سیاسی/ بین الملل ارتش چین روز شنبه از تعقیب یک کشتی جنگی آمریکایی هنگام عبور از تنگه حساس تایوان خبر داد و چنین مأموریت‌هایی را که تحت عنوان "نگاه‌های عاشقانه" به طرفداران استقلال تایوان انجام می شود، محکوم کرد. چین که مدعی است تایوان تحت اداره دموکراتیک به این کشور تعلق دارد، از حمایت فزاینده […]

سیاسی/ بین الملل 5fddfaa8a741b_2020-12-19_16-35 ارتش چین روز شنبه از تعقیب یک کشتی جنگی آمریکایی هنگام عبور از تنگه حساس تایوان خبر داد و چنین مأموریت‌هایی را که تحت عنوان "نگاه‌های عاشقانه" به طرفداران استقلال تایوان انجام می شود، محکوم کرد.

چین که مدعی است تایوان تحت اداره دموکراتیک به این کشور تعلق دارد، از حمایت فزاینده آمریکا از این جزیره، از جمله فروش تسلیحات به آن و عبور دادن کشتی‌های جنگی از طریق تنگه تایوان، عصبانی شده و این موضوع روابط پکن-واشنگتن را دچار تنش بیشتری کرده است.

نیروی دریایی آمریکا گفته ناوشکن موشکی هدایت‌شونده "یواس‌اس ماستین" در ۱۹ دسامبر یک انتقال روتین از طریق تنگه تایوان را مطابق با قوانین بین‌المللی انجام داده است. انتقال این کشتی از تنگه تایوان بیانگر تعهد آمریکا به "هند و آرام" آزاد و باز است.

این دوازدهمین کشتی نیروی دریایی آمریکا است که امسال از تنگه تایوان عبور می‌کند.

ارتش چین، در بیانیه‌ای که توسط فرماندهی عرصه شرقی آن منتشر شد، گفت نیروهای هوایی و دریایی این کشور، کشتی را در مسیر خود تعقیب کرده و مورد نظارت قرار داده‌اند.

در بیانیه ارتش چین آمده است: چنین مأموریت‌هایی به طور عمدی مسئله تایوان را داغ می‌کنند چرا که از آرامش در تنگه تایوان می‌ترسند و نگاه‌های عاشقانه به نیروهای استقلال‌طلب تایوان ارسال می‌کنند که به طور جدی صلح و ثبات در تنگه را به خطر می‌اندازد.

این بیانیه افزود: آمریکا در حال مشارکت در نمایش زور است و سعی دارد از تایوان به عنوان گروگانی برای اهداف استراتژیک خودخواهانه خود استفاده کند.

در تایپه، وزارت دفاع تایوان گفت کشتی آمریکایی در جهت جنوبی پیش می‌رفته و این وزارت‌خانه نیز حرکات آن را تحت نظارت قرار داده و وضعیت عادی بوده است.

پکن باور دارد تسای اینگ-ون، رئیس جمهور تایوان متمایل به اعلام رسمی استقلال برای این جزیره است؛ امری که خط قرمز پکن محسوب می‌شود. تسای می‌گوید تایوان در حال حاضر هم کشور مستقلی به نام "جمهوری چین" (نام رسمی آن) است.

تسای در حالی تقویت نیروهای مسلح تایوان را اولویت قرار داده که ارتش چین مکرراً در نزدیکی این جزیره به فعالیت نظامی می‌پردازد، از جمله موردی که امسال پیش آمد و طی آن پکن، جت‌های جنگنده را در طول خط میانی تنگه تایوان، که مانند یک هائل غیررسمی عمل می‌کند، به پرواز درآورد.

.
.
منبع : خبرفوری