فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش از برگزاری رزمایش روی نقشه این دانشگاه به منظور نیل به اهداف آموزشی و ارائه یک الگوی آموزش عینی به دانشجویان به مدت ۵ روز در دافوس ارتش خبر داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ حسین ولیوند زمانی، فرمانده دانشگاه فرماندهی و […]

برگزاری رزمایش روی نقشه در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش از برگزاری رزمایش روی نقشه این دانشگاه به منظور نیل به اهداف آموزشی و ارائه یک الگوی آموزش عینی به دانشجویان به مدت ۵ روز در دافوس ارتش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ حسین ولیوند زمانی، فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش در این ارتباط گفت: رزمایش روی نقشه کلاسیک یکی از انواع تمرینات تاکتیکی به منظور ارائه یک وضعیت نظامی در روی نقشه است که مستلزم تهیه برآوردها، اخذ تصمیمات، تهیه طرح ها و صدور دستورات نظامی توسط دانشجویان به عنوان فرمانده یا افسر ستاد می باشد.

وی افزود: از اهداف برگزاری رزمایش روی نقشه مشترک کلاسیک، ارتقاء سطح آموزش دانشجویان دافوس، آشنایی دانشجویان با طرح ریزی و اجرای عملیات در محیط کلاسیک و با اقدامات فرمانده و ستاد در مراحل مختلف عملیات، آشنا نمودن دانشجویان با نحوه تعامل و همکاری با سایر رسته ها و ارزیابی توانایی آنان در ایفای نقش در مسئولیت های واگذاری، تقویت حس اعتماد به نفس دانشجویان و همچنین کاربرد اصول تاکتیکی و ستادی با اجرای کار عملی توسط آنان در نقش فرمانده در یک کار مشترک است به طوری که بتوانند در یک نبرد حقیقی وضعیت های ایجاد شده را تمرین نمایند.

سرتیپ ولیوند تصریح کرد: رزمایش روی نقشه، حقیقی ترین طریقه نمایش آشنایی با رزم را برای دانشجویان دافوس به وجود می آورد و در ایجاد جنبه حقیقی عملیات نظامی واتخاذ تصمیم برای افسران بسیار مناسب بوده و زمینه ارتقاء آنها در به کارگیری روش های جدید نبرد به صورت مشترک و همزمان با سایر نیروها را فراهم می سازد.

وی افزود: بخشی از وظایف ارتش در قانون اساسی حفظ حدود و ثغور جمهوری اسلامی ایران است که انجام این بخش از وظایف خود نیازمند تربیت دانشجویان و آموزش مهارتهای علمی و عملی به آنها است تا بتواند به شایستگی هایی که یک افسر فرماندهی و ستاد نیاز دارد دست پیدا کنند.

خودباوری و بازدارندگی مهمترین دستاوردهای دفاعی دفاع مقدس است

همچنین به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش در خصوص دستاوردهای دفاعی ایران و اینکه ارتش چگونه توانست در کمترین زمان و به بهترین نحو آن تجهیزات پیشرفته را به کار گیرد و وارد صحنه نبرد و دفاع از کشور کند، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۵۰ هزار مستشار آمریکایی در ارتش ایران حضور داشتند. وظیفه آنان راهبری تجهیزات حساس و دقیق بود. شرایط کاری‌شان هم اینگونه بود که اجازه نمی‌دادند، پرسنل نظامی ارتش و حتی کارکنان فنی به آن تجهیزات دسترسی مستقیم داشته باشند و با دانش پیچیده آن تجهیزات آشنا شوند.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، مستشاران خارجی از کشور اخراج شدند. تصور غربی‌ها و آمریکایی‌ها این بود که با خروج مستشاران، تجهیزات پیشرفته ارتش همچون هواپیماها، سامانه‌ها و رادارهای پدافندی و ناوچه‌ها زمین‌گیر خواهند شد و از کار خواهند افتاد. در نتیجه ایران تسلیم خواهد شد و از ما می‌خواهد که مستشاران بازگردند اما چنین اتفاقی رُخ نداد.

وی در پاسخ به این سوال که با پیروزی انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی، ارتش چگونه توانست راهبردها و تاکتیک‌های جدید را تدوین و یا آن استراتژی‌ها را در مسیر دیگری به کار گیرد؟ گفت: ارتش پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، سه ماموریت ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشت. ماموریت ملی ارتش، حفظ تاج و تخت پهلوی، ماموریت منطقه‌ای آن، ژاندارمی منطقه (کشورهای منطقه را مطابق خواست آمریکا به خط کند) و ماموریت فرامنطقه‌ای هم بنا بر قرار گرفتن در جبهه جلویی ناتو در برابر ورشو بود. (شوروی از دوران پتر کبیر، برای خروج از بن‌بست ژئوپلیتیک، استراتژی دسترسی به آب‌های آزاد را اتخاذ کرد. نزدیکترین مسیر برای شوروی نیز ایران بود. از این رو ارتش ایران ماموریت داشت تا در صورت اقدام و تحرکی از سوی ارتش سرخ شوروی، در برابر او بایستد تا نیروهای ناتو از اقیانوس هند و… خود را به چابهار و بندر کنارک برسانند و ایران به صحنه درگیری آمریکا و شوروی تبدیل شود.)

وی افزود: دکترین ارتش ایران پیش از انقلاب، تابع دکترین ارتش آمریکا بود. دکترین ارتش آمریکا نیز مهار کمونیسم بود و ارتش ایران در قالب این دکترین عمل می‌کرد. از این رو وقتی گروه چپ‌گرا ظفّار در عمان علیه سلطان قابوس شورش کرد، نیروهایی از ارتش ایران برای مقابله با آن شورش به عمان اعزام شدند. پیمان سنتو هم که منعقد شد و ایران در دوره‌ای در این پیمان محوریت یافت که با هدف مهار کمونیسم بود.

وی در پاسخ به این سوال که دکترین و راهبردهای دفاعی نیروهای مسلح تا چه میزان از تجربیات دوران دفاع مقدس بهره گرفته است؟ گفت:«تجربه» و «اندیشه» مولفه‌های اصلی دکترین دفاعی هستند. از این رو یکی از مولفه‌های دکترین دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، «تجارب دوران دفاع مقدس» است.تهدیداتی که امروز با آن مواجه هستیم، از نظر نوع، شکل و اندازه با تهدیدات گذشته تفاوت دارد. امروز با «جنگ‌های هیبریدی» روبرو هستیم و باید متناسب با این فضا خود را آماده سازیم؛ البته اصول دکترین دفاعی امروز کشورمان همان اصول دوران دفاع مقدس است. آنچه تفاوت دارد، راهبردهاست.

امیر پوردستان افزود: دکترین امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، دفاعی و مبتنی بر بازدارندگی است. بر مبنای این دکترین و با توجه به محیط‌های مختلف، راهبردهای مناسب تدوین می‌شود.

وی در خصوص مهمترین تجهیزات و تسلیحاتی که توسط جهادهای خودکفایی ارتش به خصوص جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش در سال‌های پس از دفاع مقدس طراحی و ساخته شده، گفت: یک ماموریت برای جهادهای خودکفایی و ارتباط آن‌ها با وزارت دفاع تعریف شده و آن این است که جهادها ماموریت ساخت نمونه‌ها را دارند و وزارت دفاع آن نمونه‌ها را به تولید انبوه می‌رساند. البته در حوزه قطعات، تولید انبوه توسط جهادهای خودکفایی انجام می‌گیرد.

امیر پوردستان در پاسخ به این سوال که دفاع مقدس علاوه بر دستاوردهای تجهیزاتی و راهبردی، چه آورده‌های دیگری برای نیروهای مسلح داشته که امروز در دفاع از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ گفت: دستاورد اصلی دفاع مقدس برای نیروهای مسلح، «خودباوری» است. ما در دفاع مقدس به این باور رسیدیم که خودمان می‌توانیم در برابر دشمن بایستیم. خلبانان جنگنده‌های ما پیش از انقلاب اسلامی وقتی که چارت پرواز دستشان می‌دادند، اگر می‌دیدند امضای مستشارِ آمریکایی پای آن است، با اعتماد کامل پروازهای خود را انجام می‌دادند. اما همان خلبانان در دوران دفاع مقدس چنان به خودباوری رسیدند که عملیات‌های بزرگی همچون «کمان ۹۹» و «اچ ۳» را بدون حضور مستشاران خارجی انجام دادند.

وی افزود: در سایه خودباوری بود که اجازه ندادیم مستشاران آمریکایی به کشور بازگردند. در سایه خودباوری بود که شروع به نهضت قطعه‌سازی، مونتاژ قطعات، مهندسی معکوس و طراحی و ساخت انواع تجهیزات دفاعی و سلاح‌ها کردیم. در سایه خودباوری نیز امروز هم در عرصه سخت‌افزار (تسلیحات و تجهیزات دفاعی) و هم در عرصه نرم‌افزار (دکترین، راهبردها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها) به قدرتی رسیده‌ایم که با تکیه بر دانش بومی در دشمنان بازدارندگی ایجاد کرده‌ایم.

۲۷۲۱۵