سیاسی/ بین الملل "در حالیکه ارتش آمریکا در تکاپوی رسیدن به ضرب‌الاجل وسط ژانویه ۲۰۲۱ برای کاهش تعداد نیروهایش به ۲۵۰۰ تن در افغانستان است اما مساله مهم اینکه تعداد نیروهای ناتو در افغانستان بیش از نیروهای آمریکایی است." پایگاه خبری میلیتاری در گزارشی می‌نویسد: تا پایان فوریه سال جاری میلادی و وقتی که دولت […]

سیاسی/ بین الملل 5fe1b569b817e_5fe1b569b8180 "در حالیکه ارتش آمریکا در تکاپوی رسیدن به ضرب‌الاجل وسط ژانویه ۲۰۲۱ برای کاهش تعداد نیروهایش به ۲۵۰۰ تن در افغانستان است اما مساله مهم اینکه تعداد نیروهای ناتو در افغانستان بیش از نیروهای آمریکایی است."

پایگاه خبری میلیتاری در گزارشی می‌نویسد: تا پایان فوریه سال جاری میلادی و وقتی که دولت آمریکا با طالبان بر سر خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان در بازه زمانی ۱۴ ماهه و در صورت رعایت شروط ذکر شده در قرارداد،‌ توافق کرد، حدود ۱۳ هزار سرباز ایالات متحده در افغانستان مستقر بودند.

یکی از مقام‌های ارشد دفاعی آمریکا در این باره می‌گوید: حالا حدود ۴۰۰۰ سرباز در افغانستان هستند و این تعداد هم به سرعت در حال کاهش است.

اما تا اواخر نوامبر ۲۰۲۰، حدود ۱۱ هزار سرباز ناتو از چند کشور عضو در افغانستان باقی ماندند که این تعداد، سربازان آمریکایی را نیز شامل می‌شود. بزرگترین گروه سربازان از آلمان، انگلیس و ایتالیا هستند که هر کدام از ژوئن سال جاری میلادی ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ سرباز داشتند.

یکی از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید: خوشبختانه شرکای ما در ناتو در اجرای تعهداتشان در این ماموریت و در قبال مردم افغانستان بسیار خوب بوده‌اند. آنها می‌خواهند به آموزش، توصیه و کمک به ما ادامه دهند و درباره این مساله صریح هستند.

او ادامه داد: این دقیقا چیزی است که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو همیشه می‌گوید؛ با هم باشید. شرکای ناتو این حقیقت را دوست دارند که ما با آنها در این موارد همکاری داریم.

پنتاگون در پی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در نوامبر ۲۰۲۰ زمان بندی جدید خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را اعلام کرد. در آن زمان، حدود ۴۵۰۰ سرباز آمریکایی هنوز در افغانستان بودند.

استولتنبرگ به سرعت نسبت به طرح خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان واکنش نشان داد و گفت: طالبان هنوز به تعهداتش که در توافق آمده، عمل نکرده و این خروج زودهنگام می‌تواند این کشور را به بهشت گروه‌های تروریستی بدل کند.

او در نوامبر گفته بود: همانطور که می‌دانید،‌ آمریکا اعلام کرده که تعداد نیروهایش را در افغانستان کاهش می‌دهد اما هیات ناتو در این کشور باقی می‌ماند. ما به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهیم.

ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان و ماموریت حمایت قاطع ناتو با ابراز اطمینان از توانایی ارتش آمریکا برای رسیدن به این مهلت تعیین شده گفت: حدود ۱۵۰۰ سرباز باید ظرف چند هفته افغانستان را ترک کنند. ما سرعت لازم را داریم. ما چندین پایگاه در افغانستان داریم که در طول این چند سال حضورمان در این کشور ایجاد شده‌اند. البته هنوز هم پایگاه‌هایی در افغانستان است اما کوچکتر هستند. شما هنوز توانایی انجام ماموریتی که تاکنون انجام می‌دادید را دارید البته این بار با پایگاه‌های کوچکتر و محدودتر.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی به سفر ژنرال میلر و زلمای خلیلزاد، فرستاده آمریکا در امور افغانستان به بروکسل، مقر ناتو اشاره کرد که تعیین کننده حمایت ناتو از مذاکرات صلح بین گروه شبه نظامی طالبان و دولت کابل است. این گفتگوها قرار است اوایل سال آتی میلادی با توجه به تعیین قوانینی برای آن، از سر گرفته شود.

در حالیکه ارتش آمریکا در حال کاستن از تعداد ماموریت‌های خود در افغانستان است و تمرکز بر مقابله با تروریسم و حمایت مشورتی با تعداد کمی از نیروهاست، ناتو اهداف خودش را برای حفظ نیروهایش در افغانستان ادامه می‌دهد.

یکی از مقام‌های ارشد ارتش آمریکا می‌گوید: می‌دانیم که آنها در کجا و در چه ماموریتی می‌خواهند به کار خود ادامه دهند و ما با آنها کار می‌کنیم. مشخص است که برخی از کشورهای ناتو روابط کاری شامل آموزش، توصیه و کمک را برای نیروهای امنیتی افغان در یک دهه یا بیشتر داشته‌اند.

این مقام ارشد ادامه داد: ما می‌خواهیم این روابط را با نیروهای امنیت ملی افغان و ارتش افغانستان حفظ کنیم، ما می‌خواهیم این اقدامات ادامه یابند و تقویت شوند. ما با شرکایمان برای تضمین این فرایند همکاری می‌کنیم و در عین حال با هم همکاری داریم. ماموریت‌هایی که ما همچنان ادامه می‌دهیم برای شرکای ما در ناتو توجیه پذیر هستند.

.
.
منبع : خبرفوری