سیاسی/ بین الملل طرح واکسیناسیون عمومی در اسرائیل شروع شد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، اولین نفری بود که برای ترغیب مردم، در برابر دوربین‌های تلویزیون واکسن تزریق کرد. بخشی از مردم اسرائیل به کارایی و اهداف واکسن بدبین هستند. نخست‌وزیر ۷۱ ساله اسرائیل، عصر شنبه ۱۹ دسامبر در بیمارستانی در تل‌آویو و در […]

سیاسی/ بین الملل 5fdef2ec510de_2020-12-20_10-15 طرح واکسیناسیون عمومی در اسرائیل شروع شد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، اولین نفری بود که برای ترغیب مردم، در برابر دوربین‌های تلویزیون واکسن تزریق کرد. بخشی از مردم اسرائیل به کارایی و اهداف واکسن بدبین هستند.

نخست‌وزیر ۷۱ ساله اسرائیل، عصر شنبه ۱۹ دسامبر در بیمارستانی در تل‌آویو و در مقابل دوربین‌های تلویزیونی، واکسن کرونا زد. نفر دوم، یولی ادلستاین، وزیر بهداشت بود. به این ترتیب، طرح ایمن‌سازی عمومی در برابر کرونا به جریان افتاد.

اقدام نتانیاهو و وزیر بهداشت پیامی به شهروندان بود که به واکسن و کارایی آن اطمینان کنند. نوبت تزریق واکسن ریون ریولین، رئیس جمهور اسرائیل روز یکشنبه تعیین شده است.

دولت اسرا‌ئیل گفته است که کادر پزشکی و درمان و گروه‌های در معرض خطر در اولویت دریافت واکسن قرار دارند.

بنیامین نتانیاهو پس از تزریق واکسن از مردم دعوت کرد به او تاسی کنند و از مزایای دریافت یک گواهی سبزرنگ برخوردار شوند. او گفت با داشتن این برگه، افراد نیازی به قرنطینه و دوری از اجتماعات ندارند و می‌توانند به خرید یا رستوران بروند. اعلام شده است که این گواهی دو هفته بعد از دومین دوز واکسن به افراد داده می‌شود.

بسیاری از شهروندان اسرائیلی از جمله یهودیان ارتدوکس نسبت به هدف واکسیناسیون یا کارایی آن سوءظن دارند. نظرسنجی‌ها اما از تفاهم دو سوم مردم با تزریق واکسن حکایت می‌کنند.

واکسنی که هم‌اینک در اسرائیل وجود دارد، تولید داروسازی فایزر– بیون‌تک است، اما تل‌آویو واکسن‌های مدرنا و استرازنکا را نیز سفارش داده است.

دو ماه قبل، وزیر خارجه ‌آلمان پس از سفر به اسرائیل، به اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد که اسرائیل نیز مجاز باشد از سهمیه ۴۰۰ میلیون دوز واکسن اروپا استفاده کند. هایکو ماس دلیل این پیشنهاد را "رابطه خاص" این کشور با اسرائيل عنوان کرد.

در اسرائیل تاکنون سه هزار و ۷۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا درگذشته‌اند. آلودگی‌های جدید در دو ماه گذشته روند صعودی داشته‌ و دولت در حال تصمیم‌گیری برای تشدید شماری از مقررات است.

.
.
منبع : خبرفوری