فرمانده پیشین سپاه تهران با بیان اینکه شهید سلیمانی با همه ارتباطاتی که داشت هیچگاه و هیچ کس نتوانست ایشان را فریب دهد و از راهی که می خواست برود دور کند، تصریح کرد: «بنده به جرأت می‌توانم بگویم که امروز در مکتب سلیمانی، دیپلمات‌های ما باید زانو بزنند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،اولین سالگرد شهید […]

سردار یزدی: حاج قاسم در اردوگاه رهبری بود،تعلق به هیچ حزب و گروهی نداشت

فرمانده پیشین سپاه تهران با بیان اینکه شهید سلیمانی با همه ارتباطاتی که داشت هیچگاه و هیچ کس نتوانست ایشان را فریب دهد و از راهی که می خواست برود دور کند، تصریح کرد: «بنده به جرأت می‌توانم بگویم که امروز در مکتب سلیمانی، دیپلمات‌های ما باید زانو بزنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،اولین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی بهانه‌ای شد تا با برخی از همرزمان این شهید در دوران دفاع مقدس که از نزدیک با او آشنایی داشتند به گفت و گو بنشینیم. سردار محمدرضا یزدی از فرماندهان شناخته شده سپاه پاسداران و از فرماندهان دوران دفاع مقدس است که پیش از فرماندهی سپاه تهران، معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را عهده دار بوده است. او در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، ضمن برشمردن ویژگی‌هایی که موجب محبوبیت سردار سلیمانی در میان اقشار مختلف مردم شد، خاطراتی را نیز از فرمانده پیشین سپاه قدس در دوران هشت سال دفاع مقدس بیان می‌کند.

سردار سلیمانی پیروان ادیان دیگر را با خود همراه کرد

سردار «محمدرضا یزدی» فرمانده پیشین سپاه تهران درباره ویژگی‌های شخصیتی و برجسته سردار سلیمانی گفت: «شهید سردار سلیمانی یکی از چهره‌هایی بود که به تمام موضوعات اعم از سیاسی، نظامی و اجتماعی اشراف داشت شهید سلیمانی همواره برای خدمت به کشور در خط مقدم بود و به همه ظرفیت‌هایی که برای دفاع از کشور، انقلاب، اسلام و بشریت سهمی داشتند احترام می‌گذاشت.

او افزود: «در واقع او علاوه بر شیعیان و اهل تسنن، توانست پیروان ادیان دیگر از جمله کلیمیان، مسیحیان و حتی کسانی که برای خودشان دین خاصی نداشتند را با خود همراه کند. به بیانی به دلیل نگاه بلندش توانست بسیاری از کسانی را که برای بشریت و عدالت، مقاومت و مبارزه با استکبار و برای عزت کشور، شهر و قومشان تلاش می‌کردند با خود همراه کند.

شهید سلیمانی متعلق به هیچ حزب و دسته‌ای نبود

این فرمانده سپاهی گفت: در کشورمان، در سوریه، عراق، یمن، فلسطین، لبنان حتی توانست اقوام مختلف را به میدان بیاورد و با خود همراه کند. حتی گاهی کسانی که به واسطه نگاه‌های سیاسی در داخل کشور دچار اختلاف می‌شدند شهید سلیمانی به دلیل نوع نگاه و تلاشش برای اعتلاء کشور و ولایت مداری و اطاعت از رهبری، همه اینها را زیر چتر خودش داشت و کسی نمی‌تواند بگوید که قاسم سلیمانی در گروه، حزب و دسته ما است.

او گفت: قاسم سلیمانی در حقیقت در اردوگاه رهبری بود و هر کسی که در اردوگاه رهبری، خودش را تعریف می کند و خدمت‌ می‌کند حاج قاسم سلیمانی، آن را مورد تکریم قرار می‌داد و به آن عشق می‌ورزید. حاج قاسم سلیمانی همه مسائل سیاسی را در اردوگاه رهبری تعریف می‌کرد نه در منیّت‌ها و خودپسندی‌ها و امثال آن.

شهید سلیمانی در مکتب خود دیپلمات پرورش می‌داد

او با اشاره به توانمندی ها و آشنایی شهید سلیمانی با حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی، گفت: «اگر بخواهم با صراحت بگویم باید گفت مرحوم شهید سلیمانی در مکتب خودش، دیپلمات‌ها را پرورش داد. کدام دیپلماتی می‌تواند بگوید که در بحبوحه اختلافات قومی، قبیله‌ای و مذهبی می‌تواند همه را برای رسیدن به یک هدف، با مذاکره و نگاه خودش به میدان بیاورد هیچ دیپلماتی، چنین ادعایی ندارد اما سردار سلیمانی چنین شخصیتی بود.

سردار سلیمانی طومار داعش را بست

فرمانده پیشین سپاه تهران با بیان اینکه شهید سلیمانی با همه ارتباطاتی که داشت هیچگاه و هیچ کس نتوانست ایشان را فریب دهد و از راهی که می خواست برود دور کند، تصریح کرد: «بنده به جرأت می‌توانم بگویم که امروز در مکتب سلیمانی، دیپلمات‌های ما باید زانو بزنند چراکه دیدند شهید سلیمانی در مبارزه با داعش، چگونه توانست کشورها، اقوام و ادیان مختلف را پای کار بیاورد تا طومار داعش بسته شود همه اقدامات سردار سلیمانی براساس کارهای ارتباطی و به تعبیر امروز، دیپلماسی صورت می‌گرفت نگاه او، نگاه بلندی بود که همه‌ی کسانی که مدعی بودند در برابر منطق مذاکره او، به زمین می‌نشستند.»

سردار یزدی عنوان کرد: «باید توجه داشت که ما امروز در مکتب سلیمانی می‌توانیم استراتژی مدیریت، سیاسی، اقتصادی و مذهبی و عرفانی را درس بگیریم. شهید سلیمانی کسی بود که توانست همه‌ی کسانی که مدعی ابرقدرتی بودند را با خودش همراه کند. او شخصیت ها چهره های کاریزماتیک را در مقابل خودش به زانو در می‌آورد. شهید سلیمانی یک چهره معنوی‌، منطقی، دلنشین و قابل باور برای همه کسانی بود که می‌خواستند عدالت برقرار باشد برای همه کسانی که می‌خواستند با ظلم و جور و استکبار مبارزه کنند همچنین برای همه کسانی که نمی‌خواستند در مقابل عزت خودشان برای دشمن سر تعظیم فرود بیاورند. او عزت را به کسانی که همراهش می‌شدند هدیه می‌داد.»

حاج قاسم همواره در خط مقدم بود

فرمانده پیشین سپاه در پاسخ به این سوال که کدام ویژگی سردار سلیمانی موجب محبوبیت او شد؟ گفت: «یکی از خصوصیات قاسم سلیمانی این بود که همیشه در خط مقدم بود، به خط مقدم می‌رفت و به بقیه هم می‌گفت بیایید، در عملیات پیشقدم می‌شد و به دیگران می‌گفت بیایید، در زمان سیل به کمک مردم سیل زده می‌رفت و به موکب‌های اربعین می‌گفت بیایید کمک کنید. در مذاکره و در ارتباط با سختی‌هایی این فن داشت به دیگران می‌گفت بیایید و خود پیشقدم می‌شد به بیانی او کسانی که جرأت مذاکره در بسیاری از میادین را نداشتند جرأت داد و به همه نشان داد که می‌توان در این میادین همراهی کسانی که می‌خواهند با ما همراه شوند و یا باید همراه شوند را جذب کرد. در حقیقت شهید سلیمانی، شخصیتی پیشقدم بود.»

جسارت و شهامت سردار سلیمانی عامل محبوبیت او بود

سردار محمدرضا یزدی در پاسخ به این سوال که از شهید حاج قاسم سلیمانی در دوران مقدس چه خاطره‌ای به یاد دارید؟ اظهار کرد: «اگر بخواهم از دوران دفاع مقدس خاطره‌ای از شهید سلیمانی بگویم در روزهای پایانی جنگ، وقتی که عراق مجددا ارتش خود را به داخل خاک کشورمان آورد و تانک‌هایش را روی جاده اهواز – خرمشهر مستقر کرد ما با گردان‌های خود به آنجا رفتیم تا مانع پیشروی تانک‌های عراقی شویم اما زمانی که آن تانک‌ها روی جاده اهواز-خرمشهر جولان می‌دادند و قدرت نمایی می‌کردند یک درگیری با آنها ایجاد شد که بنده با کمبود نیرو مواجه شدم اما از دور دیدم که حدود ۱۵نفر نیرو به سمت ما می آیند تا به ما کمک کنند از دور چهره‌های آشنایی چون شهید سلیمانی و شهید کاظمی را دیدم ضمن تشکر از آنها، به آنها گفتم که اینجا چه می کنید؟ به شوخی گفتند : «مگر نیرو نیاز نداشتی، ما هم نیرو هستیم.» بنابراین این جسارت، شهامت و در خط مقدم بودن از خصوصیات همیشگی حاج قاسم سلیمانی بود که او را به یک چهره معنوی، منطقی، قابل قبول و دوست داشتنی و جذاب تبدیل کرده بود.»

۲۷۲۷