ایسنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا به عنوان رئیس جمهور، اصلاح طلبان به دلیل آنچه که حفظ منافع ملی می دانند؛ می خواهند وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰شوند. محمود میرلوحی، با اشاره به اظهارات بایدن برای حل مناقشات با ایران و بازگشت به […]

دلیل محکم اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات 1400

ایسنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا به عنوان رئیس جمهور، اصلاح طلبان به دلیل آنچه که حفظ منافع ملی می دانند؛ می خواهند وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰شوند.

محمود میرلوحی، با اشاره به اظهارات بایدن برای حل مناقشات با ایران و بازگشت به برجام گفت: حالا وقتی آقای بایدن سرکار آمده است می توان انتظار داشت حداقل دیگر یک رویه شرورانه ای را پیش نمی برد. ترامپ علاوه بر ایران با همه دنیا درگیر شد. توافق نامه های منطقه ای را زیر سوال برد؛ حتی با چین، ناتو و مرکل، اتحادیه اروپا، یونسکو، دادگاه لاهه و پیمان پاریس هم در گیر شد.همچین آدمی که همه ویژگی های شاه دیکتاتور مستبد را داشته، سرنگون شده است و باید از این فرصت استفاده کرد.

این عضو حزب اتحاد ملت گفت: نمی گوییم بایدن همه چی تمام است اما وقتی همچین کسی می رود و شخصیت با سابقه ای مثل بایدن رئیس جمهور می شود، همه شرایط را متفاوت می کند. از زمانی که انتخابات آمریکا مطرح شده است؛ همه فراز و فرود هایش نشانه ها و آثارش در داخل کشور ما هم قابل رد یابی بوده است. این موضوع بدی است اما چه می شود کرد که فعلا واقعیت است و متاسفانه شاخص های اقتصادی کشور ما به دلار و ارز گره خورده و مسکن، سکه، طلا و بورس تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی سپس گفت: اصلاح طلبان از اصل رفتن ترامپ خوشحال هستند و از آن استقبال کردند. ما از ابتدا خوشحال بودیم و خوشحالیمان را ابراز می کنیم؛ چراکه فکر می کنیم هرچه بشود دیگر شرورتر و بی منطق تر از ترامپ را نداریم. بیست سال هیچ رئیس جمهوری زیر بار اجرای انتقال پایتخت رژیم صهوینیستی نرفت. در این اواخر داشت موضوع غزه را هم می پذیرفت که فرصت پیدا نکرد. همچین شروری شرش کم شود بسیار خوب است. از طرفی مجددا بایدن حرف اوباما را مطرح کرده است و بنا ندارند مثل ترامپ عمل کنند. حداقل بایدن از صهیونیست ها این طور علتی حمایت نمی کند. در مورد منطقه مخصوصا به عربستان اعلام موضع کرده است و در همین اول کار نشان داده که رویکرد و مواضعش با ترامپ متفاوت است.

این فعال سیاسی گفت: برخی اصولگرایان می گوید بازگشت آمریکا به توافق برجام به نفع ما نیست. برخی از آن ها می گویند با بایدن دنیا آرام می شود و ممکن است جو سیاسی ایران نیز آرام شود و جریان اصلاح طلب یا حتی روحانی شاید بتواند مجدد با مردم گفت و گو کنند. من پیش بینی می کنم همین طور خواهد شد و با برداشته شدن فشارهای بین المللی جو داخلی برای گفت و گو آرام خواهد شد. ما در دوره ترامپ جز از سوی امریکا تحریم بین المللی نداشتیم؛ اما کره جنوبی از آمریکا تبعیت کرد و دلارهای ما را بلوکه کرد، اینستکس کاری پیش نبرد و اروپا شرمنده شد. این وقایع فقط برای ایران بد نبود؛ احساس سرشکستیگی اش برای هم دنیا بود.

میرلوحی تصریح کرد: حالا امروز اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات دلایل محکمی دارند؛ باید از فرصت پیش آمده برای پیش برد استراتژی صلح گفت و گو و تعامل و تنش زدایی استفاده کرد.

وی افزود: اصلاح طلبان پیش بینی می کنند همین که ترامپ برود معاملات اقتصادی ایران با دنیا روال عادی پیدا می کند و این موضوع خیلی به نفع مردم است. در داخل نیز باید گروهی باشد که بتواند با زبان آرامش ، دوستی و مدیریتی با دنیا سخن بگوید.

این عضو حزب اتحاد ملت گفت: برآورد ما این است که فضای سیاسی می تواند مثبت باشد؛ فقط این چند ماه را باید مراقبت و مواظبت کنیم. نتانیاهو، بن سلمان و ترامپ زخم خورده اند؛ می توانند باز حادثه ای مثل حدثه شهادت شهید فخری زاده و از این دست شیطنت ها را اجرا کنند. بعضی اتفاقات می تواند اروپا را تحریک کند باید مواظب باشیم که رخ ندهد؛ با این احوال و شرایط می توان گفت بازگشت بایدن به برجام شرایط را بهتر می کند.

میرلوحی در پایان گفت: باید با اروپا همکاری کنیم و مثل چین و آمریکا که جنگ در تجاری دارند اما لحظه ای بدون هم نمی توانند زندگی کنند به دنیا به عنوان شرکای اقتصادی نگاه کنیم. شعارهای تنش زایی مثل خروج از ان پی تی به نفع ایران امروز نیست.

۲۷۲۱۵