سیاسی/ بین الملل یک کارشناس مسائل منطقه ضمن تشریح دلایل عادی سازی کشورهایی مانند امارات و مراکش و بحرین و سودان با رژیم صهیونیستی تاکید کرد: هدف آمریکا از پیش بردن سیاست عادی سازی این است که اعلام کند همچنان متحدانی در منطقه دارد. سید جعفر رضوی در خصوص عادی‌سازی مراکش با رژیم صهیونیستی گفت: […]

سیاسی/ بین الملل 5fd6ec3250461_5fd6ec3250464 یک کارشناس مسائل منطقه ضمن تشریح دلایل عادی سازی کشورهایی مانند امارات و مراکش و بحرین و سودان با رژیم صهیونیستی تاکید کرد: هدف آمریکا از پیش بردن سیاست عادی سازی این است که اعلام کند همچنان متحدانی در منطقه دارد.

سید جعفر رضوی در خصوص عادی‌سازی مراکش با رژیم صهیونیستی گفت: مراکش هم از جمله کشورهایی است که سالهاست روابط تنگاتنگی به ویژه در حوزه اقتصادی با رژیم صهیونیستی دارد از طرفی تنها کشور آفریقایی می باشد که عضو اتحادیه اروپا است. در واقع از نظر اقتصادی کاملا به بلوک غرب و جناح اروپایی آمریکایی وابسته است.

وی تصریح کرد: به خاطر این که حاکمیت مراکش در صحرای غربی از سوی کشورهای غربی به رسمیت شناخته شده است آنها نیز عادی سازی روابط خود را علنی کردند گرچه حکام مراکش سالهاست با رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند. اما فقط باید در آینده ببینیم که مراکشی ها چه رویکردی خواهند داشت.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین به عادی سازی امارات با رژیم صهیویستی اشاره کرد و گفت: عادی سازی امارات با رژیم صهیونیسیتی را می توانیم از سایر کشورهایی که چنین اقدامی کردند استثنا کنیم، اماراتی ها روابط پنهان و دیپیلماتیک و اقتصادی با اسراییلی ها داشتند اما تقریبا از یک دهه قبل روابطشان به صورت امنیتی گسترش پیدا کرده است.

وی افزود: بحرینی ها هم که با اسرائیل روابط خود را علنی و عادی سازی کردند در واقع دنباله رو اماراتی ها بودند و از سر استیصال چنین اقدامی را انجام دادند.

رضوی همچنین ادامه داد: سودان هم که اعلام شد روابطش را عادی سازی کرده در واقع بیشتر جنبه نمایشی دارد زیرا فردی که در قدرت قرار گرفته با شبه کودتا این جایگاه را به دست آورده و به عبارتی یک عادی سازی یک طرفه توسط عامل صهیونیست ها اعلام شده است نه این که مردم این کشور هم موافق باشند.

این کارشناس مسائل منطقه، با طرح این پرسش که چرا آمریکایی ها در این مقطع برای عادی سازی به چنین کشورهایی فشار آوردند ؟ گفت : آمریکا برای این که قصد دارد از منطقه خارج شده و به سمت شرق برود نیاز داشت تا جایگزینی برای خود داشته باشد. در نتیجه رژیم صهیونیستی را انتخاب کرد. از سوی دیگر ترامپ هم که در آستانه ترک قدرت از کاخ سفید می باشد با در پیش گرفتن چنین برنامه هایی قصد دارد اعلام کند که متحدان و هم پیمانانی در منطقه دارد که با او همسو هستند و او را همراهی می کنند.

.
.
منبع : خبرفوری