سیاسی/ سیاست خارجی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است که طرح مجلس تحت عنوان "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها" با هدف توقف اجرای پروتکل الحاقی و خروج از برجام بیشتر نوعی ژست سیاسی است. دکتر صادق زیبا کلام در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبر فوری با اشاره به آخرین واکنش ها […]

سیاسی/ سیاست خارجی 5fc7e2a9e1f59_2020-12-02_22-23 استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است که طرح مجلس تحت عنوان "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها" با هدف توقف اجرای پروتکل الحاقی و خروج از برجام بیشتر نوعی ژست سیاسی است.

دکتر صادق زیبا کلام در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبر فوری با اشاره به آخرین واکنش ها به ترور شهید فخری زاده و طرح روز گذشته مجلس که به خروج احتمالی از برجام می انجامد، گفت: واکنش‌هایی که به ترور شهید فخری زاده به خصوص از سوی جبهه پایداری، دلواپسان، طرفداران آقای احمدی نژاد و اصولگرایان تندرو شده این بوده که طبق معمول به دولت حمله کنند و این خشمی که در نتیجه ترور آن شهید به وجود آمده را متوجه دولت روحانی، برجام و مذاکرات احتمالی که ممکن است با آمدن جوبایدن سال آینده بین ایران و آمریکا برگزار شود، کنند.

وی افزود: در حقیقت اصولگرایان به جای پرداختن به ریشه های اصلی مشکلات و اینکه اساسا چگونه اسرائیلی ها یا هر کشور و قدرت دیگری که پشت این ترور بوده اند توانسته اند این عملیات را به این شکل عجیب و غریب سازماندهی کنند و انجام دهند که هیچ رد پا و اثری از خود بر جای نگذارند، به نوعی غوغاسالاری، کوییدن بر طبل آمریکاستیزی و دمیدن در شیپور دشمنی با غرب روی آورده اند.

چیزی از برجام باقی نمانده است

این تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه مدتهاست که تشت اینگونه موضع‌گیری ها و اقدامات از بام افتاده است، تصریح کرد: از برجام چیزی باقی نمانده است؛ نصف بیشتر برجام را تندروهای داخلی بعد از تیر ۹۴ که برجام به وجود آمده بود از بین بردند و باقی مانده آن را نزدیک به ۲ سال بعد آقای ترامپ از بین برد.

زیباکلام ادامه داد: اینکه حال بیایند بگویند ما از برجام خارج شویم چیزی را عوض نمی کند چراکه ما از اردیبهشت ۹۶ که آمریکایی ها از برجام خارج شدند هر کاری که دل مان خواسته در رابطه با هسته ای کرده ایم‌ و هر قدر اورانیوم غنی شده خواسته ایم تولید کرده و غلظت آن را بالاتر برده ایم بنابراین چیزی از توافق برجام باقی نمانده است که حالا مجلس با قید دو فوریت بخواهد ایران را از آن خارج کند.

این استاد اصلاح‌طلب علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین با تاکید براینکه سیاست خارج کردن ایران از پروتکل الحاقی و گرفتن اینگونه ژست های سیاسی همان بلایی را بر سر کشور می آورد که در زمان دولت آقای احمدی نژاد شاهد آن بودیم و قطعنامه هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران به اتفاق آراء در شورای امنیت به تصویب رسید و حتی چین و روسیه که دوستان ما بودند به این قطعنامه ها رای موافق دادند به طوری که از ۱۵ عضو شورای امنیت حتی یک کشور با این قطعنامه ها مخالفت نکرد.

فردی متعلق به طیف تندرو اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ رئیس جمهور خواهد شد و هنوز به پاستور نرسیده مذاکرات نرمش قهرمانانه شروع خواهد شد و برجام ۱۴۰۰ با دولت آقای بایدن در واشنگتن منعقد می‌شود

وی افزود: در نتیجه همان قطعنامه ها بود که ما زیر بند ۷ منشور ملل متحد قرار گرفتیم، جایگاه بسیار خطرنا‌کی که شورای امنیت و سازمان ملل را در حقیقت قانونا مجاز می داند که به آن کشور حمله کند چون هر کشوری که زیر بند ۷ منشور قرار گیرد به این معناست که صلح، ثبات و امنیت منطقه و جهان را به خطر انداخته است بنابراین می‌شود به آن کشور حمله نظامی کرد. این بلایی بود که ژست های انقلابی سر کشور آوردند که ما در دوران آقای احمدی نژاد شاهد آن بودیم.

زیبا کلام خاطرنشان کرد: البته من معتقدم که این ها همه حرکات پوپولیستی است و عمق ندارد و سال آینده در انتخابات ۱۴۰۰ یک چهره و شخص شخصیت اصولگرای تندرو رئیس جمهور خواهد شد چراکه بدنه اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نمی کنند.

یک تندرو رئیس‌جمهور آینده است

وی در پاسخ به این سئوال که رئیس جمهور بعدی نظامی خواهد بود یا یکی از سیاسیون غیر نظامی تاکید کرد: فرقی نمی‌کند. حالا آقای جلیلی یا دهقان و قالیباف؛ به هر حال فردی متعلق به طیف تندرو اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ رئیس جمهور خواهد شد و هنوز به پاستور نرسیده مذاکرات نرمش قهرمانانه شروع خواهد شد و برجام ۱۴۰۰ با دولت آقای بایدن در واشنگتن منعقد می‌شود.

وی در خصوص ویژگی های برجام جدید گفت: بر خلاف برجام ۹۴ که تندروها هر کاری توانستند برای تخریب آن انجام دادند این برجام چون توسط خود آنها تنظیم شده باعث می‌شود وضع اقتصادی کشور در کوتاه مدت بسیار مطلوب شود و رونق اقتصادی بوجود می‌آید مقداری از تحریم ها کاهش پیدا می کند، معاملات تجاری ایران و استفاده از سیستم سوئیفت و بانکی بهتر می شود و ما مطالبات سنگینی را که از چین، کره جنوبی و ژاپن داریم پس می گیریم چراکه در حال حاضر به آن ها نفت فروخته و نمی توانیم پول آن را جا به جا کنیم اما سال آینده تسهیلاتی فراهم می آید و در نتیجه کشور شاهد یک رونق اقتصادی خواهد بود.

باید فکری به حال سیاست خارجی کرد

این تحلیل گر سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه تندروها این رونق اقتصادی را به نام خودشان می زنند افزود: آن ها به مردم می گویند دیدید که ۸ سال دولت روحانی چه بلایی بر سرکشور آورد ولی به حمدالله قیمت دلار به زیر ۱۵ هزار تومان رسیده و سکه روی ۶ میلیون اما نکته ای که وجود دارد این است که در بلند مدت چاره ای نداریم جز اینکه فکر اساسی و بنیادی برای سیاست خارجی کشور کنیم.

وی ادامه داد: سیاست خارجی که می گوید نابودی اسرائیل هدف وعمق استراتژیک آن است و دم از آمریکا ستیزی و دشمنی با آمریکا و صدور انقلاب می زند، باید یک فکر اساسی برای این شعارها کند چون برخی از این ها ظرف ۴۲ سال گذشته به جز هزینه تراشی و صدمه وارد کردن به منافع ملی و فلج کردن اقتصاد هیچ ثمره ای دیگری به بار نیاورده است.

زیباکلام در پاسخ به این سوال تحلیل تان از صحبت های اخیر ظریف درباره گرا دادن اصولگراها به آمریکایی ها چیست؟ گفت: به نظرم این ها واکنش های سیاسی است و بالاخره تندروها و اصولگرایان چه داخل و چه خارج از مجلس در این مدت این همه به آقای ظریف حمله و توهین کردند و حالا آقای ظریف خواست با این حرف پاسخی به آن ها داده باشد.

وی تاکید کرد: اما این به معنای این نیست که میانه روها و اصلاح طلبان نقشی در آینده ایران ایفا کنند چراکه تمامی قوا به دست تندروها خواهد افتاد و بعد از پایان یافتن دولت آقای روحانی و در کوتاه مدت وضع اقتصادی بعد از برجام ۱۴۰۰ بهبود پیدا می کند.

آمریکا از ابتدای انقلاب با ما دشمنی نداشت

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به این سئوال که آیا این آمادگی در آمریکایی ها و دولت دموکرات بایدن وجود دارد که در ایران این بار با اصوگرایان به مذاکره بنشینند؟ گفت: آمریکایی ها برخلاف تبلیغاتی که ۴۲ است ما در ایران کرده ایم، به هیچ وجه از ابتدا دشمنی با ما نداشتند. به طوری که در اولین ملاقاتی که بین سران انقلاب یعنی دولت موقت در الجزیره با دولت آمریکا یعنی مشاور امنیت ملی آقای برژینسکی صورت گرفت که از ایران نیز نخست وزی مهندس بازرگان، وزیر دفاع آقای دکتر چمران بود و دکتر یزدی وزیر خارجه حضور داشتند،آمریکایی‌ها می‌گویند ما انقلاب ایران را به رسمیت شناخته ایم البته ترجیح می دادیم که همچنان شاه در قدرت باقی بماند اما این یک واقعیت است که مردم ایران شاه را نمی خواستند و ما جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته ایم.

وی افزود: اما به واسطه به راه افتادن موج آمریکا ستیزی در کشور ما هیچ گاه نخواستیم به واقعات تن دهیم و گفتیم آمریکایی ها دروغ می‌گویند و صداقت ندارند اما آن ها حتی گفتند سلاح هایی را که زمان شاه به شما می دادیم آنهایی را که تهاجمی است نمی توانیم فعلا به شما بدهیم اما حتی حاضریم سلاح های تدافعی را در اختیارتان بگذاریم و با دشمنی با شما نداریم.

اینکه اگر کشوری با آمریکا روابط عادی دیپلماتیک داشته باشد این به معنای نوکری است، یک دروغ بزرگ است

زیباکلام تصریح کرد: مقصود این است که آمریکایی ها به هیچ وجه اصراری بر دشمنی با جمهوری اسلامی نداشتند. نه اصراری بر دشمنی داشتند و نه بر خلاف آنچه ما بعد از انقلاب می گوییم که باید تسلیم و نوکر آمریکا شویم، اصلا و ابدا اینگونه نیست. مگر چین، روسیه ترکیه، ژاپن، مالزی و اندونزی و کشورهای دیگر نوکر آمریکا شده‌اند؟!

این تحلیل گر سیاسی خاطرنشان کرد: اینکه اگر کشوری با آمریکا روابط عادی دیپلماتیک داشته باشد این به معنای نوکری است، یک دروغ بزرگ و تبلیغات یک سویه و یک جانبه‌ای است که در سال های بعد از پیروزی انقلاب حاکمیت برای توجیه سیاست آمریکا ستیزی به راه انداخته است.

.
.
منبع : خبرفوری