سیاسی/ سیاست خارجی یک روزنامه نگار نوشت: در این شرایط، ایجاد بحران در روابط ایران و ترکیه به نفع هیچکدام از دو کشور بخصوص کشور ما نیست و بویژه اگر با طرح کهنه دعواهای مذهبی و قومی همراه باشد، از هر جهت زیانبار و خطرناک است. احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت:وزارت خارجۀ ایران […]

سیاسی/ سیاست خارجی 5fd5e4e63d186_2020-12-13_13-24 یک روزنامه نگار نوشت: در این شرایط، ایجاد بحران در روابط ایران و ترکیه به نفع هیچکدام از دو کشور بخصوص کشور ما نیست و بویژه اگر با طرح کهنه دعواهای مذهبی و قومی همراه باشد، از هر جهت زیانبار و خطرناک است.

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت:
وزارت خارجۀ ایران اعلام کرده است که مولود چاوش اوغلو وزیر خارجۀ ترکیه در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف، به همتای ایرانی خود اطمینان داده است که رجب طیب اردوغان به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و سرزمینی ایران احترام کامل می‌گذارد و از حساسیت‌های مربوط به شعر قرائت ‌شده در مراسم باکو اطلاع نداشته است.
به نظرم این توضیحِ وزیر خارجۀ ترکیه برای پایان دادن به غائله‌ای که در روابط ایران و ترکیه پدید آمده است، کافی باشد.
من پیش از این، در بارۀ برنامه‌های مبهم و بعضاً مشکوک رئیس جمهور ترکیه در حوزۀ سیاست خارجی که به بی‌برنامگی شباهت بیشتری دارد، در همین کانال مطلبی نوشتم و عواقب آن را برای جمهوری ترکیه که از زمان الغای خلافت عثمانی تاکنون همسایۀ خوب و بی‌دردسری برای کشورمان بوده است، تشریح کردم.
بر همین اساس، واکنش گستردۀ ایرانیان به قرائت شعری از سوی آقای اردوغان که به نظر می‌رسید آن را خارج از خاستگاه و هدف اصلی شاعر به کار گرفته، قابل درک است. با این همه، در این مورد هم مانند دیگر موارد، نباید ناخودآگاه تاریخی ثنویت‌گرایانۀ ما ایرانیان ابتکار عمل را از خودآگاه ما برباید و کار را به افراط و بروز بحران در روابط دو کشور و ملت بکشاند.
متأسفانه در این موارد، همیشه نوعی مسابقه برای زشت‌گویی و درشت‌خویی به راه می‌افتد و هر فرد برای آنکه از این مسابقه عقب نماند، بر تندی گفتار خود می‌افزاید تا بدانجا که همۀ چارچوب‌های معقول و منطقی را در می‌نوردد و به دام دشنام و اهانت می‌افتد.
واقعیت این است که در سایۀ سیاست‌های جاری، مناسبات کشور ما با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان سرد یا خصمانه شده است. در این میان ترکیه، منافع خود را در رابطه‌ای کم و بیش متوازن و یا حداقل بدون تنش با ایران تشخیص داده است. من بعید می‌دانم دولت اردوغان در صدد آسیب رساندن به این روابط باشد، هر چند که طبیعی است از شرایط خاص ایران در منطقه و جهان هم بخواهد حداکثر سود را نصیب کشور خود کند.
قاعدتاً کشور ما نباید در چنین شرایطی باشد، اما وقتی که عده‌ای اصرار به تداوم همین شرایط و حتی سخت‌تر کردن آن را دارند، درشت‌گویی علیه رهبران همسایه، درمانگر هیچ دردی نیست و بلکه وضع را از این هم بغرتج‌تر می‌کند.
در هر صورت، در این شرایط، ایجاد بحران در روابط ایران و ترکیه به نفع هیچکدام از دو کشور بخصوص کشور ما نیست و حرکت در چنین مسیری بویژه اگر همراه با طرح کهنه دعواهای مذهبی و قومی منسوخ شدۀ قبل از شکل‌گیری دولت‌های مدرن در این منطقه از جهان همراه باشد، از هر جهت زیانبار و خطرناک است.
بنابراین، با توجه به توضیح وزارت خارجۀ ترکیه، بهتر است در تنور این ماجرا بیش از این دمیده نشود.

.
.
منبع : خبرفوری