همه ساله از چند روز مانده به طولانی‌ترین شب سال، تقاضا برای خرید برخی اقلام به بالاترین حد خود می‌رسد که امسال با گسترش ویروس کرونا، شب یلدا متفاوت از سال‌های دیگر است. همه ساله از چند روز مانده به طولانی ترین شب سال، تقاضا برای خرید برخی اقلام به منظور اجرای این سنت دیرینه به حداکثر خود می رسد که امسال با وجود ویروس کرونا، شب یلدا متفاوت از سال های دیگر برگزار می شود.
بررسی‌ها از بازار مرغ و ماهی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌ها از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تا ۲۳ هزار تومان، سینه با کتف ۴۵ هزار تومان، سینه بدون کتف ۴۶ هزار تومان، فیله مرغ ۴۸ هزار تومان، قزل آلا ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان، سفید دریایی ۹۰ هزار تومان، آزاد ۳۵ هزار تومان، شوریده ۹۵ هزار تومان، سالمون نروژ ۱۳۰ هزار تومان، حلوا ۹۵ هزار تومان و شیر ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان است که برخی مسئولان انتقاداتی نسبت به این نرخ‌ها دارند.
با وجود اظهار نظر تولیدکنندگان مبنی بر فراوانی تولید خشکبار و تعادل قیمت به دلیل کاهش صادرات، اما بازار حرف دیگری برای گفتن دارد.
رصدها نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو پسته از ۱۸۰ تا ۲۸۰ هزار تومان، مغز فن..

5fddb2d331a70_5fddb2d331a78 همه ساله از چند روز مانده به طولانی‌ترین شب سال، تقاضا برای خرید برخی اقلام به بالاترین حد خود می‌رسد که امسال با گسترش ویروس کرونا، شب یلدا متفاوت از سال‌های دیگر است.

همه ساله از چند روز مانده به طولانی ترین شب سال، تقاضا برای خرید برخی اقلام به منظور اجرای این سنت دیرینه به حداکثر خود می رسد که امسال با وجود ویروس کرونا، شب یلدا متفاوت از سال های دیگر برگزار می شود.

بررسی‌ها از بازار مرغ و ماهی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌ها از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تا ۲۳ هزار تومان، سینه با کتف ۴۵ هزار تومان، سینه بدون کتف ۴۶ هزار تومان، فیله مرغ ۴۸ هزار تومان، قزل آلا ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان، سفید دریایی ۹۰ هزار تومان، آزاد ۳۵ هزار تومان، شوریده ۹۵ هزار تومان، سالمون نروژ ۱۳۰ هزار تومان، حلوا ۹۵ هزار تومان و شیر ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان است که برخی مسئولان انتقاداتی نسبت به این نرخ‌ها دارند.

با وجود اظهار نظر تولیدکنندگان مبنی بر فراوانی تولید خشکبار و تعادل قیمت به دلیل کاهش صادرات، اما بازار حرف دیگری برای گفتن دارد.

رصدها نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو پسته از ۱۸۰ تا ۲۸۰ هزار تومان، مغز فندق ۲۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۴۵ تا ۷۰ هزار تومان، کدو گوشتی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، بادام زمینی ۵۰ تا ۸۵ هزار تومان، نخودچی ۳۵ تا ۷۰ هزار تومان، آفتابگردان ۳۰ تا ۶۵ هزار تومان، مغز گردو ۲۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، کشمش ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان، مغز بادام درختی ۲۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، برگ زردآلو ۵۵ تا ۷۰ هزار تومان، بادام هندی ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان، آجیل شیرین مخصوص شب یلدا ۱۳۰ تا ۱۹۰ هزار تومان، آجیل مخلوط شور ۱۰۰ تا ۱۸۰ هزار تومان و آجیل چهار مغز ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است که نسبت به سال‌های قبل جهش چند برابری داشته است که امکان خرید برای بسیاری از دهک‌های جامعه وجود ندارد.

از روزها قبل بسیاری از مغازه‌های میوه فروشی به استقبال یلدا رفتند به طوری که بسیاری از پیاده روهای جلو مغازه‌ها از سبد و جعبه‌های میوه مخصوص این شب اعم از خرمالو، انار، هندوانه، ازگیل، پرتقال و دیگر میوه‌های رنگارنگ این فصل مملو است که بسیاری از رهگذران اقدام به خرید و برخی دیگر قیمت‌ها را سوال می‌کنند تا بتوانند در کانون گرم خانواده خود به دور از تجمع این شب را سپری کنند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات بازار شب یلدا و وضعیت تقاضا نسبت به شیوع ویروس کرونا با خبر شویم:

آرامش بازار مرغ در شب یلدا/ نرخ هر کیلو مرغ ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان و مرغ گرم ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. با توجه به عرضه مرغ منجمد و گرم با نرخ مصوب پیش بینی می شود که بازار مرغ در شب یلدا نوسان چندانی نداشته باشد.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه ۸۰ درصد نهاده دامی با نرخ مصوب تامین می شود، بیان کرد: اگر ۲۰ درصد مابقی نهاده های دامی با نرخ مصوب تامین شود، مرغداران به ادامه تولید دلگرم‌می شوند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: عدم تعادل بین عرضه نهاده و تقاضا موجب شد که شاهد افزایش جهش قیمت در برخی نهاده‌ها همچون کنجاله سویا باشیم.

این مقام مسئول مشکل کنونی سامانه بازارگاه را همچنان تاخیر در تحویل نهاده‌ها اعلام کرد.

وی ادامه داد: اگر این مشکل برطرف شود می‌توان امیدوار بود با تامین نهاده‌ها با قیمت مصوب بازار سیاه نهاده‌های دامی از بین برود.

آجیل شب یلدا چطور ضدعفونی کنیم؟

همتیان یکی از تولیدکنندگان خشکبار از فراوانی تولید اقلام آجیل و خشکبار خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، امسال در تولید بسیاری از اقلام نسبت به سال قبل کمبودی نداریم.

وی افزود: در طول تاریخ، آیینه دیرینه و سنت ایرانیان در شب یلدا برگزار شده و امسال با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و اجتناب از دورهمی ها در محیط خانواده این سنت برگزار می شود.

همتیان ادامه داد: به افراد توصیه می شود که از واحدهای صنفی معتبر اقدام به خرید آجیل و خشکبار کنند و برای اطمینان بیشتر پس از خرید نسبت به حرارت دادن آن در فر و روی گاز اقدام کنند که این امر موجب شده آلودگی های احتمالی از بین رود.

این تولیدکننده خشکبار کاهش صادرات را یکی دیگر از دلایل فراوانی محصول برشمرد و گفت: با توجه به گسترش ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، میزان صادرات کاهش یافت که این امر در تعادل قیمت در بازار داخل تاثیر گذار بوده است.

ثبات قیمت شکلات در بازار شب یلدا/بازار شکلات تعریفی ندارد

جمشید مغازه ای رئیس انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات، با اشاره به اینکه بازار شکلات تعریفی ندارد، اظهار کرد: با گسترش ویروس کرونا و کاهش قدرت خرید خانوار، تقاضا برای خرید ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: علی رغم آنکه حاشیه سود تولیدکنندگان از ۱۴ تا ۱۵ درصد به ۴ تا ۵ درصد کاهش یافته است، اما به سبب لوکس بودن این محصول در سبد خانوار و نبود کالا در سبد مصرفی، بازار شیرینی و شکلات تعریفی ندارد.

مغازه ای با اشاره به اینکه برنامه ای برای افزایش قیمت کماکان تا پایان سال نداریم، بیان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان سود خود را در سبد می بینند و چنانچه اتفاق خاصی در مواد اولیه رخ ندهد، برنامه ای برای افزایش قیمت شکلات در بازار نداریم.

رئیس انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات درباره بازار شکلات در شب یلدا بیان کرد: با گسترش ویروس کرونا و اجتناب در دورهمی‌ها پیش بینی می شود تقاضای چندانی برای خرید شکلات در بازار وجود نداشته باشد.

حباب ۵۰ درصدی قیمت ماهی در خرده فروشی

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه ماهی شب یلدا نداریم، اظهار کرد: با توجه به کاهش دورهمی و مهمانی‌ها، امسال سطح تقاضا در شب یلدا نسبت به سال‌های قبل کمتر است، اما در عرضه مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به دلایل گرانی ماهی در بازار افزود: با گسترش ویروس کرونا و تعطیلی مراکز مصرف‌کننده، قیمت ماهی ناشی از مشکلات سیستم عرضه همچنان بالاست، چرا که بسیاری از عرضه‌کنندگان و فروشندگان در مقاطعی از خرید ماهی از تولیدکننده استنکاف می‌کردند تا بتوانند با پایین نگه داشتن سطح عرضه توجیهی برای افزایش قیمت داشته باشند.

قاسمی حباب فعلی قیمت ماهی در بازار را ۲۰ تا ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: با اعمال نظارت دقیق بر سطح بازار شاهد سودجویی عوامل واسطه و دلال نیستیم که این امر در تامین امنیت غذایی تاثیر بسزایی دارد.

آرامش بازار هندوانه در شب یلدا

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران از فراوانی هندوانه در بازار خبر داد و گفت: با توزیع هندوانه تازه از نوار جنوبی کشور، کمبودی در عرضه وجود ندارد که بخواهد بر نوسان قیمت در بازار دامن بزند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه انار و خرمالو وجود ندارد، افزود: این محصولات در مهر و آبان برداشت شده و هم اکنون از ذخایر انباری و سردخانه‌ای در حال توزیع است، آنچه در این میان حائز اهمیت است خانوارها با خرید به میزان نیاز از گرانی‌های بی رویه جلوگیری کنند.

شادلو در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه شب یلدا وجود ندارد، تصریح کرد: با گسترش ویروس کرونا و کاهش دورهمی‌ها، کمبودی در عرضه محصولات باغی و هندوانه به عنوان اقلام اصلی شب یلدا وجود ندارد.

.
.
منبع : خبرفوری