رئیس جمهور گفت: ما دنبال تقابل با قوه دیگری نیستیم و وظایف همه ما را قانون اساسی مشخص کرده است و مبنا و معیار ما قانون اساسی است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه نشست خبری با اهالی رسانه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه بازگشت به توافق با […]

روحانی:  برجام قابل مذاکره مجدد نیست و هیچ پیش شرطی را از هیچ کس نمی‌پذیریم /نباید فرمانده میدان جنگ تضعیف شود /۱۰

رئیس جمهور گفت: ما دنبال تقابل با قوه دیگری نیستیم و وظایف همه ما را قانون اساسی مشخص کرده است و مبنا و معیار ما قانون اساسی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه نشست خبری با اهالی رسانه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه بازگشت به توافق با آمریکا نباید با دریافت خسارتی از این کشور باشد؟ گفت: اگر ما بخواهیم از آمریکا طلب مان را بگیریم بسیار زیاد است از قبل از انقلاب تاکنون و حتی پیش تر ما از آمریکا طلب داریم. اما اگر ما برای بازگشت به برجام پیش شرط بگذاریم در واقع یعنی چه؟ اینکه ما چه مقدار خسارت دیده ایم را چه کسی باید تعیین کند و چه کسی باید بپردازد؟ این اتفاق یعنی تحریم ها باید ادامه پیدا کند. ما می گوییم اگر ۵+۱ به تمام تعهدات خود عمل کند ما هم بلافاصله عمل می کنیم.

وی افزود: در سه سال اخیر ۴+۱ بود و آمریکایی حضور نداشت و اگر ما بخواهیم از خسارات بگیریم باید یک جنگ جهانی راه بیندازیم و به دنبال گرفتن خسارات باشیم، اما آنچه برای ما امروز مهم است بازگشت کامل طرف مقابل به تعهدات است. البته که به ما خسارت خورده است و باید برای مسیر جبران آن فکر و بررسی کنیم.

رییس جمهور همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه رویکرد دولت بایدن درباره برجام گفت: ما هیچ پیش شرطی را از هیچکس نخواهیم پذیرفت و قبول نخواهیم کرد، نه برجام قابل مقایسه است که از نو درباره آن بحث کنیم. مانند برجام یا همه اجرا خواهند کرد یا هیچکس اجرا نمی کند و اگر همه اجرا کنند ما نیز اجرا خواهیم کرد. در آن زمان که ۵+۱ با ما در برجام صحبت کرد بارها به وارد کردن مسئله موشکی و منطقه اصرار کرد اما ما آن را رد کردیم. ترامپ بی خبر بود و اطلاعی از امور نداشت اما آقای بایدن از جزییات توافق اطلاع دارد. آنچه مهم است بازگشت همه طرفین به تعهدات خودشان است.

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط سه قوه برای حل مشکلات کشور گفت: ما دنبال تقابل با قوه دیگری نیستیم و وظایف همه ما را قانون اساسی مشخص کرده است و مبنا و معیار ما قانون اساسی است. ما با دو قوه دیگر در چارچوب قانون اساسی تعامل می کنیم و از آن ها هم توقع داریم چنین رویکردی داشته باشند. ما اهداف مهمی داریم که باید مدنظر همه ما قرار بگیرد، اهدافی که مردم ما را برای تحقق آن ها انتخاب کردند. همان اهدافی که ما و نمایندگان در مسایل انتخاباتی مطرح کردیم، پس رای مردم چه به مجلس و چه به دولت بر همین مبنا است. ما دنبال تعامل با مجلس و قوه قضاییه هستیم و شرایط کشور هم شرایط تعامل است، ما در شرایط جنگ هستیم و همه باید به فرمانده میدان برای حل مشکلات کمک کنند و نباید فرماندهی تضعیف شود.

۲۷۲۷