شرق نوشت:مجلس بر سر برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی هنوز به جمع‌بندی نرسیده این در حالی است که از دو مجلس قبلی بحث برگزاری الکترونیکی انتخابات مطرح بوده و شورای نگهبان هم موافقت ضمنی‌اش را ابراز کرده است. دیروز عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید دارد که با توجه به برگزاری مدارس در […]

مجلس از  انتخابات الکترونیکی می ترسد؟

شرق نوشت:مجلس بر سر برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی هنوز به جمع‌بندی نرسیده این در حالی است که از دو مجلس قبلی بحث برگزاری الکترونیکی انتخابات مطرح بوده و شورای نگهبان هم موافقت ضمنی‌اش را ابراز کرده است.

دیروز عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید دارد که با توجه به برگزاری مدارس در فضای مجازی، برگزاری انتخابات الکترونیک تجربه ناموفقی خواهد بود. اما یک نماینده دیگر گفته که می‌شود بخشی از انتخابات را الکترونیکی برگزار کرد.
حسن همتی با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط کرونایی، گفت: «برای برگزاری انتخابات همراه با تأمین سلامت مردم باید امکانات را بررسی کنیم، از این‌رو اگر با رعایت امنیت و امانت‌داری بتوان انتخابات را الکترونیکی برگزار کرد، اتفاق بسیار خوبی است اما اگر به هر دلیلی چنین امکانی فراهم نشود باید انتخابات حداکثر در دو روز برگزار شود تا شاهد تشکیل صف‌های پرتراکم در روز انتخابات نباشیم. جز این چاره‌ای نداریم، نمی‌توانیم انتخابات را به دلیل شیوع کرونا برگزار نکنیم درواقع باید با رعایت فاصله اجتماعی انتخاباتی پرشور رقم زد.

وی بیان کرد: وزارت ارتباطات باید اعلام کند که می‌تواند انتخابات را الکترونیکی برگزار کند یا نه، اما با برآورده بنده و تجربه‌ای که در آموزش‌وپرورش داشته‌ایم تأکید می‌کنم، نمی‌توانیم انتخابات موفقی در بستر اینترنت داشته باشیم. همتی تأکید کرد: با توجه به شرایط و امکانات، اگر بسترهای لازم انتخابات الکترونیکی فراهم نشود، تجربه ناموفق برگزاری مدارس در اینترنت و سامانه شاد بار دیگر تکرار می‌شود. بااین‌حال، با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی می‌توان انتخابات را برگزار کرد، ازآنجایی‌که انتخابات در فصل گرم سال انجام می‌شود با برنامه‌ریزی صحیح و سعه‌صدر می‌توان انتخاباتی سالم را از هر جهت برگزار کرد».

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اما گفته برخی بخش‌های برگزاری انتخابات از جمله ثبت‌نام کاندیداها را می‌توان در بستر اینترنت برگزار کرد. ابراهیم عزیزی با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در شرایط کرونایی و استفاده از بستر الکترونیکی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «قطعا بخش‌هایی از انتخابات را می‌توان با استفاده از امکانات اینترنتی برگزار کرد. لازم نیست ثبت‌نام حضوری باشد، می‌توان از بسترهای الکترونیکی برای ثبت‌نام و ارسال مدارک استفاده کرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد: باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های فضای مجازی، رسانه‌های دیداری و شنیداری بیشترین استفاده را داشته باشیم تا سلامت مردم مورد توجه قرار بگیرد و در بخش‌های مختلف از جمله ثبت‌نام و تبلیغات فرصت بهره‌گیری از فضای مجازی فراهم شود».

۱۷۱۷