سیاسی/ بین الملل دولت جمهوری آفریقای مرکزی، فرانسوا بوزیزه، رئیس جمهوری سابق این کشور را به طراحی کودتا متهم کرده است. شبه نظامیان تهدید کرده‌اند که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در جمهوری آفریقای مرکزی که ۲۷ دسامبر سال جاری میلادی برگزار می‌شود، بانگی، پایتخت این کشور آفریقایی را هدف حملات خود […]

سیاسی/ بین الملل 5fdf0f78441a1_2020-12-20_12-16 دولت جمهوری آفریقای مرکزی، فرانسوا بوزیزه، رئیس جمهوری سابق این کشور را به طراحی کودتا متهم کرده است.

شبه نظامیان تهدید کرده‌اند که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در جمهوری آفریقای مرکزی که ۲۷ دسامبر سال جاری میلادی برگزار می‌شود، بانگی، پایتخت این کشور آفریقایی را هدف حملات خود قرار می‌دهند.

دولت این کشور گفته که بوزیزه قصد دارد تا پیش از برگزاری انتخابات، کودتایی در کشور راه بیندازد.

دولت بانگی که کنترل کمی بر حومه پایتخت دارد، گفته که رئیس جمهوری سابق تمایل دارد تا با همراهی حامیانش وارد پایتخت شود. بوزیزه از سوی دادگاه عالی جمهوری آفریقای مرکزی از شرکت در این انتخابات منع شده است. دادگاه درخواست وی را برای شرکت در انتخابات به دلیل حکم پیگرد بین‌المللی از سوی جمهوری آفریقای مرکزی به اتهام قتل، شکنجه و دستگیری‌های خودسرانه رد کرده است.

بوزیزه گفته که این تصمیم را می‌پذیرد اما دولت بانگی مدعی است که وی تلاش می‌کند تا کشور را به بی ثباتی بکشاند به طوریکه سخنگوی دولت گفته است: این به وضوح یک اقدام کودتایی است که دولت در این دوره از انتخابات آن را محکوم می‌کند.

در همین حال، رهبران سه گروه اصلی شورشی که کنترل مناطق وسیعی از این کشور را در اختیار دارند اعلام کردند که ائتلافی تشکیل داده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز از تمامی طرف‌های درگیر در جمهوری آفریقای مرکزی خواسته تا با یکدیگر همکاری کنند تا یک انتخابات معتبر برگزار شود. نیروهای صلح‌بان سازمان ملل نیز در پی یکسری خشونت‌ها در این کشور آفریقایی مستقر شده‌اند.

بوزیزه ۷۴ ساله که در ۲۰۱۳ و با کودتا در راس کار قرار گرفت در همان سال هم پس از آن که گروهی از شبه نظامیان کنترل بانگی را به دست گرفتند، برکنار شد.

اپوزیسیون نیز نگران تقلب گسترده و احتمالی در انتخابات هستند.

.
.
منبع : خبرفوری