن را برای او تقبل می‌کنند و در دو راهی احساس مسئولیت در قبال سلامت فرزند و مصرف نماد و پیروزی در رقابت‌های فردی، مصرف نماد را انتخاب می کنند و سرمست از این موفقیت هستند.

مهمترین علت همان تغییرات فرهنگی و رفتن به سوی مصرف گرایی پست مدرنیسم است، مسیری که فقط با سیاست‌های فرهنگی امکان تغییر جهت آن وجود دارد و نه با تهدید و تنبیه. جایی که قانون گریزی و دور زدن قانون هنر اکثر ایرانی هاست فقط آگاهی‌بخشی تنها راهکار موثر خواهد بود.

.
.
منبع : خبرفوری