آذر را باید ماه سیاه دلالان و سودجویان بازار خودرو نامید، روزهایی که بازار در رکود کامل فرو رفت و کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ ها اتفاق افتاد و به نظر می رسد روند ریزشی قیمت ها همچنان ادامه دار باشد. مهرنوش حیدری- بازار خودرو با تعطیلی اجباری دو هفته‌ای اصناف وارد فاز رکود […]

بازار خودرو تغییر مسیر داد/کوچ دلالان و سرمایه‌گذاران از بازار

آذر را باید ماه سیاه دلالان و سودجویان بازار خودرو نامید، روزهایی که بازار در رکود کامل فرو رفت و کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ ها اتفاق افتاد و به نظر می رسد روند ریزشی قیمت ها همچنان ادامه دار باشد.

مهرنوش حیدری- بازار خودرو با تعطیلی اجباری دو هفته‌ای اصناف وارد فاز رکود شد و طبق اعلام فعالان بازار در این مدت تقریبا هیچ معامله‌ای صورت نگرفت و هرآنچه به عنوان قیمت در فضای مجازی منتشر می شد نشانه های تلاش دلالان برای بازار گرمی کاذب بود.

بیشتر بخوانید:

وزیر صمت:دلالان خودرو حتما متضرر می‌شوند

کاهش ۲۵ تا ۴۳ میلیونی پژو ۲۰۷ در یک ماه

بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد یکی از دلایل به کف رسیدن معاملات خودرو در بازار، نوسان قیمتی است، از یک سو خریداران در انتظار کاهش بیشتر نرخ‌ها هستند و از طرفی فروشندگان قیمت های کنونی را مناسب برای معامله نمی‌دانند . با این حال حجم فروشندگان بازار به شکلی محسوس بالاتر از تعداد خریداران است.

به طور کلی قیمت خودرو در آذرماه بین ۲۰ تا۲۵ درصد کاهش یافت

در عین حال خروج دلالان و سرمایه‌گذاران از بازار خودرو نیز در افت حجم معاملات بی تاثیر نیست چرا که بررسی ها نشان می‌دهد انتظارات تورمی در بازار خودرو کاهش داشته است. کاهش انتظارات تورمی سبب ده است دلالان و سرمایه گذاران این بازار را برای کسب سود مناسب تشخیص ندهند.

کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت خودرو در ۳۰ روز

نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره وضعیت بازار خودرو در آذرماه به خبرآنلاین گفت: اوایل آذرماه به دلیل افت نرخ دلار و شرایط سیاسی دنیا، قیمت ها به شدت در بازار خودرو افت کرد اما از دو قبل به این سو تقریبا بازار راکد شده و خرید و فروشی انجام نمی شود.

نعمت الله کاشانی نسب افزود: قیمت‌ها افت کرده و کسانی که دارای خودرو بودند اکنون نسبت به فروش آنها دست نگه‌ داشته اند تا از ضرر بیشتر خود جلوگیری کنند و منتظر هستند تا بتوانند خودروهای خود را با قیمت های بالاتری در آینده به فروش برسانند؛ این در حالی است که خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها نسبت به خرید اقدام نمی کنند.به گفته وی پیش از این ۹۰ درصد خریداران را سرمایه‌گذاران تشکیل می‌دادند نه مصرف کنندگان.

وی تصریح کرد: ثبات نرخ دلار در محدوده قیمتی ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان سبب شده تا بازار خودرو دچار رکود شود و حتی سیر نزولی قیمت ها در این بازار نیز بسیار کند شده است.

وی درباره میزان ریزش قیمت خودروهای داخلی در یک ماهه آذرماه بیان کرد: به طور کلی قیمت خودرو در آذرماه بین ۲۰ تا۲۵ درصد کاهش یافت اما چند روزی است که سیر نزولی خودروها تقریبا متوقف شده است.

دیگر کسی در بازار، خودرو را با امید فروش با قیمت بالاتر در آینده،‌خریداری نمی کند در حالی که پیش از این ۹۰ درصد خریداران را سرمایه‌گذاران تشکیل می‌دادند نه مصرف کنندگان

وی در پاسخ به این سوال که آیا حباب قیمت خودرو در بازار تخلیه شده است؛ اظهار کرد: بله، اما شرایط بازار ممکن است ادامه دار شود اما اکنون تولید دو شرکت بزرگ خودروساز کشور نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است به عبارت بهتر کمبودی در زمینه عرضه خودرو در بازار وجود ندارد. بازار بر پایه عرضه و تقاضا حرکت می کند زمانی که عرضه زیاد باشد در مقابل تقاضا کاهش یابد سبب نزول قیمت ها می شود و همین مساله در بازار خودرو اتفاق افتاده است.

کاشانی نسب تاکید کرد: به طور کلی شرایط به صورتی پیش رفته که خودرو ویژگی سرمایه‌ای خود را در بازار از دست داده است؛ این در حالی است که درماههای گذشته خودرو را با هدف سرمایه گذاری خریداری و نگهداری می کردند در حالی که در واقعیت خودرو کالایی مصرفی است نه سرمایه ای.وی ادامه داد: اکنون کسی خودرو را با امید فروش با قیمت بالاتر در آینده،‌خریداری نمی کند.

نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تصریح کرد:همین مساله سبب رکود بازار و تثبیت نسبی قیمت ها شده است.

خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت خودرو

وی اظهار کرد: وقتی بازار نزولی می شود، خریدار ترجیح می دهد صبر کند تا شاید قیمت ها بیشتر کاهش یابد. بازار خودرو باید بازار مصرفی باشد نه سرمایه ای؛ تا پیش از یک ماه قبل بازار خودرو سرمایه ای بود و خودرو با هدف حفظ و افزایش سرمایه خریداری می شد اما اکنون این اتفاق نمی افتد و در واقع مصرف کننده واقعی خودرو خریداری می‌کند.وی گفت: مصرف کننده واقعی هم با مشاهده سیر کاهشی قیمت‌ها نسبت به خرید صبر می‌کند تا شاید قیمت‌ها بیشتر کاهش یابد و این اتفاق سبب رکود بازار و خالی شدن آن از مشتری شده است.

دلالان در حال خروج از بازار خودرو

وی درباره فعالیت دلالان در بازار خودرو توضیح داد: اکنون بازار خودرو برای دلالان جذابیت ندارد و به همین دلیل این بازار در حال خالی شدن از حضور دلالان است.مصرف کننده واقعی برای خرید مراجعه می کند و شرایط به گونه ای شده که دلالان نمی توانند به اصطلاح در بازار عرض اندام کنند زیرا پیش بینی بازار خودرو این گونه نیست که امروز خودرو خریداری کنند و چندی بعد با سود بفروشند.

کاشانی نسب گفت: به همین دلیل دلالان در حال خروج از بازار خودرو رفتن به سوی سایر بازارها هستند.

وی در پاسخ به این سوال که با کمرنگ شدن حضور دلالان در بازارآیا قیمت‌ها تعدیل خواهد شد؛ عنوان کرد: اگر عرضه خودرو از سوی دو شرکت بزرگ خودروسازی تداوم داشته باشد که به نظر می رسد این روند ادامه دار باشد و هر روز بر تعداد خودروهای تولیدی و عرضه آنها به بازار افزوده می شود؛ بازار سامان می یابد.

وی خاطر نشان کرد: اکنون میزان عرضه خودرو در بازار از میزان تقاضا بسیار بیشتر شده است.

ریسک شدید خرید و فروش وکالتی خودرو

نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره خرید و فروش وکالتی خودرو گفت: خودروهای صفر تازه تحویلی قابلیت خرید و فروش ندارند زیرا این خودروها سند ندارند و کسی ریسک نمی کند و فروشنده مجبور به فروش خودرو با پلاک ثبتی خود می شود و نمی داند خریدار نهایی چه کسی است و ممکن است در آینده دچار مشکلاتی شود در مقابل خریداران نیز چننین ریسکی هم انجام نمی دهند زیرا برای خرید یک خودرو باید ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان بپردازد در حالی که سند آن را یکی، دو سال دیگر دریافت کند.

وی اظهار کرد: با توجه به ریسک بالای این کار باید گفت؛ چنین معاملاتی شاید به ندرت انجام شود که بنده تاکنون شاهد آن نبوده ام.

کاهش قیمت خودروها تا کجا؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان به کاهش قیمت خودروها در بازار و رسیدن آن به نرخ کارخانه و یا کمتر از آن امیدوار بود، بیان کرد: خیر نمی توان چنین انتظاری داشت زیرا قیمت های محصولات دو شرکت سایپا و ایران خودرو در اصل قیمت‌هایی هستند که بر روی آنها از سوی شورای رقابت و سازمان حمایت مطالعه شده و قیمت‌ها بر مبنای قیمت تمام شده تولید است و درصد سودی برای خودروسازان در نظر می گیرند و این گونه نیست که محصولات را با قیمت و سود دلخواه خود به فروش برسانند.

قیمت بنز و بی ام وی ۳۰ درصد و قیمت خودروهای کره ای ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است

کاشانی نسب درباره کمتر بودن قیمت بازار محصولات برخی برندها مانند مدیران خودرو نسبت به قیمت های کارخانه ای توضیح داد: بنده نمی دانم چه اتفاقی افتاده است اما دو شرکت بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو، تمام قیمت‌هایی که اعلام می کنند حساب شده و قانونمند است و نمی توانند رأسا نسبت به ارائه قیمت ها اقدام کنند.

کاهش ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت خودروهای خارجی در آذر

کاشانی نسب درباره وضعیت بازار خودروهای خارجی عنوان کرد: بازار این خودروها نیز راکد است و خرید و فروشی صورت نمی گیرد.

وی درباره میزان ریزش نرخ خودروهای خارجی گفت: کاهش قیمت ها بستگی به نوع خودروها دارد برای نمونه قیمت های خودروهای برند بی ام و یا بنز بسیار بی دلیل و شدید افزایش یافته بود. قیمت این دسته از خودروها تا ۳۰ درصد نیز افت داشته است.

وی بیان کرد: در مقابل خودروهای کره‌ای ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش قیمت داشتند اما اکنون بازار این خودروها نیز راکد شده است. برای نمونه در این مدت خودرویی که قبلا به نرخ ۳ میلیارد تومان فروخته می شد اکنون به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: برخی از مالکان خودروهای خارجی با توجه به کاهش قیمت ها راضی به فروش و ضرر نیستند بنابراین نسبت به فروش خودروی خود اقدام نمی کنند.

وی افزود: این در حالی است که اگر کسی اجبار به فروش خودروی خارجی خود را دارد باید بداند ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر قیمت خودروی خود را بفروشد.

وی تاکید کرد: به دلیل افت شدید قیمت ها در این مدت، خریداری وجود ندارد و مشتریان تصور می کنند که ممکن است قیمت ها بیشتر کاهش یابند بنابراین خرید و فروشی در بازار خودروهای خارجی انجام نمی شود.

وضعیت بازار خودرو در زمستان ۹۹

وی درباره وضعیت بازار خودرو در دی ماه و فصل زمستان گفت: امیدواریم بازار سامانی یابد و مصرف کننده واقعی در بازار حضور یابد و بتواند خرید خود را انجام دهد نه اینکه افراد خودرو را با هدف گران شدن و سود در آینده، خریداری کنند.

کاشانی نسب ادامه داد: بازار قابل پیش بینی نیست البته تصور بنده بر این است که اکنون قیمت ها تقریبا به کف بازار رسیده و اگر میزان تولید بسیار بیشتر از میزان فعلی باشد، احتمال کاهش قیمت ها وجود دارد. حدود ۱۰ روز است که قیمت ها در بازار خودرو ثابت مانده است.

۲۲۳۲۲۴