سیاسی/ بین الملل رئیس مرکز امنیت و انرژی روسیه معتقد است که برجام به عنوان یک توافق مهم بین المللی که با قطعنامه شورای امنیت تایید شده، نمی تواند تغییر یابد و چنین اقدامی ناممکن است. «آنتون خلوپکوف» که از کارشناسان هسته‌ای صاحب نظر روسیه محسوب می‌شود امروز (سه شنبه) در گفت ‌و گو با […]

سیاسی/ بین الملل 5fcf5e8e55bcb_2020-12-08_14-37 رئیس مرکز امنیت و انرژی روسیه معتقد است که برجام به عنوان یک توافق مهم بین المللی که با قطعنامه شورای امنیت تایید شده، نمی تواند تغییر یابد و چنین اقدامی ناممکن است.

«آنتون خلوپکوف» که از کارشناسان هسته‌ای صاحب نظر روسیه محسوب می‌شود امروز (سه شنبه) در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا، خاطرنشان کرد که با بازگشت آمریکا به برجام، که کارشناسان امکان آن را در دوره حکومت جو بایدن بعید ندانسته اند، تعادل به هم خورده در این توافق بین المللی به حالت اولیه بازخواهد گشت.

رئیس مرکز امنیت و انرژی روسیه بر این باور است که علت وضعیت پیش آمده در اجرای برجام، خروج واشنگتن از این توافق بین المللی است که نه فقط خارج شد بلکه کشورهای دیگر را از اجرای مفاد این توافق بین المللی در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت منع کرد.

کارشناس روس معتقد است که بی اعتمادی بین ایران و آمریکا به حدی رسیده است که هرگونه مذاکره بین دو طرف ازجمله در مورد برجام را ناممکن می کند.

وی افزود: این وضعیت تنها مربوط به ایران و آمریکا نمی شود و در دوره حکومت ترامپ، آمریکا به کشور غیرقابل اعتماد تبدیل شد که از هرگونه اجرای تعهدات بین المللی خود سر باز می زد.

وی ادامه داد: ترامپ خودداری آمریکا از اجرای تعهدات بین المللی را نوعی نمایش قدرت و توانمندی آمریکا تعبیر می کرد اما در وقاع نشانه غیرقابل اعتماد بودن این کشور است.

رئیس مرکز امنیت و انرژی روسیه گفت: این مساله به برجام هم مربوط می شود و هیچ گونه اعتمادی ازسوی ایران به آمریکا وجود ندارد و تهران مذاکره دوباره را نمی پذیرد.

خلوپکوف گفت: بهترین شرایط در وضعیت کنونی و آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن، بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام و اجرای تمام مفاد آن ازسوی همه طرف های برجام است.

کارشناس روس خاطرنشان کرد: اطمینان دارم اگر ساز وکار اینستکس برای تجارت ایران بطور واقعی فعال شود، ایران نیز به تعهدات داوطلبانه خود در چارچوب برجام بازمی گردد.

وی افزود: اما اگر طرف آمریکایی بار دیگر بخواهد تحت تاثیر اسراییل شرایط جدید برای اجرای برجام مطرح کند هیچ نتیجه مطلوبی از اقدامات گرفته نخواهد شدو ایران زیر بار فشار نخواهد رفت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸میلادی(اردیبهشت ۱۳۹۷) به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم های ظالمانه ای را علیه ایران اعمال کرد.

.
.
منبع : خبرفوری