سیاسی/ بین الملل یک روزنامه عبری زبان نوشت، پیش‌بینی می‌شود توافقی درباره مناطق منحصرا اقتصادی مشترک میان اسرائیل و ترکیه منتشر شود. روزنامه عبری زبان "یسرائیل هیوم" نوشت، انتظار می‌رود جهاد یایجی، دریادار سابق ترکیه برای اولین بار در نوع خود پیشنهادی برای توافق درباره مناطق اقتصادی انحصاری مشترک میان دو طرف را منتشر کند. […]

سیاسی/ بین الملل 5fce207501d8b_5fce207501d8e یک روزنامه عبری زبان نوشت، پیش‌بینی می‌شود توافقی درباره مناطق منحصرا اقتصادی مشترک میان اسرائیل و ترکیه منتشر شود.

روزنامه عبری زبان "یسرائیل هیوم" نوشت، انتظار می‌رود جهاد یایجی، دریادار سابق ترکیه برای اولین بار در نوع خود پیشنهادی برای توافق درباره مناطق اقتصادی انحصاری مشترک میان دو طرف را منتشر کند.

این روزنامه عبری زبان در ادامه نوشت، ترکیه پس از چند سال اختلاف دیپلماتیک، بار دیگر تمایل خود را برای نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی نشان داد و دریادار نزدیک به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه این پیشنهاد بی‌سابقه را به مجله دانشگاهی "Turkeyscope" رژیم صهیونیستی که توسط مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقای "موشه دیان" در دانشگاه تل‌آویو چاپ می‌شود، ارائه کرد تا امروز (دوشنبه) منتشر شود.

یسرائیل هیوم افزود: این دومین اشاره به آشتی از طرف ترکیه در رابطه با بازار انرژی "اسرائیل" بود، چهار ماه پیش نیز برخی مسؤولان آنکارا پیام روشنی برای همتایان اسرائیلی خود درباره تمایل ترکیه به آغاز مذاکراتی در این رابطه فرستادند. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این روند متوقف شد.

این پیشنهاد پس از انتشار گزارشی طی هفته گذشته در یکی از رسانه‌های وابسته به اردوغان در ترکیه‌ مطرح شد، آن گزارش درباره مذاکراتی محرمانه میان مسؤولان موساد و همتایان ترکیه‌ای آنها بود که نشان می‌داد نمایندگان اردوغان در مذاکرات قبلی نیز تمایل خود را به اصلاح روابط با رژیم صهیونیستی نشان داده بودند.

در آن گزارش عنوان شده بود، "رئیس جمهوری ترکیه در ماه‌های اخیر از بیان اظهارات خصمانه درباره "دولت یهود" دست برداشته است".

یسرائیل هیوم در ادامه نوشت: بر اساس پیشنهاد یایجی، مرزهای دریایی دو طرف در قبرس با هم یکی شوند، از منظر طرف‌های ترکیه‌ای، قرارداد پیشنهاد شده به اسرائیلی‌ها در واقع همان ادامه یافتن مرزهای دریایی است که دریادار سابق با لیبی ایجاد کرد و قرارداد آن ۲۷ نوامبر سال گذشته در طرابلس به امضا رسید و همان سرچشمه تنش‌های فعلی میان آنکارا و آتن است.

این روزنامه عبری زبان افزود: اگر یونانی‌ها تا این لحظه از قطع ارتباط دریایی خود با قبرس خشمگین بودند، حال چنین قراردادی شرایط را برای آتن و نیکوزیا پیچیده‌تر خواهد کرد.

.
.
منبع : خبرفوری