محققان با آزمایش مدل‌های حیوانی گونه‌ای از ویروس کووید ۱۹ را تولید کردند که نشان می‌دهد این ویروس علاوه بر ریه‌ها به سایر اندام‌های بدن نیز آسیب می‌رساند. این مدل نشان می‌دهد که ویروس SARS-CoV-۲ می‌تواند فرایند تولید انرژی در سلول‌های قلب، کلیه، طحال و سایر اندام‌ها را متوقف کند. تحقیقات پیشین نشان داده بود […]

5fd0cdab8810d_5fd0cdab8810f

محققان با آزمایش مدل‌های حیوانی گونه‌ای از ویروس کووید ۱۹ را تولید کردند که نشان می‌دهد این ویروس علاوه بر ریه‌ها به سایر اندام‌های بدن نیز آسیب می‌رساند.

این مدل نشان می‌دهد که ویروس SARS-CoV-۲ می‌تواند فرایند تولید انرژی در سلول‌های قلب، کلیه، طحال و سایر اندام‌ها را متوقف کند.

تحقیقات پیشین نشان داده بود وجود یک پروتئین انسانی موسوم به ACE۲ در بدن موش‌ها مانع بروز علایم شدید کووید ۱۹ می‌شود. به همین علت محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، ابتدا پروتئین انسانی ACE۲ را به بدن گروهی از موش‌ها وارد کردند و موش‌ها را طوری مدل سازی کردند که امکان انتقال ویروس در جریان خون آن‌ها فراهم شود.

محققان در این مطالعه سپس وضعیت عمومی سلامت و میزان ژن‌ها و پروتئین‌های مختلف بدن آن‌ها را اندازه‌گیری کردند. ویروس کرونا در بدن انسان از طریق جریان خون به اندام‌های مختلف می‌رسد.

در نتیجه این آزمایش مشخص شد در مدت مدت ۷ روز تمام موش‌های مبتلا به کووید ۱۹ اشتهای خود را به طور کامل از دست دادند و غیرفعال شدند. این موش‌ها به طور متوسط ۲۰ درصد از وزن بدن خود را از دست دادند، اما موش‌های دارای پروتئین ACE۲ توسط ویروس آلوده نشده و وزن خود را از دست ندادند.

علاوه بر این موش‌های آلوده به ویروس دچار تغییر سطح سلول‌های ایمنی، تورم بافت قلب و تخریب بافت طحال شدند. این عوارض در انسان‌های مبتلا به علایم شدید کووید ۱۹ قابل مشاهده است.

همچنین مشخص شد ویروس علاوه بر تمام این عوارض قادر است ساختار دی ان ای را نیز تغییر دهد و این امر حتی پس از پاکسازی کامل بدن از ویروس، موجب بروز عوارض پایدار در سلامت می‌شود.
نتایج این مطالعات در توسعه روش‌های درمانی موثر برای کاهش عوارض جانبی کووید ۱۹ موثر است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JCI Insight منتشر شده است.

.
.
منبع : خبرفوری