رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بیش از ۸۶۵۰ روستا و ۴۵۰ شهر در معرض سیلاب‌ها قرار دارند. مسعود منصور در مراسم روز جهانی خاک که با حضور کاظم خاوازی – وزیر جهاد کشاورزی – و به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: آب، خاک و پوشش گیاهی سه عنصر مهم در جهان […]

5fce41494bc64_2020-12-07_18-20

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بیش از ۸۶۵۰ روستا و ۴۵۰ شهر در معرض سیلاب‌ها قرار دارند.

مسعود منصور در مراسم روز جهانی خاک که با حضور کاظم خاوازی – وزیر جهاد کشاورزی – و به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: آب، خاک و پوشش گیاهی سه عنصر مهم در جهان هستند که علاوه بر ارزش بالا بر هم تاثیر متقابل می‌گذارند.

رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: ۱۴ میلیون هکتار جنگل، ۸۰ میلیون هکتار مرتع، بیش از ۳۰ میلیون هکتار اراضی در معرض بیابانی شدن و ۲ میلیون هکتار عرصه‌های درختچه‌زار و بیشه‌زار در کشور داریم که مجموع این اکوسیستم‌ها که حدود ۸۰ درصد از اراضی کشور را شامل می‌َشود و در حوزه وظایف سازمان جنگل‌ها قرار دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: به دلیل تاثیر عمیق این منابع بر آب و خاک و هوا حفظ این منابع بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: حدود ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور تحت تاثیر فرسایش آبی و بیش از ۳۰ میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی است. بسیاری از دشت‌ها با بیلان منفی فرونشست زمین، کاهش سفره‌های آب زیرزمینی مواجه شده‌اند و مشکلات دیگری همچون آسیب به جنگل‌های زاگرس، وجود دام در مراتع و بهره‌برداری‌های طولانی مدت از جنگل‌های هیرکانی، منابع طبیعی را در معرض خطر قرار داده است.

منصور ادامه داد: مسئولیت ما در سازمان جنگل‌ها علاوه بر حفظ و توسعه این منابع، کاهش این مشکلات است و وظایف ما به‌طور مستقیم بر ۸۰ درصد مساحت کشور به عنوان منابع طبیعی و به‌صورت غیرمستقیم بر ۲۰ درصد باقی مانده از عرصه‌های کشور تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: بیش از ۸۶۵۰ روستا و ۴۵۰ شهر در معرض سیلاب‌ها قرار دارند. گرد و غبار و سیلاب‌ها علاوه بر فرسایش خاک حاصلخیز، بسیاری از زیرساخت‌ها، سکونتگاه‌ها و اراضی کشاورزی را هم در معرض خطر قرار می‌دهند و مجموعه این عوامل باعث عدم امنیت زیستی، غذایی و ملی می‌شود بنابراین رسالت بزرگ ما حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از این منابع با هدف حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است تا یک محیط امن را برای تولید و فعالیت فراهم کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: از ۱۲۵ میلیون هکتار در معرض فرسایش، در حدود ۳۰ میلیون هکتار طرح آبخیزداری انجام داده‌ایم و از ۳۰ میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی حدود ۲ میلیون هکتار تثبیت شده است.

وی افزود: با عملیات آبخیزداری می‌توانیم بیش از ۹ تن در هکتار فرسایش و بیش از ۴ متر مکعب در سال رسوبات را کنترل کنیم و پوشش گیاهی و علوفه‌ای را ۱۲۰ کیلوگرم در هر هکتار افزایش دهیم.

منصور در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: در حوزه زاگرس، مرطوب‌سازی سطح جنگل، تعیین تکلیف دام و مبارزه جدی با آفات و بیماری‌ها را داریم که رئیس جمهوری با درخواست وزیر جهاد کشاورزی برای ایجاد کمیته راهبری ملی صیانت از زاگرس موافقت کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره طرح‌های آبخیزداری گفت: عملیات آبخیزداری با اعتبارات صندوق توسعه ملی، رشد خوبی کرده اس و در بودجه ۱۴۰۰ و در برنامه هفتم بنا داریم آبخیزداری گسترش یابد و حداکثر عرصه‌ها را تحت پوشش قرار دهیم.

وی با اشاره به گرد و غبار و بیابانی شدن بخش‌هایی از کشور اظهارکر: گرد و غبار تهدید جدی محسوب می‌شود و امیدواریم استمرار فعالیت‌های بیابان‌زدایی بتواند در مقابله با بیابان‌زایی موثر باشد.

منصور خاطرنشان کرد: با اخذ موافقت یونسکو، ایران به عنوان مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کار خود را شروع خواهد کرد تا بتوانیم دانش آبخیزداری را با کشورهای دیگر مبادله کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به این که احیا و اصلاح مراتع یکی دیگر از رویکردهای سازمان جنگل‌ها است، تصریح کرد: امیدواریم با تعدیل ظرفیت دامی و تکیه بر مرتعداری تلفیقی و انجام اقداماتی مانند کاشت گیاهان دارویی باعث رونق مراتع شویم.

.
.
منبع : خبرفوری