مهر نوشت: در حالی که معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی، اسنادی برای ادعای خود مبنی بر هجوم خارجی ها به خوزستان ارائه نمی کند، شواهد نشان می دهد چنین ادعایی بعید است صحت داشته باشد. محمود محمودزاده در نشست خبری ۲۲ آذر ماه در ادعایی عجیب اعلام کرد متوسط قیمت مسکن در خوزستان (اهواز) […]

ماجرای هجوم خارجی ها به اهواز برای خرید مسکن واقعیت دارد؟

مهر نوشت: در حالی که معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی، اسنادی برای ادعای خود مبنی بر هجوم خارجی ها به خوزستان ارائه نمی کند، شواهد نشان می دهد چنین ادعایی بعید است صحت داشته باشد.

محمود محمودزاده در نشست خبری ۲۲ آذر ماه در ادعایی عجیب اعلام کرد متوسط قیمت مسکن در خوزستان (اهواز) در آبان ماه امسال، متری ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

در حالی که این شاخص (متوسط قیمت مسکن) در سایر کلانشهرها زیر متری ۱۱ میلیون تومان است و تنها تهران است که متوسط قیمت مسکن متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را در معاملات آبان ماه مسکن تجربه کرد.

به گفته معاون وزیر راه، پس از تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر لزوم اخذ کد رهگیری برای همه معاملات مسکن، امکان محاسبه متوسط قیمت هر مرکز استان بر اساس سامانه املاک و مستغلات فراهم شده است.

وی درباره علت گرانی مسکن در اهواز که سبب شده بعد از تهران، دومین شهر گران کشور از نظر متوسط قیمت مسکن باشد، گفت: هجوم خارجی‌ها به بازار مسکن خوزستان سبب شده تا تقاضای خرید مسکن در این استان افزایش یابد.

اگرچه محمودزاده درباره تابعیت خریداران ملک در خوزستان، نامی از کشوری نبرد؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به گسترده بودن روابط فرهنگی، تاریخی، قومی، مذهبی و اقتصادی اهالی خوزستان با استان‌های جنوبی عراق (بصره و نجف)، بیشتر خریداران مورد نظر وی، از اهالی این کشور باشند.

عراقی‌ها؛ رتبه اول خرید ملک در ترکیه طی ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰

نیمه مهر ماه امسال، سایت خبری میدل ایست نیوز نوشت: بر اساس اعلام سازمان آمار ترکیه، آمار فروش مسکن در این کشور در فاصله میان سپتامبر ۲۰۱۵ تا اوت ۲۰۲۰ طی این پنج سال ۷ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۸۷۱ واحد بوده که بیشترین آنها به ترتیب به استانبول، آنکارا، ازمیر، و آنتالیا مربوط می‌شود.

در این میان، ۱۵۴ هزار و ۸۷۱ خانه به افراد خارجی فروخته شده که ۳۹.۸ درصد آن در استانبول بوده است.

شهروندان عراقی با خرید ۳۰ هزار و ۲۰۹ خانه در رتبه اول خرید مسکن در ترکیه و شهروندان ایرانی با خرید ۱۵ هزار و ۸۳ خانه در رتبه دوم و شهروندان عربستانی با خرید ۱۳ هزار و ۲۹۶ خانه در رتبه سوم، و شهروندان روسیه با خرید ۱۱ هزار و ۲۲۸ خانه در رتبه چهارم و شهروندان کویتی با خرید ۱۰ هزار و ۱۳۷ خانه در رتبه پنجم قرار دارند.

ترکیه پیش از این مشوق‌هایی برای خریداران خارجی مسکن در خاک این کشور تعیین کرد که شامل پرداخت وام و اعطای اقامت می‌شود.

به نظر می‌رسد بر اساس آمار، گزینه نخست عراقی‌ها برای سرمایه گذاری در بخش املاک سایر کشورها، استانبول ترکیه باشد تا خوزستان ایران.

قانون درباره خرید و فروش اموال غیر منقول (املاک) به اتباع غیر ایرانی چه می‌گوید؟

بر اساس آئین نامه اجرایی قانون وظایف وزارت امور خارجه مصوب ۱۳۶۴ مجلس که در سال ۷۴ در هیئت دولت وقت به تصویب رسید، اگر اتباع خارجی خواهان خرید املاک در ایران باشند، می‌بایست در خواست خود را همراه با مشخصات کامل هویتی و رونوشت روادید خود، به دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه ارائه کرده و سپس این وزارت خانه همراه با وزارت اطلاعات، نسبت به بررسی درخواست مذکور اقدام کرده و نهایتاً درخواست متقاضی باید در هیئت دولت بررسی و تصویب شود؛ سپس مصوبه دولت به سازمان ثبت اسناد و املاک ابلاغ می‌شود و متقاضی می‌تواند ملکی که پیش از این مشخصات و محل دقیق قرار گرفتن آن را به دفاتر نمایندگی‌های وزارت خارجه در خارج از کشور ارائه کرده، ابتیاع و خریداری کند.

با توجه به زمان بَر و پیچیده بودن این فرآیند، بسیاری از اتباع غیر ایرانیِ متقاضیِ خرید مسکن در ایران، ترجیح می‌دهند تا با روش‌های وکالتی و اعطای وکالت به اتباع ایرانی، املاک مورد نظر خود را خریداری کنند؛ در این صورت، سند ملک خریداری شده، به نام وکیل آن فرد غیر ایرانی به ثبت می‌رسد که بر این اساس، در سامانه املاک و مستغلات کشور (سامانه کد رهگیری) سندی مبنی بر خرید املاک از سوی اتباع خارجی درج نخواهد شد.

نماینده اهواز: معلوم نیست معاون وزیر راه بر اساس چه اسنادی چنین ادعایی را مطرح کرده است!

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون عمران مجلس درباره صحت و سقم ادعای معاون وزیر راه اظهار داشت: انتشار این گونه خبرها می‌تواند تبعات بین المللی داشته باشد؛ معلوم نیست معاون وزیر راه بر اساس چه اسنادی چنین ادعایی را مطرح کرده است.

وی ادامه داد: مسکن در اهواز گران هست اما دلیل گرانی آن، وجود منطقه آزاد و مجموعه پتروشیمی در استان است؛ مسکن در ماهشهر که کارخانه پتروشیمی داریم، از اهواز هم گران‌تر است پتروشیمی نه تنها هیچ خیری برای مردم نداشت، بلکه سبب گران شدن مسکن هم شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر لزوم بررسی دقیق‌تر ادعای معاون وزیر راه و شهرسازی، درباره امکان خرید ملک از سوی اتباع غیر ایرانی گفت: طبق قانون امکان فروش ملک بدون اطلاع وزارت امور خارجه به غیر ایرانی‌ها وجود ندارد. حتی اگر وکالتی هم باشد، سند ملک به نام وکیل متقاضی خرید که ایرانی است، ثبت می‌شود.

وی تصریح کرد: دولت با این اظهار نظرها می‌خواهد مردم را مشغول کند تا مردم متوجه نشوند که چگونه مسکن متری ۸ میلیون تومان در تهران به متری ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت؛ طبیعتاً دولت نمی‌تواند صراحتاً اعلام کند که ۸ سال در حوزه مسکن هیچ کاری نکرده است.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان: قیمت مسکن معمولی در اهواز متری ۵ تا ۱۰ میلیون تومان

فرشید پورحاجت رئیس انجمن صنفی انبوه سازان خوزستان هم با رد ادعای معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت بازار مسکن اهواز گفت: در بهترین منطقه اهواز که کیانپارس است، لاکچری ترین واحدهای مسکونی که انگشت شمارند، متری ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان است؛ اما تعداد آنها مشخص است و قرار نیست قیمت آنها هر ماه در متوسط قیمت مسکن اهواز محاسبه شود.

وی افزود: اساساً قانون اجازه نمی‌دهد که خارجی‌ها بیایند و بدون اطلاع از قبل، به خرید و فروش ملک اقدام کنند؛ به دلیل قرابت فرهنگی میان مردم خوزستان با جنوب عراق، ارتباطات زیادی با عراقی‌ها دارند و حتی ازدواج خوزستانی‌ها با عراقی‌ها رایج است؛ اگر عراقی‌ها به خاطر مسائل خانوادگی به اهواز بیایند، قاعدتاً ملک را به نام همسر ایرانی خود خریداری می‌کنند. به عبارت دیگر غیر ایرانی ملکی نخریده است؛ ضمن اینکه مگر تعداد آنها چند نفر است که در متوسط قیمت مسکن اهواز اثرگذار باشند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان متوسط قیمت مسکن در بیشتر مناطق اهواز را ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان دانست و گفت: در برخی مناطق هنوز هم آپارتمان با متری ۴ تا ۵ میلیون تومان برای فروش وجود دارد؛ به نظر می‌رسد متوسط قیمت مسکن در اهواز که معاون وزیر راه، آن را متری ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده، صحت نداشته باشد.

۲۲۳۲۲۷