سیاسی/ بین الملل نخست وزیر ارمنستان در جلسه شورای امنیت ملی این کشور با آرام خواندن اوضاع در منطقه، مدعی شد در حمله اخیر منتسب به نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان، نیروهای مخصوص ترکیه نیز مشارکت داشتند. «نیکل پاشینیان» یکشنبه شب به وقت تهران در نشست شورای امنیت این کشور گفت: «گروه بزرگی از صلح‌بانان روسی […]

سیاسی/ بین الملل 5fd66a35ce35c_2020-12-13_22-53 نخست وزیر ارمنستان در جلسه شورای امنیت ملی این کشور با آرام خواندن اوضاع در منطقه، مدعی شد در حمله اخیر منتسب به نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان، نیروهای مخصوص ترکیه نیز مشارکت داشتند.

«نیکل پاشینیان» یکشنبه شب به وقت تهران در نشست شورای امنیت این کشور گفت: «گروه بزرگی از صلح‌بانان روسی صبح یکشنبه به منطقه آمدند و در حال حاضر اوضاع به طور نسبی آرام است. حضور صلح‌بانان روسی در منطقه دستکم باعث می‌شود که اطمینان حاصل شود هیچ تشدید تنشی در پی نخواهد آمد.»

پاشینیان در ادامه جمهوری آذربایجان را به نقض آتش بس متهم کرد و گفت این نیروهای جمهوری آذربایجان بودند که به مواضع ارتش ارمنستان در بخش «استاری» حمله کردند. نخست وزیر ارمنستان همچنین به نقل از برخی منابع، مدعی حضور نیروهای مخصوص ترکیه در این حمله شد.

باکو و ایروان در ۱۰ نوامبر (سه شنبه ۲۰ آبان) با توافقی که با پادرمیانی روسیه حاصل شد، به چند هفته نبرد خونین خاتمه دادند. بر اساس بخشی از این توافق ۱۰ بندی که باعث بروز اعتراضاتی در داخل ارمنستان و تشدید درخواست‌ها برای استعفای «نیکل پاشینیان» از نخست‌وزیری شده است، قرار شد نیروهای صلح‌بان روسیه در منطقه مستقر شوند.

ارتش روسیه روز شنبه از یک مورد نقض آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی بعد از توافق دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری مسکو برای پایان دادن به درگیری‌های این منطقه خبر داد.

وزارت دفاع روسیه که در منطقه قره‌باغ نیروهای حافظ صلح مستقر کرده، در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک مورد نقض آتش‌بس روز ۱۱ دسامبر (جمعه ۲۱ آذر) در منطقه «هادروت» گزارش شد. یک سخنگوی نیروهای حافظ صلح روسیه تبادل آتش با سلاح‌های خودکار بین دو طرف را تایید کرد و گفت درخواست برای احترام به آتش‌بس برای هر دو طرف ارسال شده است.

.
.
منبع : خبرفوری