سیاسی/ سیاست خارجی روزنامه «کیهان» با انتقاد از اظهارات اخیر اردوغان و خواندن شعری جنجالی در باکو که واکنش‌های زیادی را برانگیخت، چند بیت دیگر از این شعر را منتشر کرد. در بخشی از یادداشت امروز حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان آمده است: اردوغان بر خلاف آنچه در پی آن بود، به صراحت اعتراف می‌کند […]

سیاسی/ سیاست خارجی 5fd620111102b_2020-12-13_17-37 روزنامه «کیهان» با انتقاد از اظهارات اخیر اردوغان و خواندن شعری جنجالی در باکو که واکنش‌های زیادی را برانگیخت، چند بیت دیگر از این شعر را منتشر کرد.

در بخشی از یادداشت امروز حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان آمده است: اردوغان بر خلاف آنچه در پی آن بود، به صراحت اعتراف می‌کند که جمهوری کنونی آذربایجان بخشی از ایران است که به زور – بخوانید با بی‌کفایتی شاهان قاجار – از سرزمین مادری خود جدا شده است. توضیح آنکه جمهوری کنونی آذربایجان همراه با بخش‌های وسیع دیگری از قفقاز در سال ۱۱۹۲ شمسی (۱۸۱۳ میلادی) و در جریان معاهده استعماری و ننگین گلستان از خاک ایران جدا شد. بیتی که اردوغان به آن استناد می‌کند، از جمله اشعار حماسی فراوانی است که مردم آذربایجان در هر دو سوی باقی‌مانده و جداشده آن سامان، در اعتراض به بی‌کفایتی شاهان قاجار و در غم جدایی این بخش از سرزمین ایران سروده و زمزمه می‌کردند.

در ادامه این یادداشت با انتقادات شدید از اردوغان، آمده است: متن کامل شعری که اردوغان فقط یک بیت از آن را خوانده است، شامل ۱۹ بیت است که درج تمامی ابیات آن از محدوده وجیزه پیش‌ روی بیرون است ولی برای اطلاع خوانندگان و عبرت اردوغان به چهار بیت از آن اشاره می‌کنیم. بخوانید!

آی آراز (ارس) بیر دالغا وور، دریا کیمی توفان ائله

ظالمین ییخ قصرینی، اوز باشینا ویران ائله

«ای ارس موجی بزن‌، همچون دریا توفان کن

کاخ ظالم را بیفکن، بر سرش ویران کن»

***

سو ده ییل سندن آخان‌، قانه دؤنن گؤز یاشی دیر

بو اسف احوالی گؤر، توفان قوپار عصیان ائله

«آن چه که از تو سرازیر است‌، آب نیست بلکه اشکی است که به خون تبدیل شده

این احوال تأسف‌بار را ببین و عصیان کن»

***

قاضی اُول‌، انصافه گَل‌، حکم زمان وئر تازه دن

غصب اولان تورپاقلاری وابسته ایران ائله

«قاضی باش! انصاف کن‌، دوباره حکم بده

سرزمین‌های غصب‌شده را به ایران ملحق کن»

***

یا اؤزون چک بیر کناره‌، غصب اولان مرزی گؤتور

یا ایکی روحو سازاشدیر، دل لری شادان ائله

«یا خودت را کنار بکش و مرز غصب‌شده را از میان بردار

یا دو روح را آشتی بده و دل‌ها را شادمان کن»

و…»

.
.
منبع : خبرفوری