سیاسی/ سیاست خارجی نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد هرگونه پیشنهاد برای مذاکره مجدد بر سر برجام یا افزودن بندهای جدید به آن خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است و از نظر ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست. مجید تخت روانچی در نشست آنلاین بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت […]

سیاسی/ سیاست خارجی 5fe2363fccb2c_5fe2363fccb35 نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد هرگونه پیشنهاد برای مذاکره مجدد بر سر برجام یا افزودن بندهای جدید به آن خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است و از نظر ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست.

مجید تخت روانچی در نشست آنلاین بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، برجام به عنوان یک راه‌حل مناسب و بلندمدت برای اختلافات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، ایجاد روابط جدید با ایران، تسهیل و تقویت روابط تجاری نرمال با ایران به امضا رسید.

وی افزود: برجام از دل مذاکرات بسیار سخت شامل گرفتن و دادن امتیازات حاصل شد. هرگونه پیشنهاد برای مذاکره مجدد بر سر برجام یا افزودن بندهای جدید به آن خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است و از نظر ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست.

تخت روانچی ادامه داد: آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و از زمان تاکنون به روابط تجاری ایران با شرکای دولتی و خصوصی آسیب زده است.

دیپلمات ایرانی گفت: آمریکا با این کار به طور مستمر از تعهدات خود عدول کرده و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نیز نقض کرده است.

وی تاکید کرد: آمریکا با قرار دادن کشورهای دیگر بر سر این دوراهی که یا از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ خودداری کنند و یا با تحریم‌های یکجانبه مواجه شوند، نه‌تنها خودش قطعنامه ۲۲۳۱ را نقش کرده است بلکه به‌طور چشمگیری مانع اجرای قطعنامه توسط دیگر کشورها شده است.
تخت روانچی افزود: آمریکا همچنین از حکم دیوان کیفری بین‌المللی (دیوان لاهه) مبنی بر اینکه این کشور باید موانع تجارت بشردوستانه [سایر کشورها] با ایران را رفع کند، سرپیجی کرده است.

وی افزود: در چهار سال گذشته، آمریکا بیش از ۱۵۰۰ تحریم علیه ایران اعمال کرده و تمامی بخش های اقتصاد ایران را هدف قرار داده و تقریباً تمامی عواید ایران از برجام را از بین برده است. چنین تحریم‌هایی که انتظار می رود تعداد آنها حتی تا آخرین دقایق حضور دولت کنونی آمریکا در قدرت نیز افزایش یابد، در واقع یک جنگ تمام عیار است که در آن، ابزار اقتصادی جایگزین سلاح شده است.تحریم‌ها مانع واردات کالاهای بشردوستانه نظیر تجهیزات درمانی و داروهای حیاتی برای بیماریهای خاص و دشوار می‌شود.ادعای آمریکا در مورد معاف بودن اقلام بشردوستانه از تحریم ها کاملا دروغ است. به عنوان مثال، حتی امروزه هم ما نمی توانیم به آسانی داروهای تسکین مشکلات تنفسی آسیب دیدگان از سلاح های شیمیایی را سلاح‌هایی را که توسط برخی کشورهای غربی به صدام ارائه و توسط وی در تجاوز به ایران استفاده شد، وارد کنیم.

.
.
منبع : خبرفوری