سیاسی/ بین الملل واتیکان اعلام کرد، به دنبال تنش‌ها میان دولت و کلیسای بلاروس بر سر تبعید اسقف اعظم مینسک، نماینده ویژه رهبر کاتولیک‌های جهان با رئیس جمهور بلاروس دیدار کرد. واتیکان در بیانیه‌ای گفت: اسقف اعظم کلادیو گوگروتی، سفیر واتیکان در انگلیس و سفیر سابق واتیکان در بلاروس روز پنجشنبه با الکساندر لوکاشنکو، رئیس […]

سیاسی/ بین الملل 5fddba469efd3_5fddba469efd5 واتیکان اعلام کرد، به دنبال تنش‌ها میان دولت و کلیسای بلاروس بر سر تبعید اسقف اعظم مینسک، نماینده ویژه رهبر کاتولیک‌های جهان با رئیس جمهور بلاروس دیدار کرد.

واتیکان در بیانیه‌ای گفت: اسقف اعظم کلادیو گوگروتی، سفیر واتیکان در انگلیس و سفیر سابق واتیکان در بلاروس روز پنجشنبه با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس دیدار کرد تا نگرانی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان را نسبت به اوضاع کنونی در این کشور ابراز کند.

اسقف اعظم تادئوس کاندروزیئویچ که با دفاع از حقوق معترضان ضد دولتی این کشور لوکاشنکو را عصبانی کرده بود، در اوت سال جاری میلادی هنگامی که از مراسمی در لهستان به خانه باز می‌گشت، در مرز متوقف و از بازگشت به بلاروس منع شد.

خبرگزاری رسمی بلاروس موسوم به "بلتا" نشست روز پنجشنبه میان لوکاشنکو و گوگروتی را گزارش داد و تصویری از این دو مرد منتشر کرد اما به تبعید کاندروزیئویچ یا تنش‌ها در این کشور اشاره‌ای نکرد.

به دنبال اعتصاب‌ها و اعتراضات گسترده در بلاروس در پی انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت، لوکاشنکو تلاش کرده تا سلطه خود بر قدرت را تقویت کند.

دیپلمات‌های واتیکان نزدیک به پنج ماه است که تلاش کرده‌اند تا لوکاشنکو را متقاعد کنند که به کاندروزیئویچ اجازه بازگشت به بلاروس را بدهند اما تاکنون موفق نشده‌اند. اسقف اعظم پل ریچارد گالاگر، وزیر امور خارجه واتیکان در سپتامبر سفری به این کشور داشت.

یکی از منابع ارشد واتیکان گفت: سریر مقدس (اسقف‌نشین کلیسای کاتولیک) تلاش می‌کند تا کاندروزیئویچ را تا کریسمس بازگرداند.

.
.
منبع : خبرفوری