محققان دریافتند درمان با تستوسترون از ابتلا به دیابت در مردان جلوگیری کرده یا به طور کامل بیماری را از بین می برد. مردان چاق یا دارای اضافه وزن معمولاً دارای میزان پاین تستوسترون در خون شأن هستند که با افزایش ریسک ابتلاء به دیابت نوع۲ مرتبط است. تیم تحقیق در این مطالعه به بررسی […]

5ff2ce8c5b12f_5ff2ce8c5b13f

محققان دریافتند درمان با تستوسترون از ابتلا به دیابت در مردان جلوگیری کرده یا به طور کامل بیماری را از بین می برد.

مردان چاق یا دارای اضافه وزن معمولاً دارای میزان پاین تستوسترون در خون شأن هستند که با افزایش ریسک ابتلاء به دیابت نوع۲ مرتبط است.

تیم تحقیق در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداخت که آیا درمان تستوسترون از روند پیشرفت بیماری یا توقف آن در اوایل بیماری دیابت پیشگیری می‌کند.

محققان دانشگاه آدلاید استرالیا در این تحقیق بیش از ۱۰۰۰ مرد در رده سنی ۵۰ تا ۷۴ سال را که چاق بوده یا اضافه وزن داشتند، مورد بررسی قرار دادند. به نیمی از این مردان به مدت ۲ سال و هر سه ماه یکبار تستوسترون و به نیم دیگر دارونما تزریق شد.

بعد از ۲ سال مشخص شد که ۸۷ نفر از ۴۱۳ مرد (۲۱ درصد) در گروه دارونما مبتلا به دیابت نوع۲ شده بودند درحالیکه ۵۵ نفر از ۴۴۳ نفر (۱۲ درصد) در گروه تستوسترون مبتلا به این بیماری شده بودند.

همچنین بعد از ۲ سال، یافته‌های قابل توجهی در گروه مردان تحت درمان با تستوسترون مشاهده شد: قندخون پایین در هنگام ناشتا؛ کاهش قابل توجه چربی بدن؛ افزایش حجم عضله اسکلتی؛ و بهبود عملکرد جنسی.

شایع‌ترین عارضه جانبی این درمان در ۲۲ درصد مردان، افزایش غلظت سلول‌های قرمز خون بود که منجر به گندیدگی خون می‌شود.

.
.
منبع : خبرفوری