یکی از قطعات مصرفی مهم در اتومبیل که کارکرد بخش های بسیاری از خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد باتری خودروست. زمانی که عمر این قطعه به سر برسد، راهی جز تعویض آن پیش رو نداریم. تعویض باتری اتومبیل کار سختی نیست و می توانیم خودمان نیز این کار را انجام دهیم. باتری خودرو […]

چگونه می توان باتری خودرو را خودمان تعویض کنیم؟

یکی از قطعات مصرفی مهم در اتومبیل که کارکرد بخش های بسیاری از خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد باتری خودروست. زمانی که عمر این قطعه به سر برسد، راهی جز تعویض آن پیش رو نداریم.

تعویض باتری اتومبیل کار سختی نیست و می توانیم خودمان نیز این کار را انجام دهیم. باتری خودرو نقش اصلی خود را در هنگام استارت زدن اولیه موتور ایفا و برق مورد نیاز موتور برای روشن شدن تامین می کند. پس اگر در هنگام روشن کردن اتومبیل خود، استارت به درستی عمل نکرد، علت آن می تواند خرابی باتری خودرو باشد.

بطور کلی خودرو در دو صورت روشن نمی شود. اول مشکل در تامین برق و دوم، عدم رسیدن سوخت به محفظه احتراق. مشکل برقی لزوما از باتری نیست و در مواردی خراب بودن استارت، دینام، سنسور های کنترل مقدار هوا و… و. می توانند از دلایل روشن نشدن خودرو باشند.

قیمت باتری خودرو

باتری خودروهای مختلف دارای آمپراژ های هستند. همچنین قیمت باتری خودرو نیز بازه متفاوتی دارد. در تهیه باتری برای خودروی خود همواره باید به آمپراژ و مشخصات ابعادی و چینش باتری(قطب های باتری) توجه کنید. برای اطلاع از باتری مناسب خودروی خود و خرید آن می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

برای تعویض باتری خودرو خود باید مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهیم:

۱- قبل از اقدام به تعویض باتری باید از خراب بودن باتری خودرو خود اطمینان حاصل کنیم. در مطلب "علائم خرابی باتری خودرو"، می توانید روش های اطمینان پیدا کردن از خراب بودن باتری خودرو را مشاهده کنید.

۲- مکان قرار گرفتن باتری خودرو خود را پیدا کنید. در بسیاری از اتومبیل ها باتری در نزدیکی پیشرانه خودرو زیر درب موتور قرار گرفته است. در بعضی دیگر نیز، مثل برخی از خودرو های آلمانی ممکن است باتری در صندوق عقب جای گرفته باشد. در برخی دیگر از خودروها ممکن است باتری در زیر صندلی قرار گرفته باشد. با مطالعه دفترچه راهنمای خودروی خود و یا مشورت با مکانیک میتوانید از محل جای گیری باتری اتومبیل خود مطلع شوید.

۳- بعد از اطلاع از محل باتری، ابتدا باید قاب یا کاور روی باتری خودرو را برداشته تا به باتری دسترسی پیدا کنیم. سپس سر باتری یا بست الکترود در قطب منفی باتری را که با علامتی مانند خطی افقی تنها یا علامت منفی(-) در ریاضی نشان داده شده و قالبا در تصویری دایره شکل با رنگ مشکی محصور شده است را باز کنیم؛ برای این کار معمولا باید از آچار نمره ۱۰ و یا ۱۳ استفاده کرد.

بعد از باز کردن قطب منفی، نوبت به قطب مثبت می رسد. قطب مثبت با علامتی به شکل بعلاوه(+) و قالبا در یک دایره و با رنگ قرمز مشخص می شود. این قطب را نیز باید با استفاده از همان آچار باز کنیم. توجه داشته باشید این کار را به صورتی انجام دهید که کابل مثبت و منفی باتری به هیچ وجه با هم برخورد نکنند.

تعویض باتری خودرو

تذکر ۱: لازم است توجه کنیم که اگر سر باتری های خودرو سولفاته کرده و یا جرم گرفته بود، قبل از باز کردن قطب ها، آنها را با آب جوش و یا فرچه سیمی تمیز کنیم.

تذکر ۲ : در هنگام باز و بستن بست ها، توجه کنید که قطب مثبت باتری به هیچ نقطه ای از بدنه خودرو که جنس فلزی دارد برخورد و یا تماسی نداشته باشد؛ در این صورت ممکن است برخورد باعث ایجاد جرقه شود و خطر ایجاد حریق را بدنبال دارد.

۴- بعد از جدا کردن سر باتری ها، باید بست یا حفاظ نگهدارنده باتری را جدا کنیم تا باتری خودرو قابلیت جابجایی از محل قرارگیر خود را داشته باشد. بست نگهدارنده های باتری نیز انواعی دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

بست های نگهدارنده باتری که غالبا در خودرو های تولید داخل مانند انواع پراید، پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند، تیبا، ساینا و… استفاده می شوند، به شکل یک میله یا ورق فلزی روی باتری و دو میله در کناره های آن به صفحه زیر کفی باتری یا پایه باتری پیچ و مهره شده و باتری را در جای خود ثابت و بدون حرکت نگه می دارد و برای باز کردن آنها معمولا باید از آچار نمره ۱۰ استفاده شود.

اما در برخی دیگر از خودرو ها یک بست فلزی کوچک در کنار باتری قرار گرفته که به صفحه زیرکفی یا پایه نگهدارنده باتری متصل شده است و برای باز کردن آنها غالبا می بایستی از آچار نمره ۱۲ یا ۱۳ استفاده کرد.

۵- بعد از بازکردن بست های نگهدارنده، باتری قدیمی و خراب خودرو را از جای خود برداشته و باتری جدید خودرو را به همان شکل و در همان محل جایگذاری کنید. در این مرحله به جهت قرار دادن باتری توجه کنید تا با جایگیری کابل های مثبت و منفی خودرو همخوانی داشته باشد.

۶- در صورت سولفاته شدن و یا زنگ زدن بست های الکترود که به سر کابل ها متصل هستند را برای اتصال بهتر و برق رسانی قوی تر می توان با فرچه سیمی تمیز کنید.

۷- بست نگهدارنده روی باتری را در جای خود قرار دهید و پیچ های آن را ببندید.

۸-در گام آخر، ابتدا سر باتری قطب مثبت خودرو را ببندید و بعد از محکم کردن قطب مثبت، قطب منفی آن را متصل کنید و حتما از محکم بودن اتصال آنها اطمینان حاصل کنید.

تذکر: حتما در همه‌ی مراحل قبلی موارد ایمنی را رعایت کنید و از بی حرکت بودن خودرو اطمینان حاصل کنید.

تذکر: در صورت محکم نبستن سر باتری و یا بست الکترود. احتمال جدا شدن آن در دست اندازها و یا افتادن در چاله و ضربه به خودرو وجود دارد.

در آخر برای اطمینان بیشتر اتصالات، محل قرارگیری و مواردی که باز و بسته شده اند را بررسی کنید تا مراحل به درستی انجام شده باشند.

توجه داشته باشید که انواع بسیاری از باتری در بازار وجود دارند که در رده های قیمتی متفاوت عرضه می شوند.

تهیه باتری با کیفیت میتواند خیال شما را تا چند سال از بابت تامین برق مناسب خودرویتان راحت کند.

منبع : مهرنیوز

۲۱۲۱