رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به اینکه ویروس انگلیسی۶۰ تا ۷۰ درصد قدرت واگیر بیشتری دارد، گفت: این ویروس خیلی سریع‌تر ابتلا ایجاد می‌کند. به گزارش خبرنگار مهر، جلیل کوهپایه زاده در برنامه طبیب، افزود: ایمنی جمعیتی همچنان باقی است اما هنوز به اون حجم از ابتلاء نرسیدیم که ایمنی جمعیتی بخواهیم اطلاق […]

تنها ویژگی ویروس انگلیسی/ روند آماده سازی واکسن کرونا در کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به اینکه ویروس انگلیسی۶۰ تا ۷۰ درصد قدرت واگیر بیشتری دارد، گفت: این ویروس خیلی سریع‌تر ابتلا ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، جلیل کوهپایه زاده در برنامه طبیب، افزود: ایمنی جمعیتی همچنان باقی است اما هنوز به اون حجم از ابتلاء نرسیدیم که ایمنی جمعیتی بخواهیم اطلاق کنیم. شاید در سال بعد رخ دهد اما الان بیشتر از اینکه مرتبط به ایمنی جمعیتی باشد به کاهش گردش ویروس برگردد و رعایت‌هایی که مردم کردند و طرحی که از اول آذر اجرایی شد شاید تا به امروز در کل کشور چنین تعاملی بین سازمان‌های مرتبط با سلامت وجود نداشت. این طرح محوریت با وزارت بهداشت و همکاری سپاه، بسیج، هلال احمر و…، هنوز هم ادامه دارد.

وی با اشاره به تداوم اجرای طرح شهید سلیمانی، گفت: در این طرح، هر کسی که مبتلا می‌شود به سراغ خانواده و افراد نزدیک در محل کار و مسیرهایی که تردد داشته است، می‌رویم و بین ۸ تا ۱۰ نفر را برای هر تست مثبت که شناسایی شده رصد می‌کنیم که قبل از اینکه علامت دار شوند مورد تست قرار می‌گیرند و در صورت نیاز قرنطینه می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: خوشبختانه در خصوص دسترسی به مواد ضد عفونی، ماسک، کیت و…، مشکلات روزهای نخست بیماری نداریم.

وی در خصوص داروی کرونا نیز گفت: کماکان داروی نجات بخش مشخصی وجود ندارد بیشتر درمان‌ها مراقبتی است و داروهایی که امروز مصرف می‌شود در فاز اول ابتلاء به ویروس است.

کوهپایه زاده در مورد ویروس انگلیسی نیز افزود: ویروس‌ها جهش دارند و یکی از این جهش‌ها نیز ویروس انگلیسی است. مهم این است که این جهش موجب افزایش واگیر داری شده است و ۶۰ تا ۷۰ درصد قدرت واگیر داری بالایی دارد و از این جهت ویروس خطرناک‌تری است. این گونه جدید واگیر داری بالاتری دارد و مراقبت و بهداشت فردی جدی تر می‌شود. در مجموع ویروس انگلیسی همان کرونا است و فقط واگیرداری بالایی دارد و خیلی سریع‌تر ابتلاء ایجاد می‌کند.

وی در مورد واکسن کرونا، گفت: در حال حاضر یک واکسن ایرانی به فاز انسانی رسیده و واکسن‌های دیگر هم در حال آماده شدن برای انجام آزمایش در فاز انسانی هستند، از جمله واکسنی که ما در دانشگاه علوم پزشکی ایران پیگیری می‌کنیم که از روزهای آینده مداخله انسانی در فاز یک آغاز می‌شود و بعد از آن چند ماه طول می‌کشد تا به سطحی که واکسن برای عموم قابل استفاده شود، برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد اینکه واکسن ایرانی چه فرقی با واکسن‌های آمریکایی یا انگلیسی دارد، افزود: واکسن‌ها مختلف هستند تولید و ساخت آنها با هم فرق دارد چندین روش برای تولید واکسن هست که در کشورهای مختلف انجام می‌شود و در ایران هم این واکسن‌ها را به طرق مختلف با توانمندی که داریم توانستیم با اشکال مختلف آماده فازهای انسانی کنیم و نمی‌توانیم تقسیم بندی واکسن ایرانی و خارجی داشته باشیم.

کوپایه زاده در پاسخ به این سوال که چه زمانی واکسینه می‌شویم؟ گفت: پیش بینی می‌شود از بعد از عید واکسن ایرانی را در اشکال مختلف داشته باشیم و قبل از آن هم تمهیداتی اندیشیده شده تا واکسن امن و مؤثر مورد نیاز مردم تهیه شود.

.
.
منبع : مهر