استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ایمنی نسبت به ابتلای مجدد در بیشتر بهبودیافتگان کرونا ایجاد می شود و بین ۶ ماه تا ۲ سال پایدار می ماند. حسین کیوانی ویروس شناس در پاسخ به این سوال آیا ابتلا به ویروس کرونا ایمنی در مبتلایان ایجاد می‌کند، گفت: ایمنی در اغلب این افراد ایجاد می‌شود […]

5fd65fb25c74c_2020-12-13_22-08

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ایمنی نسبت به ابتلای مجدد در بیشتر بهبودیافتگان کرونا ایجاد می شود و بین ۶ ماه تا ۲ سال پایدار می ماند.

حسین کیوانی ویروس شناس در پاسخ به این سوال آیا ابتلا به ویروس کرونا ایمنی در مبتلایان ایجاد می‌کند، گفت: ایمنی در اغلب این افراد ایجاد می‌شود و مدت آن هم نسبتاً طولانی است البته در موارد بسیار نادر زمان ایمنی اندک است.

وی ادامه داد: درصد بالایی از افراد که مجدداً مبتلا به بیماری می‌شوند، علائم خفیف‌تری پیدا می‌کنند اما تعداد افراد بسیار اندکی هم ممکن است عوارض شبیه به ابتلا اول و در موارد بسیار نادر ممکن است علائم شدیدتری بروز دهند.

کیوانی بیان داشت: واکنش سیستم ایمنی هر فردی با فرد دیگر متفاوت است، حتی در افراد دوقلو هم ممکن است واکنش سیستم ایمنی بدن متفاوت باشد.

وی ادامه داد: ایمنی فقط به ایجاد آنتی بادی نیست و ایمنی اجزای مختلف دارد که از جمله آن ایمنی سلولی است که طی آن می‌تواند این ایمنی سال‌ها دوام داشته باشد.

کیوانی افزود: با توجه به اینکه امکان جهش‌هایی در ویروس وجود دارد، ابتلای مجدد افراد احتمالاً بر اثر آلوده شدن آنها با ویروس‌های جهش یافته است که سیستم دفاعی بدن نمی‌تواند آنها را شناسایی کند و بر اثر آن افراد مجدداً می‌توانند مبتلا به بیماری کرونا شوند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر زمان دقیق ایمنی را به طور قطع نمی‌توان تعیین کرد و این کار نیاز به سپری شدن زمان طولانی‌تری دارد.

خاطره ایمنی می‌تواند تا سال‌ها بماند

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان داشت: خاطره ایمنی می‌تواند تا سال‌ها بماند، وقتی دوباره در معرض این ویروس قرار می‌گیریم، آن خاطره ایمنی به کمک ما می‌آید و دفاع بر علیه ویروس را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: وقتی نسبت به ویروسی ایمن می‌شویم، بعضی از سلول‌های سیستم ایمنی تبدیل به سلول‌های «خاطره» یا مموری می‌شوند و در بافت‌های مختلف بدن در حالت آماده باش هستند و چنانچه مجدداً به همان ویروس مبتلا شویم چون راه، رسم و نقشه تولید آنتی بادی بر علیه ویروس را دارند، در زمان بسیار کوتاهی بر علیه ویروس آنتی بادی تولید می‌کنند و اجازه ایجاد بیماری را نمی‌دهند.

کیوانی ادامه داد: در این وضعیت لازم نیست ۲ تا ۳ هفته زمان ببرد تا آنتی بادی تولید شود، در یک زمان کوتاه آنتی بادی ساخته می‌شود.

.
.
منبع : خبرفوری