سیاسی/ بین الملل فرزند یکی از مسئولان سابق عربستان سعودی، ولیعهد این کشور را عامل بزرگ‌ترین فسادها معرفی کرد که هیچ راهی را برای اصلاح امور و آشتی با گروه‌های مختلف در عربستان باز نگذاشته است. عبدالحکیم الدخیل فرزند عبدالعزیز الدخیل قائم مقام سابق وزارت دارایی عربستان که اکنون زندانی است در گفتگوی ویژه با […]

سیاسی/ بین الملل 5fd222d3409fa_5fd222d3409fd فرزند یکی از مسئولان سابق عربستان سعودی، ولیعهد این کشور را عامل بزرگ‌ترین فسادها معرفی کرد که هیچ راهی را برای اصلاح امور و آشتی با گروه‌های مختلف در عربستان باز نگذاشته است.

عبدالحکیم الدخیل فرزند عبدالعزیز الدخیل قائم مقام سابق وزارت دارایی عربستان که اکنون زندانی است در گفتگوی ویژه با عربی ۲۱ گفت: آن‌ها تا به امروز از وضع پدرش درون زندان خبری ندارند و تماس‌ها با او کاملا قطع شده است و ساز و کار وکالت برای زندانیان سیاسی وجود ندارد، از این رو امکان استفاده از وکیل برای باخبر شدن از وضع او هم فراهم نیست.

عبدالحکیم تاکید می‌کند مقامات سعودی پدرش را به علت مبارزه با فساد مالی دولت و مطالبه آزادی و عدالت و تلاش برای اصلاحات بازداشت کرده اند.
وی خاطرنشان کرد بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین شکل فساد در کشور را محمد بن سلمان و حلقه اطرافیان او انجام می دهند چنان که او به خود حق داده است هرچقدر می‌خواهد از درآمد کشور را به حساب‌های وابسته به خودش واریز کند و هرچه را از اموال و شرکت‌ها و زمین‌های شهروندان می‌خواهد مصادره و طرح‌های ده میلیاردی اجرا کند که هیچ کسی جز خودش از جزئیات آن با خبر نیست.
گفتنی است مقامات سعودی عبدالحکیم را وقتی سال ۲۰۱۰ به لندن سفر کرد به مدت شش ماه بازداشت کردند تا به پدرش اعمال فشار کنند. بعد از خروج او از زندان، پدرش بازداشت شد و عبدالحکیم نیز دوباره به مدت یک سال بازداشت شد و بعد از خروج آن دو از زندان، پسر به فرانسه سفر کرد، اما پدر مجددا در سال ۲۰۱۹ در شرایطی که پسرش آن را بی رحمانه توصیف کرد بازداشت شد با آن که از موقعیت اجتماعی برخوردار بود.
عبدالحکیم در این گفتگو تاکید کرد اگر زمان به عقب باز می‌گشت پدرش نه تنها دوباره استعفا می‌کرد، بلکه از کار کردن در نهادهای دولتی امتناع می‌ورزید، چون فهمیده است که در این صورت یا باید با فساد و تقلب و ظلم مدارا کند یا در آن شریک باشد.
وی خاطرنشان کرد هنوز به مرحله‌ای نرسیده ایم که نفت نداشته باشیم، اما قیمت آن و تقاضایش در بازارهای جهانی کاهش یافته است و مجبور شده ایم تولید آن را کم کنیم و درآمدهای نفتی به کمتر از نصف گذشته رسیده اند، اما انسان مولد همچنان در برنامه‌های توسعه دیده نمی‌شود و هنوز غیرمولد است و هیچ نشانه‌ای تغییر برنامه دیده نمی‌شود.
عربستان میلیاردها دلار برای میزبانی فعالیت‌های بین المللی و تفریحی و فرهنگی و ورزشی بزرگ به عنوان راهبرد تعمدی برای تغییر تصویر کشور به عنوان نقض کننده حقوق بشر هزینه کرده است، اما از نظر عبدالحکیم آنقدر شواهد برای نقض حقوق بشر زیاد است که دولت سعودی به الگویی نه فقط برای نقض حقوق بشر بلکه برای شکست مفتضحانه در گمراه کردن افکار عمومی جهان از اقدامات خود تبدیل شده است و بسیاری از رهبران جهان از ایجاد ارتباط با مسئولان سعودی طفره می‌روند.
وی درباره پیامدهای پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مسئله نقض حقوق بشر در عربستان گفت: بایدن گفته است به این موضوع خواهد پرداخت و شاید برای آزادی عده‌ای از زندانیان به ویژه اعضای خاندان حاکم و برخی از زنان اعمال فشار کند، اما مهمتر این است که برنامه او احتمالا به سقوط بن سلمان و تغییرات سیاسی و حقوقی بزرگ در کشور منجر شود.
عبدالحکیم گفت: شخصا برای تماس با دولت جدید آمریکا تلاشی نکرده است، اما برخی موسسات حقوقی در این مسیر تلاش کرده اند. او درباره آینده محمد بن سلمان در حکومت هم گفت او به قدری سبک سر و ماجراجوست که به پیامدهای کارهایش نمی‌اندیشد و قبلا رفتارهای خطرناک او به مختل شدن اوضاع سیاسی در داخل و خارج منجر شده است و حتما رفتارهایی خواهد کرد که دیر یا زود او را از میان برمی دارند حتی اگر به قدرت رسیدن بایدن باعث برکناری او نشود.
وی درباره این که آیا بن سلمان روش و راهبرد خود را تغییر خواهد داد و اجرای اصلاحات سیاسی واقعی را آغاز خواهد کرد گفت این غیرقابل تصور است، زیرا او با همه طرف‌ها از جمله خاندان حاکم و فعالان حقوقی و بازرگانان و فرماندهان ارتش و نیز روسای قبایل کینه ورزی کرده است و اگر انعطافی نشان دهد گمان می‌کنند، ضعیف شده است و همه این گروه‌ها علیه او اقدام خواهند کرد.

.
.
منبع : خبرفوری