آغاز واکسیناسیون در انگلستان و آمریکا جان تازه به بازارهای جهانی بخشیده بود که انتشار اخبار شیوع گونه جدید و جهش یافته ویروس کرونا، امیدواری ها به بهبود وضعیت اقتصاد جهانی را کم رنگ کرد. به طوری که در هفته منتهی به ۲۵ دسامبر قیمت نفت و بهای فلزات پایه کاهش و ارزش دارایی های […]

افت و خیز بازارها ناشی از جهش ویروس کرونا

آغاز واکسیناسیون در انگلستان و آمریکا جان تازه به بازارهای جهانی بخشیده بود که انتشار اخبار شیوع گونه جدید و جهش یافته ویروس کرونا، امیدواری ها به بهبود وضعیت اقتصاد جهانی را کم رنگ کرد.

به طوری که در هفته منتهی به ۲۵ دسامبر قیمت نفت و بهای فلزات پایه کاهش و ارزش دارایی های امن مانند طلا و بیت کوین افزایش یافت.

بازارهای داخلی نیز همچنان حول دامنه محدودی نسبت به هفته های گذشته در حال نوسان هستند.

قیمت دلار و سکه در ابتدا و انتهای هفته منتهی به ۵ دی ماه ثابت ماندند اما این شاخص در طول هفته با تغییراتی همراه بوده است. قیمت دلار تا روز یکشنبه افت ۴۰۰ تومانی را به ثبت رساند و پس از آن تا انتهای هفته به ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. سکه نیز که تا ۱۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان کاهش یافته بود تا روز چهارشنبه به ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید.

مهم ترین عامل رشد قیمت دلار در انتهای هفته افزایش نرخ حواله درهم و همچنین رشد تقاضای فصلی ارز به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات سال نو میلادی است.

به گفته برخی تحلیل‌گران چنانچه نرخ دلار از مرز ۲۶ هزار تومان عبور کند، احتمال ورود خریداران بیشتر به بازار و افزایش بهای این دارایی وجود دارد.

البته در شرایط کنونی قیمت سکه و دلار را نمی توان به خوبی پیش بینی کرد اما به نظر می رسد با توجه به سیاست بازارساز نرخ دلار در یک دامنه محدود نوسان کند.

اگر چه در هفته های اخیر کاهش تقاضای سفته بازی به دلیل اتفاقات سیاسی، منجر به افت قیمت این دو دارایی شد؛ لکن برخی تحلیل گران معتقدند که با وجود انتظارات تورمی احتمال افزایش قیمت ها در هفته‌های آتی قابل پیش بینی است. تحولات سیاسی نیز بر پیش بینی قیمت سکه و دلار تاثیرگذار است.

شاخص سهام که در هفته منتهی به ۲۸ آذر ماه ۶.۲ درصد کاهش یافته بود در هفته گذشته رشد ۲.۴ درصدی را به ثبت رساند که بیشترین رشد در روز ابتدایی هفته رقم خورد.

به عقیده تحلیل گران، احتمال مذاکره ایران و آمریکا و بازگشت آمریکا به برجام ریسک های سیاسی را کاهش داده و سیگنال مثبتی برای رشد شاخص سهام در روزهای آینده است. به علاوه رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و رکود بازارهای موازی احتمال بازگشت شاخص سهام به روند باثبات صعودی را تقویت می کند. افزایش رشد نقدینگی در ماه های اخیر و تورم انتظاری نیز بر روند افزایشی بازار سهام تاثیر مثبت دارد.

بازار نفت که در هفته منتهی به ۱۸ دسامبر به دلیل شروع واکسیناسیون در انگلستان و آمریکا و کاهش میزان موجودی ذخایر نفت خام آمریکا مسیر صعودی را طی کرده بود، در هفته گذشته با انتشار اخبار مبنی بر شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در انگلستان و لغو سفرها از اقصی نقاط جهان به این کشور و برعکس، نگرانی ها را افزایش داده و منجر به کاهش تقاضا و بهای نفت شد.

البته در روز چهارشنبه اعلام کاهش حجم ذخایر نفت ‌خام و فرآورده ‌های تقطیری آمریکا عاملی برای رشد اندک قیمت نفت شد.

در ابتدای هفته منتهی به ۲۵ دسامبر، ارزش دلار به دلیل تهدید رئیس ‌جمهور آمریکا برای عدم امضای بسته محرک مالی این کشور بهبود یافت که همین مسئله باعث کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی شد.

اگر چه وعده برنامه خرید اوراق قرضه تا زمان بهبود بازار کار از سوی فدروال رزرو می تواند به افزایش قیمت این فلز گرانبها منجر شود اما با توجه به این که در هفته های اخیر بهای طلا از کانال ۱۸۰۰ دلار فراتر نرفته احتمال تثبیت قیمت آن به بالاتر از ۱۹۰۰ دلار بسیار اندک است.

به علاوه گونه جهش یافته ویروس کرونا امیدواری ها از آغاز بهبود اقتصاد جهانی را کاهش داده و این امر می تواند افزایش قیمت طلا را در هفته های آینده به دنبال داشته باشد.

بیت کوین در هفته منتهی به ۱۸ دسامبر با رشد ۲۳.۵ درصدی و با عبور از مرز ۲۲ هزار دلاری به بالاترین قیمت در سال ۲۰۲۰ میلادی رسید. در هفته گذشته با انتشار اخبار شیوع ویروس جهش یافته کرونا تقاضا برای این ارز دیجیتال افزایش یافت و در انتهای هفته با رشد ۱۰.۱ درصدی قیمت ۲۴ هزار و ۴۱۸ دلار را به ثبت رساند.

بهای جهانی فلزات پایه نیز در هفته منتهی به ۲۵ دسامبر تحت تاثیر اخبار منتشر شده از شیوع ویروس جهش یافته کرونا و نگرانی¬ها از ترمیم تقاضا رشد منفی را به ثبت رساندند. همچنین تهدید رئیس جمهور آمریکا برای عدم امضای بسته محرک مالی نیز عامل دیگر این افت قیمت بوده است.

رییس اتاق بازرگانی شیراز

۲۲۳۲۲۴