هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، درباره مرمت، بازسازی و هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران صحبت کرد و توضیحاتی را درباره دلیل تاخیر آماده‌سازی موزه‌ هنرهای معاصر ارائه داد. به گزارش‌ خبرگزاری خبرآنلاین، امروز(دوشنبه ۸دی) نشست خبری مرمت، بازسازی و هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی، […]

توضیحات مدیران هنرهای تجسمی درباره تاخیر در بازسازی موزه هنرهای معاصر

هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، درباره مرمت، بازسازی و هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران صحبت کرد و توضیحاتی را درباره دلیل تاخیر آماده‌سازی موزه‌ هنرهای معاصر ارائه داد.

به گزارش‌ خبرگزاری خبرآنلاین، امروز(دوشنبه ۸دی) نشست خبری مرمت، بازسازی و هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی، رییس موزه هنرهای معاصر تهران، رضا عابدینی طراح گرافیک و زهرا نوروزی، رییس اداره نظارت بر پروژه های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی برگزار شد.

در بخش ابتدایی این نشست، هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، درباره دلیل تاخیر بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران گفت: «تا امروز به این صراحت نمی‌توانستیم دلیل را بیان کنیم اما نکته اول این است که این بازسازی قرار است در جایی انجام شود که نفایس ارزشمندی در آن‌جا قرار دارد و حفاظت از آن‌ها بحث بسیار مهمی بود.»

او ادامه داد: «در ابتدا این بحث مطرح شد که چگونه می‌توان این جابه‌جایی را انجام داد اما حجم آثار و مباحث امنیتی خروج آثار از موزه بحث حساسی بود و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بهترین جای نگهداری از آثار، خود موزه است. نکته بعدی این‌که در پروژه‌های عمرانی چند جبهه کاری را شروع می‌کنیم و کار در چند جبهه پیش می‌رود، نکته مهم این است که اگر فعالیتی انجام دهید که گرد و غبار بلند کند، موزه و آثار درون آن را دچار مشکل می‌کند و این‌که هر بحث عمرانی باید جدا انجام می‌شد در زمان‌بندی و تاخیر آن تاثیر داشت.»

مظفری درباره تغییر زمان‌بندی کار توضیح داد: «تغییر مقادیر و حجم کار باعث می‌شد زمان‌بندی تغییر پیدا کند، زمانی که قرار باشد خونه خودتان را بازسازی کنید با یک معمار در ارتباط هستید و او تغییر قیمت را به شما می‌گوید، شما در این‌باره تصمیم مالی می‌گیرید، اما سیاست اقتصادی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این‌گونه است‌ که برای هر ریال مناقصه‌ای انجام می‌شود و کم‌ترین قیمت پیشنهاد می‌شود و همین موضوع کار را یک مقدار کندتر کرد. علاوه بر این موضوع، پس از همه‌گیری کرونا و تعطیلی کارگاه‌های معماری، این زمان‌بندی به تعویق افتاد ما وعده داده بودیم در بهار ۹۹کار را به اتمام برسانیم اما این‌کار انجام نشد و دلیلش هم همین موضوعات بود.»

مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: «در نهایت مرمت موزه هنرهای معاصر تهران تمام شده و هم اکنون در تدارک افتتاحیه است که در آینده نزدیک موزه بازگشایی می‌شود. همچنین در ۱۰ روز آینده یک نشست خبری دیگری برگزار می‌شود که تاریخ بازگشایی و برنامه‌های افتتاحیه و آینده موزه در آن اعلام خواهد شد.»

مظفری درباره بانک اطلاعات آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نیز گفت: «هم‌زمان با آغاز مرمت موزه هنرهای معاصر تهران تدوین و آماده سازی بانک اطلاعات آثار گنجینه نیز آغاز شد و قبل از بازگشایی موزه، اطلاعات دقیق و مستند آثار روی سامانه قرار می‌گیرد.»

زهرا نوروزی، رییس اداره نظارت بر پروژه های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم درباره بهبودسازی موزه هنرهای معاصر گفت: «در اولویت اول گروه بهسازی، قرار بود آثار آسیب نبینند و همین موضوع، سرعت کار را کم‌تر کرد چرا که انجام فعالیت‌ها باید به گونه‌ای می‌بود که هیچگونه گرد و خاکی روی آثار نمی‌نشست و در جابه‌جایی هم آسیبی نمی‌دیدند. در بخش دوم کار نیز بحث رسیدگی و اصلاح اصلی مطرح شد. شیشه‌ها دوجداره شدند تا گرما و سرما به آثار آسیب نزنند. در بخش گالری‌ها، نورپردازی و زیربنای نور رسانی فراهم شد، طراحی سیستم تاسیساتی تغییر پیدا کرد، کف پوش‌ها و بخش داخلی و خارجی دیوارها نوسازی شد، اتاق مانیتورینگ بهسازی شد، همچنین اعلام حریق هوشمند نیز انجام شد، با تغییر این موارد، ظرفیت گنجینه ۲۰تا ۲۵درصد افزایش پیدا کرد.»

در ادامه نشست، احسان آقایی، رییس موزه هنرهای معاصر درباره فضای این مجموعه توضیح داد: «هیچ فضای جدیدی به موزه اضافه نشده است، حتی فضاهای الحاقی که به صورت غیرقانونی و غیر درست به فضا اضافه شده بود هم حذف شد، ما همان فضاهای سابق را بازتعریف کرده‌ایم.»

آقایی در ادامه به ضرورت هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران پرداخت و گفت: «هر مجموعه متشخصی داری یک هویت بصری است و این توجه به هویت بصری، عموما از موزه‌ها آغاز شده است. اما موزه هنرهای معاصر تهران فاقد هویت بصری به این معنا بود. قبل از انقلاب اسلامی از یک فونت زرد در موزه استفاده می‌شد و بعد از انقلاب اسلامی، یک نشانه برای موزه توسط جواد پویان طراحی شد و در دوره‌ای دیگر صداقت جباری، فونتی را برای موزه طراحی کرد و این جریان در بخش‌های گوناگون ادامه داشت اما هماهنگی لازم را با هم نداشتند. در دوره جدید یک تم جدید با عنوان ققنوس برای موزه درنظر گرفته شده است که همه بخش‌ها و جنبه‌های موزه را با یک هماهنگی در هویت بصری شامل می‌شود. دراین مسیر، روی هویت صوتی موزه نیز طراحی و کار می‌شود. البته لوگوی موزه هنرهای معاصر تهران کنار گذاشته نخواهد شد، ولی یک هویت بصری منسجم طراحی می‌شود.»

در پایان این نشست، رضا عابدینی، طراح گرافیک که طراحی هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران را نیز بر عهده دارد، گفت: «در جریان طراحی هویت بصری برای موزه هیچ چیزی خراب نشد، چراکه هویت بصری مشخصی از قبل وجود نداشته است. طراحی هویت بصری به گونه‌ای پیش رفت تا معاصر بودن حفظ شود و حسی هم که از موزه داشتم، مورد توجه بود.»

او ادامه داد: «در این سال‌ها تلاش کردم کارهایم وجه ایرانی داشته باشد، ولی اگر در لوگوی موزه چنین مشخصه‌ای کم‌تر مشاهده می‌شود، به این خاطر است که قرار است موزه هنرهای معاصر تهران در بیرون از ایران نیز دیده شود و با توجه به این‌که کارکرد این موزه، مدرن و معاصر است و فعالیت‌هایی که قرار است انجام دهد در همین زمینه است، تصمیم گرفتم که هویت بصری موزه نیز مدرن باشد.»

۲۴۱۲۴۵