سیاسی/ بین الملل عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اعلام کرده که دور دوم مذاکرات صلح بار دیگر در قطر برگزار خواهد شد. در اعلامیه شورای عالی مصالحه ملی افغانستان آمده که عبدالله در نشست امروز، یکشنبه این شورا گفته که کشورهای حمایت کننده و تسهیل کننده صلح افغانستان که برای میزبانی دور […]

سیاسی/ بین الملل 5fe87715e7e03_5fe87715e7e05 عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اعلام کرده که دور دوم مذاکرات صلح بار دیگر در قطر برگزار خواهد شد.

در اعلامیه شورای عالی مصالحه ملی افغانستان آمده که عبدالله در نشست امروز، یکشنبه این شورا گفته که کشورهای حمایت کننده و تسهیل کننده صلح افغانستان که برای میزبانی دور دوم مذاکرات اعلام آمادگی کرده بودند، به دلیل دشواری‌ها و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا از میزبانی قطر حمایت کرده‌اند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و عبدالله صبح امروز دیدار کرده و درباره محل مذاکره و روند صلح گفتگو کرده‌اند.

پیش از این مشاور امنیت ملی افغانستان گفته بود که دور دوم مذاکرات باید در داخل افغانستان صورت بگیرد. مذاکرات صلح بعد از حدود ۹۰ روز برای حدود سه هفته به منظور مشورت هیأت‌های دو طرف با رهبرانشان، متوقف شده بود و قرار است ۱۶ دی دور دوم آن آغاز شود.

نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی با هیأت مذاکره کننده افغانستان، به هدف مشورت دهی روز گذشته آغاز شد. این نخستین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی با هیأت مذاکره کننده افغانستان است.

شورای عالی مصالحه گفته که در نشست امروز درباره اولویت‌بندی دستور کار مذاکره، تقویت هیأت مذاکره کننده، تقویت روحیه اتحاد و اجماع ملی، فراگیر بودن روایت صلح، اهمیت و ضرورت فوری آتش‌بس، توقف کشتار و خون‌ریزی مردم بی‌گناه افغانستان، حقوق اساسی شهروندان و آزادی بیان بحث و تبادل نظر شده است.

این نهاد افزود که اعضای جلسه توافق کرده‌اند که هیأت مذاکره‌ کننده‌، مورد حمایت و اعتماد افغانستان بوده و این هیأت تنها نماینده دولت و شهروندان افغانستان است.

در این نشست همچنین تصویب شده که یک کمیته فنی ایجاد ‌شود تا قبل از حرکت هیأت برای شرکت در دور دوم مذاکرات، اولویت‌های افغانستان را ترتیب و تدوین کند و بعد از تأیید کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی، به عنوان رهنمود حمایتی برای هیأت مذاکره‌کننده از آن استفاده شود.

این در حالی است که امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان صبح امروز با اشاره به دومین نشست شورای عالی مصالحه گفته که طالبان اعتقادی به زندگی مسالمت آمیز با افغانستان جدید ندارد.

او در یادداشت نشست‌های امنیتی روزانه‌اش نوشته که پس از شنیدن صحبت و تبصره هیأت مذاکره کننده دولت در دومین نشست شورای عالی مصالحه به این نتیجه رسیده است.

صالح گفته که توافق دوحه برای این گروه "اعتماد به نفس کاذب و پوشالی" ایجاد کرده است و نهادهای امنیتی چون وزارت دفاع، داخله/کشور و امنیت ملی باید به این گروه "تفهیم کند که در اشتباه‌اند."

آمریکا و طالبان در زمستان سال گذشته در دوحه توافقنامه صلح امضا کردند.

.
.
منبع : خبرفوری